"אני מקווה שפסיקה תקדימית זו תיושם במקומות נוספים בישראל"



כך אומר עו"ד דוד יבורסקי מאשקלון, שהיה שותף לעתירה שבעקבותיה החליט השבוע בית המשפט המחוזי בתל אביב על פסיקה תקדימית
בישראל, שלפיה מועדוני חשפנות מבזים נשים ולכן אין לראות בזה בידור

עורך הדין דוד יבורסקי מאשקלון, המתמחה ברשויות מקומיות, בדיני תכנון ובנייה ובדיני עבודה, היה שותף לעתירה המנהלית, שבעקבותיה החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב על פסיקה תקדימית שעוררה השבוע גלים רבים בתקשורת הישראלית, ולפיה חל איסור על הפעלת מועדוני חשפנות במתחם הבורסה ברמת גן. במסגרת העתירה ביקשה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ברמת גן לשנות את התב"ע (תוכנית בניין עיר) באזור, וכאמור השבוע אסר בית המשפט המחוזי בתל אביב באמצעות פסק דין תקדימי של השופטת מיכל אגמון גונן על ניהול עסקי מין במתחם הבורסה ברמת גן, ואף קבע בפסיקתו התקדימית כי "מועדוני חשפנות מבזים נשים ואין לראות בזה בידור". בית המשפט אף הסתמך בפסיקתו, בין היתר, על החוק למניעת הטרדה מינית, הפוגעת בכבודו העצמי ובכבודו החברתי של המוטרד ומבזה את אנושיותו.

הפסיקה התקדימית של בית המשפט, כאמור, ניתנה השבוע בעקבות העתירה, שהוגשה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה רמת גן ועורך הדין דוד יבורסקי מאשקלון היה שותף לה. ארגון ויצ"ו, שהצטרף לעתירה כידיד בית המשפט, טען שיש לפרש את השימושים המותרים בתוכנית לאור עקרונות היסוד של השיטה ובליבם כבוד האדם, ולנוכח הפגיעה בנשים העוסקות בכך אין לראות בחשפנות "בידור". מזה שנים רבות פועלים במתחם הבורסה ברמת גן עסקי מין ובהם מועדוני חשפנות. על מנת לשנות את פני האזור ולהחיותו, יזמה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברמת גן תב"ע (תוכנית בניין עיר) המוסיפה במקום שימושים של מעונות סטודנטים, דיור מוגן ומלונאות לצד עסקים ותעשיית היי-טק.

בפסק הדין התקדימי ציינה, בין היתר, השופטת אגמון גונן כי "ההתייחסות לחשפנות לצורך גירוי מיני היא שלילית מטעמים שונים. השאלה אם יש לראות את השימושים המותרים התכניות החלות על מתחם הבורסה, ובהם 'מועדון' או 'בידור' ככוללים חשפנות לצורך גירוי מיני". השופטת אגמון גונן הדגישה בפסק הדין: "ההחפצה ככלל ובמופעי חשפנות לצורך גירוי מיני בפרט, נובעת מהצגת האישה כפאסיבית, הנענית תמיד למין על פי דרישה, וייחוס אופי מיני לעצם ההחפצה של נשים. גברים הבאים לצפות בחשפנות לצורך גירוי מיני, עושים זאת לצרכיהם המיניים, ומתייחסים לנשים במקום ככלי להשגת מטרה שהיא חיצונית לאותן נשים, כנטולות קיום ומשמעות אנושיים כשלעצמן".

עו"ד דוד יבורסקי מאשקלון, המתמחה ברשויות מקומיות, בדיני תכנון ובנייה ובדיני עבודה, וכאמור עסק בהכנת העתירה שהוגשה לבית המשפט שבעקבותיה התקבלה ההחלטה התקדימית, אמר השבוע: "אני מקווה שפסיקה תקדימית זו תיושם במקומות נוספים בישראל תיושם במקומות נוספים בישראל. רק כך תופסק הפגיעה הקשה בנשים המועסקות כחשפניות ובתעשיית המין, בגופן ובנפשן. חשוב לציין כי בית המשפט קבע, בין היתר, כי 'הגבלת חשפנות לשם גירוי מיני באמצעות דיני התכנון והבנייה בהחלט מקובלת, כשניתן משקל במפורש בחקיקה לרשות המקומית והעדפות התושבים בה' וגם כי 'כאשר התנהגויות מסוימות אינן נחוות כמשפילות, אך הן פוגעות בכבוד האדם, יש לאסור אותן כפוגעות בערכיה הבסיסיים של החברה'. כלומר, ניתן לקבוע כי פעילות או התנהגות מסוימת מחפיצה נשים ופוגעת בכבודן, גם אם הנשים עצמן אינן רואות זאת כך".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה