לקראת החוק (חוק המרכולים) שיסגור חנויות בשבת - ראשי ערים מנסים לקבוע עובדות בשטח



בערים רבות ברחבי הארץ מצטרפים למהלך שנועד להשיב מלחמה לחוק המרכולים ולקבוע עובדות בשטח, לפני האישור הסופי של החוק כך שעסקים בעירם יוכלו לפעול גם בשבת.

 

חוק המרכולים עבר בקריאה ראשונה בכנסת ומסמיך את שר הפנים לפסול חוקים עירוניים.

חוק המרכולים, המקודם על ידי הקואליציה בכנסת, נועד למנוע פתיחת עסקים בשבת אלא אם שר הפנים מאשר זאת. 

מאז שאושר חוק המרכולים בקריאה ראשונה, מנסים ראשי רשויות לפעול במהירות כדי לקבוע עובדות בשטח, דבר שלטענתם יקשה על שר הפנים לפסול חוקי עזר שכבר אישרו חברי המועצות המקומיות.

בסוף השבוע הצהיר ראש עיריית גבעתיים רן קוניק כי בישיבת המועצה שתתקיים היום תעלה להצבעה ההצעה לתיקון חוק העזר העירוני, כך שיתיר פתיחת עסקים בשבת. הבוקר (יום ב') הצטרף למהלך גם ראש עיריית חולון מוטי ששון, שהסביר: "בכוונתי לעשות כל שביכולתי לשמר את הסטטוס קוו הקיים בעיר, ובמסגרתו כמה בתי עסק יהיו פתוחים בשבת לרווחת התושבים".

גם בראשון לציון יעלה הערב להצבעה במועצת העיר תיקון לחוק העזר.

על פי גורמים בעירייה: "התהליך יעשה תוך התחשבות ברגשותיהם של כל הגורמים, במטרה לשמר את צביונה של העיר ולאפשר לכלל תושביה לחיות בהתאם לדתם, אמונתם, צרכיהם וברצונותיהם, ברוח הסובלנות המאפיינת את העיר".

 חבר מועצת העיר בהרצליה הודיע כי יעלה לסדר היום הצעה לתיקון חוק העזר, אבל בעיריית הרצליה אמרו כי אינם מתכוונים לתמוך בתיקון כזה. מטרתם לדבריהם היא "לשמור על הסטטוס קוו בין חילונים לדתיים בעיר".

החוק החדש: הרשות המקומית לא תורשה לשנות חקיקה

חוק המרכולים המוצע קובע כי רשות מקומית לא תוכל לשנות חקיקה עירונית על מנת להתיר פעילות מסחר בשבת בתחומה - אלא באישור שר הפנים. לעומת זאת, הוא לא יעניק לשר סמכות לשנות חוק עזר עירוני קיים המתיר את פתיחת עסקים. זו הסיבה לכך שראשי הערים ממהרים לקבוע כעת עובדות בשטח לפני האישור הסופי של חוק המרכולים.

במצב האירוני שנוצר, החוק שיזמו החרדים במטרה למנוע את פתיחת עסקים בשבת, דווקא מזרז את חילולה בערים מרכזיות. הצעד מעורר ביקורת מימין ומשמאל.

יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי הביע תמיכה בראשויות המקומיות:
"אני תומך בהחלטה להעביר תיקון לחוק עזר עירוני שיאפשר להותיר את העסקים בעיר פתוחים בשבת. חלק מהחזון למדינה הטובה בעולם הוא לאפשר לכל רשות מקומית לקבוע את אורח חייה בהתאם לאופיה. כך ראוי בחברה מודרנית וגם הפעם - מכבדים את הדת, אבל לא כפייה דתית".

 מתנועת "ישראל חופשית", השותפה לקידום המהלכים במועצות הערים השונות, נמסר כי עשרות פעיליה צפויים להגיע מחר לכנסת כדי למחות על חוק המרכולים במהלך הדיון וההצבעה עליו.

תנועת "נאמני תורה ועבודה"  - האשימה את המפלגות החרדיות כי הניסיון לכפייה דתית הוא שהביא לתוצאה הפוכה, וקראה לשר דרעי למשוך את הצעת החוק. תני פרנק, ראש תחום דת ומדינה בתנועה, אמר: "האבסורד הגדול ביותר שבסוף חוק המרכולים הוא זה מביא לעיגון פתיחת המסחר בשבת ומוסיף שמן למדורת השסע בין יהודים באשר לשבת הציבורית. זה חוק מיותר והרסני שפוגע בשבת, וביכולת להגיע להסכמה על המרחב הציבורי בשבת".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה