היתרונות והחסרונות של גירושין בהסכמה (מדריך משפטי)



ידעתם שאפשר להתגרש בטוב? מכירים מקרים בהם גרושים מנהלים חיים אישיים טובים, במקביל לחיים משותפים כהורים לילדים? גירושין בהסכמה מאפשר להתגרש תוך הסכמה משותפת על כלל הנושאים הרלוונטיים, תוך הבטחה להליך גירושין בריא לכם ולילדיכם. עם זאת, כמו כל דבר בחיים, גם לגירושין בהסכמה יתרונות וחסרונות שחשוב להכיר.

קרדיט לתמונה Freepik

 מה זה גירושין בהסכמה? ואיך הדבר מתנהל?

כשבני זוג מסכימים כי רצונם הוא להתגרש ולאחר שהסדירו מחלוקות שהיו בניהם, יפנו להליך גירושין בריא בעצם הליך הגירושין ללא הליכים משפטיים או התערבות חיצונית.

הצדדים יוכלו לכתוב בעצמם את הסכם הגירושין בניהם כך שיכול את כל הנושאים הרלוונטיים ובסיום, ההסכם יקבל תוקף פסק דין על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה.

זוגות רבים יכתבו את ההסכם בעצמם ומנגד, קיימים זוגות שיסתייעו במגשר שייסע להם להגיע להסכמות.

היתרונות בגירושין בהסכמה

  • צמצום זמן משפטי - גירושין בהסכמה, מסבירה עו"ד איריס טנצר , הוא פתרון מעולה למניעת סחבת משפטית ארוכה ומייגעת ואף לחזרה מהירה לשגרה המורכבת והחדשה.

ככל שתסכימו על יותר נושאים, הליך הגירושין יהיה מהיר יותר.

  • התמודדות נפשית פשוטה יותר - זכרו כי הליך הגירושין הוא הליך מורכב משפטית, אולם נפשית לא פחות, התא המשפחתי שלך מתפרק וקיימת מציאות חדשה.

הניסיון לעשות זאת בצורה נעימה תוך צמצום הכאב הנפשי למינימלי ביותר הוא לא פחות חשוב!

כשאתם חוסכים לעצכם את ההתמודדות עם ויכוחים ומריבות, מצמצמים משחקי כוחות ומגיעים להסכמה משותפת, יוקל לכם. 

  • חיסכון כלכלי - הליכים משפטיים הם דבר יקר, הסכם גירושין יחסוך לכם כספים רבים המיועדים לעורכי דין והוצאות משפט העלולים להגיע לסכומי עתק.
  • טובת הילדים - במקרים בהם לבני זוג יש ילדים, אין ספק כי חלוקת רכוש בהסכמה תקל על הקשיים שבחלוקת הרכוש עם ילדים באופן לא מוסכם העלול לפגוע בטובתם. בנוסף, וויכוחים על נושאי משמורת הילדים נחסכים וניתן יהיה להגיע להסכם משמורת הוגן ואף לנהל קשר תקין בין ההורים גם לאחר הגירושין.

החסרונות שגירושין בהסכמה

  • ויתור או פגיעה בזכויותיו של אחד מהבני זוג - במקרים רבים, בני זוג ירצו לסיים עם הגירושין וכבר להיות אחרי, דבר שעלול להוביל על ויתור של אחד הצדדים על זכויותיו או התפשרות על נושאים מסוימים שלא בצדק.

הסכמה פזיזה עלולה להוביל לטעות גורלית שקשה מאוד לתקן לאחר מכן.  

הסכם גירושים שקיבל תוקף פסק דין על ידי בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה קשה מאוד לשינוי או ביטול בעתיד ורק במקרי קיצון הדבר יתאפשר.

לכן, זכרו לשים לב שדרישותיכם מופיעות על גבי ההסכם, כך שלא יהיה מצב בו אתם מתפשרים או סבורים שתתחרטו על החלטה מסוימת בעתיד.  

  • הסכם שלא נערך מרצון – במקרה בו אחד מהבני זוג נקלע לסיטואציה ש"לא נותרה לו ברירה". מצב בו צד אחד כופה הסכם גירושין שלא בהכרח משקף את רצונו של הצד השני.

דוגמא לכך, ניתן לראות במקרה בו אחד הצדדים ביצע בגידה, מעשה לא נאות או כל פעולה אחרת שפגעה בצד השני וכעת חושש כי הוא חייב להסכים לגירושין בהסכמה.

האם צד מוחלש יותר יכול להתנגד להליך גירושין בהסכמה? כן, בוודאי.

ככל שצד אחד מרגיש כי הצד השני מנסה לנצל את הסיטואציה ולסחוט הסכם לא הוגן או במקרים בהם צד לא סומך על הצד השני בכדי לערוך עמו הסכם או בכל מקרה בו אין הסכמה בין הבני זוג אין מניעה מלבצע הליך גירושין שלא בהסכמה.

בסיכומו של דבר, גירושין בהסכמה זו דרך נפלאה לסיים את נישואיכם.

כמובן שכמו בכל הסכם גם בהסכם גירושין בהסכמה יש חסרונות, אולם היתרונות גוברים. האפשרות להישאר בני משפחה המכבדים אחד את השנייה עבור ילדיכם היא האפשרות הטובה ביותר, עם זאת כמובן שחשוב להיות ערים לתחושתכם הפנימית ולזכור כי הסכם גירושין לא פשוט בכלל לבטל או לשנות בעתיד.

סומכים עליכם שככל שתבחרו בגירושין בהסכמה, תהיו הוגנים ונכונים לסיים את נישואיכם בצורה מכבדת.

הימים של להישאר נשואים ולסבול או להתגרש ברע ולסבול - חלפו !

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה