ההשלכות של השתמטות מהצבא (מדריך משפטי)



כמעט כל אדם במדינת ישראל שמע בשלב מוקדם בחייו את משאלת הלב של הוריו לפיה כאשר יגיע לגיל 18, לא יהיה צורך בגיוסו לצבא הגנה לישראל. ואולם מאז קום המדינה לפני מעל 75 שנה ועד היום, לא נוצרו התנאים שיאפשרו את הגשמתה של משאלת לב זו, וסביר שחובת הגיוס תחול גם בעשרות השנים הקרובות.

קרדיט לתמונה Freepik

מדובר בחובה שהשתמטות ממנה מהווה עבירה פלילית הנתונה לשיפוט על ידי מסגרות השיפוט של הצבא אשר מוסמכות להטיל עונשים מגוונים, בהם גם מאסר מאחורי סורג ובריח. ואולם, במקרים מסוימים לעצם ההשתמטות לא צפויה להיות כל השלכה מעבר לקבלת פטור מחובת השירות לצבא וניתוק הקשר בינו לבין המשתמט.

מה מקור הסמכות לגייס אדם לצבא?

המקור החוקי לשם גיוס אדם עם הגיעו לגיל 18 לשירות לצבא הגנה לישראל הוא חוק שירות ביטחון. על פי החוק, כל מי שלא הוחרג על פי חוק או על פי מדיניות מערכת הביטחון, נדרש עם הגיעו לגיל 18 להתייצב לרשות הצבא לשירות באחת מיחידות הצבא, במשטרת ישראל הכוללת גם את משמר הגבול או במסגרת שירות בתי הסוהר.

כדרכן של חובות רבות, גם במקרה זה מדובר בחובה שאי קיומה גורר סנקציה עונשית פלילית. כך, על פי החוק, אי התייצבות לחובת השירות הצבאי הוא מעשה שניתן בגינו לעצור אדם, לשפוט אותו ולאסור אותו לתקופה ממושכת. זאת, על בסיס מארג של עבירות המנויות בחוק השיפוט הצבאי שאלה עיקריהן:

  • עריקה – היעדרות מהשירות ללא כוונה להתייצב אליו בהמשך.
  • היעדרות שלא ברשות – אי הגעה לשירות הצבאי ללא הצדק סביר.
  • השתמטות מפעולה מסוימת – היעדרות ללא רשות, עריקה או ביצוע מעשה אחר לשם התחמקות משירות צבאי.

באילו מקרים הצבא יעניק פטור משירות ללא הטלת סנקציות?

את המצבים בהם יינתן פטור לאדם שאינו מעוניין לשרת בצבא ניתן לחלק לשניים – האחד מכוח החוק והשני מכוח שיקול דעת רשויות הצבא. החוק מאפשר פטור משירות לנשים נשואות, אימהות לילדים או נשים המצהירות על אורח חיים דתי. כמו כן, גברים המנהלים אורח חיים דתי יכולים לדחות את שירותם למשך שנים לטובת לימוד תורה.

לצד זאת, לצבא נתונה האפשרות לפטור מיועדים לשירות ביטחון מטעמים שונים. אחד מהם הוא 'חוסר התאמה' – טעם שבגינו משוחררים חיילים רבים שאין להם מוטיבציה לשרת. עם זאת, ראוי לציין כי נימוק זה עשוי להיות מיוחס גם למי שיש להם מוטיבציה לשירות אולם הצבא הוא שאינו מעוניין לגייסם בין אם משום שיש להם הרשעות אותם הספיקו לצבור כבר כקטינים, או בשל סיבות ייחודיות אחרות.

מה ההשלכות של השתמטות?

בשל האפשרות הנתונה בידי הצבא לפטור מועמדים לשירות ביטחון (בקיצור – מלש"בים בעגה הצבאית) מטעמי חוסר התאמה, עשוי הליך ההשתמטות עבור צעירים מסוימים ההשתמטות להסתיים במהירות על בסיס אפשרי של הכרת הצבא כי אין טעם לכפות את חובת השירות עליהם. מדובר בגישה המאפיינת את הצבא בעשורים האחרונים, שכן בעבר לא היה נוהג הצבא בסלחנות כלפי השתמטות.

ואולם, יש מקרים לא מועטים בהם נוקט הצבא עמדה נוקשה כלפי מי שמביע חוסר רצון לשירות. וכך, ככל שמדובר במי שלא הופיע לשירות, הוא עשוי להיעצר על ידי המשטרה הצבאית. ככל שלאחר מעצרו יביע אותו עצור חוסר רצון לשירות ואי ציות לפקודות הצבא, הוא עשוי להישפט לעונש מאסר לתקופה ממושכת בטרם יוחלט האם לפטור אותו משירות ולשחררו בשל חוסר התאמה.

מה העונשים שניתן להטיל בגין השתמטות משירות?

בידי הצבא אפשרות להטיל ענישה מגוונת הכוללת בעיקרה עונשי מאסר מאחורי סורג ובריח וקנסות כספיים. משרעת עבירות ההשתמטות למיניהן נעה בין עבירת היעדרות שלא ברשות נחשבת קלה ועד לעבירה של השתמטות משירות קרבי הנחשבת בין החמורות שבעבירות שהעונש המירבי בצידה הוא עד 15 שנות מאסר.

השתמטות משירות – מידת האכיפה בידי הצבא

בעבר, ההשלכות של השתמטות היו חריפות ביותר הן במישור העונשי ובעיקר במישור ערכי, כאשר עצם אי השירות היווה אות קלון ציבורי. עם זאת, בעשורים האחרונים עם גדילתה המתמדת של האוכלוסייה בישראל, עשויים מי שמשתמטים אמנם לספוג ענישה מצד רשויות הצבא, אך במרבית המקרים יעדיף הצבא להחזיק בשורותיו חיילים עם מוטיבציה לשירות תוך הפטר אלו שאינם חפצים לשרת בו.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה