יזמות בחינוך – הגיע הזמן לחשוב מחוץ לקופסא



בעידן של הטכנולוגיה והקידמה השכילו להבין אנשי הוראה וחינוך, שבכדי שנמשיך להתפתח ולעצב את דור העתיד, יש לצאת מחוץ לקופסא וליזום חדשנות. את המהפכה בתחום יוזמים באזור הדרום במכללה האקדמית אחוה

המכללה האקדמית אחוה יוצאת בתוכנית הרצאות חדשה מסוגה, בה יקבלו סטודנטים להוראה ותארים מתקדמים, אנשי חינוך והוראה ומנהלים בכירים, הזדמנות ליצור מהלכים שישנו את פני העתיד. במסגרת התוכנית, יקבלו המשתתפים הרצאות מגוונות, של פורצי דרך בתחום היזמות בחינוך.

את התוכנית הקימה פרופ' אורית אבידוב אונגר, עם נשיאת המכללה האקדמית אחוה פרופ' שוש ארד, יחד הן גיבשו תוכנית שתיצור שינוי ותגרום לאנשי החינוך להעז וליצור יזמות בחינוך.

רגע לפני פתיחת התוכנית פגשנו את פרופ' אורית אבידוב אונגר, בכדי להבין איך הבשורה תגיע דווקא מהדרום.

פרופ' אבידוב אונגר, דיקן לבית ספר תארים מתקדמים, תושבת מושב ניר בנים במועצה האזורית באר טוביה, נשואה +שניים, מרצה בכירה במכללת אחוה מעל 20 שנה.

פרופ' אבידוב אונגר החלה את דרכה המקצועית,בתחום מנהל מערכות חינוך, מחקריה עוסקים בהתפתחות מקצועית של מורים והובלת תהליכי שינוי במערכת החינוך. בתפקידה האחרון הקימה את רשות המחקר במכללה. עם כניסתה של פרופ' שוש ארד לנשיאת המכללה, היא נתבקשה לעמוד בראש בית הספר לתארים מתקדמים. 

פרופ' אורית אבידוב אונגר- צילום אדי ישראל

איך נולד הרעיון ליצור מהלך חדשני ולהקמת התוכנית ?

"במשך הרבה שנים כיהנתי כיועצת במשרד החינוך, ולקחתי חלק כשותפה ויועצת בבנית  רפורמה של" אופק חדש" ו "רפורמת התקשוב ". המחקרים שלי עוסקים בהתפתחות מקצועית ועזרו  להגדיר בכל רפורמה  מה מורים צריכים במהלך ההתפתחות שלהם, איזה סוג לימוד חשוב שיהיה להם, איזה מענה ראוי וצריך בכדי שיוכלו ליזום תהליכים חדשניים, "

"הרעיון נוצר מהצורך שלנו כמכללה שנמצאת בפריפריה להעניק לסטודנטים שלנו חווית למידה. מושג שאני באופן אישי הולכת איתו על חבל דק, בין איך נותנים חווית למידה ואיך הקורסים שלנו תואמים לשדה, ותוך כדי כך גם שומרים על רמה אקדמית גבוהה. האתגר אינו  פשוט מכיוון שמדובר באנשי חינוך שעסוקים מאוד, וצריכים למצוא את הזמן ללימודים אקדמיים "

 "פרופ' שוש ארד , נשיאת מכללת אחוה, פנתה אליי  ליזום תהליך חדשני במכללה, יחד חשבנו על "יזמות בחינוך" הכוונה היתה  ליזום חדשנות כבר אצלנו במכללה, דרך סדרת ההרצאות,  אשר תפגיש  את המשתתפים בסדרה הזו, עם  אנשים ממערכת החינוך, ובעלי תפקידים  במשרד החינוך, שביום יום סטודנטים לא פוגשים אותם, זאת בכדי שישמעו אותם מדברים על יזמות  בחינוך . הרצון הוא להיפגש עם אנשי חינוך  שמדברים יזמות ועושים יזמות, ביניהם  אנשים מרשויות בדרום שמובילים יזמות במערכת החינוך."

"במסגרת ההרצאות ובכדי לעודד רצון להשתתפות בתוכנית, פתחנו לסטודנטים אשר נמצאים בהכשרה בתואר ראשון, יכולת לבחור להירשם לסדרה במקום השתתפות בקורס אחר.

בנוסף פתחנו את ההרצאות, לסטודנטים בבית הספר למדעים, שיש להם חטיבה בחינוך מהתוכנית BA רב תחומי.

"גם מורים בפועל ומנהלים שצריכים גמולי השתלמות ,נרשמו לתוכנית, הקורס מוכר כגמול  השתלמות למורים וכל זה בחינם. " 

מה הסיבה שפתחתם את התוכנית בחינם,  והאם זה פונה גם לאנשים שלא עוסקים בחינוך?

"הרצון שלנו מעבר להיותנו מכללה אקדמית לתארים מתקדמים, הוא למצב את המכללה  ביזמות למען הקהילה, זה יכול להעשיר כל אחד שלומד את התחום, עוסק בתחום, וגם מעוניין מתוך סקרנות ורצון ליצור חדשנות בהווה, ולכן זה גם פתוח לקהל הרחב."

מה זה בעצם יזמות חינוך ?

" יזם הוא אדם שמצוי באינטראקציה דינמית עם הסביבה שלו, אנשי החינוך נמצאים במגע יום יומי שכזה, ובכך  אותו יזם/ איש חינוך ירצה להגדיל את סט הכלים שלו, לאתר ולנצל הזדמנויות ולהגדיל בהדרגה את סך המשאבים העומדים לרשותו. אנחנו רוצים שהסטודנט יפגוש את הכלים שיאפשרו לו לאמץ חשיבה יזמית, ואז להציע דרכים לשפר את פעולתיו כאיש חינוך"

יזמות בחינוך – מה התוכנית כוללת ?

את הסדרה  פותח אייל רם סמנכ"ל במשרד החינוך,  אשר מוביל את כל נושא הפיתוח מקצועי והכשרת מורים. הוא ישוחח  בהרצאה על האפשרויות הקיימות במערכת כזו להוביל יזמות, ויתן דוגמאות של משרד החינוך כגוף ציבורי  שמוביל את החינוך בארץ .

ההרצאה הבאה אחריו היא שייכת לשני בחורים צעירים רועי ציקורל ומיכאל שורפ, אשר  מובילים חשיבה פורצת דרך בתחום  החינוך . הם שייכים גם ל"ערי חינוך" ארגון שמנסה ללמוד  מה אפשר ללמוד ממדינות מצליחות בעולם ולהביא אותם לישראל.

ההרצאה השלישית תדבר על פילנתרופיה בתוך יזמות, אותה יעביר אלי הורוביץ מנכ"ל קרן טרמפ אשר מובילה את כל נושא 5 יחידות במתמטיקה.

 דוגמא אישית נוספת היא של ד"ר חפצי זוהר ממונה תיק החינוך – אשת מדע מנהלת מחלקת חינוך באר שבע , אשר תספר איך הצליחה בתוך העיר באר שבע, לעשות פריצת דרך משמעותית במיוחד.  

בהרצאה אחרת תוכלו לפגוש את מיכאל בן שטרית בוגר המכללה ומנהל מחלקת החינוך בקרית מלאכי, אשר יספר את הסיפור שלו איך הוביל יזמות ויספר על יזמות בקרית מלאכי.

הרצאות נוספות יהיו של עדינה בר שלום כלת פרס ישראל בחינוך, שתספר את החשיבה היזמית בקהילה החרדית  ובחברה הדתית . ד"ר אבי ורשבסקי מנכ"ל mindchet – שיספר על העולמות השלישים בטכנולוגיה ותלת מימד.  ד"ר מוחמד אלנבארי ראש המועצה המקומית של חורה, יספר  את הסיפור האישי שלו ועל הקמת רשת בתי ספר ייחודיים  כיצוג של המגזר הערבי. עדי אלטושלר יזמית חברתית אשר  הקימה את "כנפיים של קרמבו" וקיבלה השבוע פרס על זיכרון בסלון , וכיום מובילה בתי ספר של הכלה של ילדים עם צרכים מיוחדים, בשילוב עם ילדים רגילים". 

כל הסדרה מבוססת על המעורבות במערכת החינוך, אשר במסגרתה  תתקיים גם מערכת למידה וירטואלית, יהיו חומרים אקדמיים, ומאמרים בתחום יזמות בחינוך, אחרי כל מפגש תעמוד שאלה לדיון של המשתתפים".

 פרופ' אורית אבידוב אונגר -צילום : אדי ישראל

האם את מזהה מגמה של שינוי בתחום החינוך גם בתואר רגיל  בחינוך?

"רוב התוכניות מאוד שמרניות, אנחנו מאוד מנסים לשלב היבטים של טכנלוגיה, מביאים אנשי חינוך ממגוון רחב להעשיר את הסטודנטים. יש במכללה חדר סימולציה, כמו מעבדה שאפשר לצלם ולראות  תהליכים". 

"החולשות של מערכת החינוך היא השגרה, ואנחנו רוצים להוביל למידה אחרת, החזון שלנו שיצאו אנשים ממערכת החינוך ויצרו יזמות בחינוך, פריצת דרך, שכרוכה בחשיבה מחוץ לקופסא ".

"בתוכנית שלנו כמכללה למסד את הפעילות בכל שנה, ולקיים  סדרה כזו של הרצאות, זאת על מנת למצב את המכללה כמי שמובילה חשיבה ליזמות בחינוך".

לפרטים והרשמה לתוכנית לחצו כאן

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה