כיצד הופכים עיר לסיפור הצלחה



ד"ר ריקי שי, חברת מועצת העיר אשקלון, בטור אישי על הדרך להפוך את אשקלון לעיר מוצלחת יותר

מאת: ד"ר ריקי שי

אחת השאלות ששאלתי את עצמי מזה שנים רבות  וכתבתי אינספור תוכניות שעולות מעט אך יש להן ערך גדול לעיר ,לתושבים ולעסקים.

על פניו יש לנו עיר יפיפייה , אחת הערים העתיקות בעולם - היו בה כנענים, פלשתים, פניקים, הלניסטים, רומאים, בזנטים, ערבים וצלבנים. מרינה יפיפייה ומסלולי הליכה על מצוק יפה, בתי קפה ומדשאות ירוקות , גן לאומי (המשלב כיף,נוף,פיקניק וגם היסטוריה וארכיאולוגיה למכביר, חוף ים מהיפים בארץ, שער העיר הכנענית, התל העתיק, חומת העיר ועוד. כן, שישה  בתי מלון :  הולידיי אין, גני דן (בשיפוצים), לאונרדו, גולדן טאואר, אגמים ומלון החוף.

מה יש לעשות באשקלון?

מוזיאון חאן אשקלון שפועל במקום ששימש בעבר מסגד גדול. יש בו תצוגת קבע המתארת את ההיסטוריה של אשקלון באמצעות צילומים, חפצים, מפות ותעודות. כמו כן, יש כאן מוצגים היסטוריים, תערוכות אמנות מתחלפות ופעילויות שונות הנערכות מדי פעם.

ועם כל זאת, אשקלון עדיין  ממותגת בתקשורת בסיקור שלילי  של מלחמות,קאסמים , כנופיות וכד' ולא כעיר היסטורית, ארכיטקטורית, תרבותית עיר שכיף לחיות בה ויש בה כל כך המון..

אני אמנה את הבעיות (שלדעתי מאוד פתירות) ואציע גם פתרונות מאוד פשוטים שעשייה בתחומם תביא לתודעה גדולה מאוד.

לצערי, אין באשקלון מוזיאון אחד ראוי שמספר את סיפור העיר , שבחגים פתוח באופן חופשי למבקרים ומסוקר על ידי התקשורת  ברשימת המוזיאונים שהכניסה להם ללא תשלום  וגם מוזיאון הנותן לה את צביונה הייחודי, חייבים להתקדם גם בתחום הטכנולוגי ולהפוך הכול לאינטראקטיבי על מנת שהלימוד יהיה חווייתי והשימוש בכל החושים בהחלט יעשה זאת מצוין.לא עולה הרבה , טיפת יצירתיות ,עיצוב נכון וסרטונים על העיר, דרך אגב, ישנם כמה היסטוריונים בעיר וארכיאולוגים שבהחלט ניתן להיעזר בהם.

כמו גם לכל אורחי המלון שמחליטים להתארח בעיר אין אטרקציות  (כגון: אטרקציות ספורט, טבע או משהו משפחתי מכונן).

גם נושא השווקים והדוכנים באשקלון הינו פשוט ביותר (דוגמת אשדוד) – כך יוכלו עוד אנשים להתפרנס מכך וזה יוסיף נופך לעיר , אך צריך רק רצון יוזמה ומעט יכולת על מנת למנף פעילות כזו.

לדעתי,אחד הדברים החשובים היא להפוך את התושבים עצמם לשגרירי העיר, וכיצד יש לעשות זאת ?

ראשית להתחיל מהגיל הרך ומתלמידי בית הספר. הסיורים חייבים להיות בעיר אשקלון ולא באשדוד וסביבותיה "אדם שאינו מכיר את עברו, ההווה שלו דל והעתיד שלו לוט בערפל" .גם כמורה בבית הספר רבות הפעמים שלקחנו את התלמידים ללמוד על ערים אחרות כגון אשדוד, באר שבע ומה עם עירנו שלנו? ובהמשך בהחלט להביא לכאן תלמידים מערים אחרות...

שנית, מיתוג זה טוב, אך אם אין עשייה מאחורי זה , הדברים נשארים ריקים מתוכן, שנים נקראה העיר אשקלון עיר ספורט אך  בפועל לא ממש היו מתקני ספורט ראויים בעיר (דוגמת נתניה שהשכילה להביא את כל המתקנים ,האירועים והמיתוג הפך למשהו אמיתי יותר).

אחד הדברים החשובים שכתבתי אותם לפני שנים הוא הנושא של שיתוף תושבים בהכרת העיר בה הם גדלו ומגדלים את ילדיהם ואירוח תושבים מחוץ לעיר והסבר על ההיסטוריה והארכיאולוגיה של העיר אשקלון.

עוד נדבך חשוב,הוא שילוב בעלי העסקים, מדריכים מקומיים, חברות הסעה, אומני אשקלון  (שאני בטוחה שמאוד ישמחו) וברגע שתהיה להם גם תועלת כולם יוצאים נשכרים מכך.

לעשות אירועים גדולים בסדר ארצי זה יפה מאוד וגם מסורת היא מאוד חשובה  אך לדעתי  יש לכך כמה חסרונות: ראשית, התושבים בהרבה מהמקרים לא מצליחים ליהנות בשל הלחץ והדוחק הרב ובבחינת "תפסת מרובה-לא תפסת", ברוב הירידים הגדולים המרוחים הגדולים הם חברות מחוץ לאשקלון ואומנים מחוץ לעיר שגובים סכומים גבוהים מאוד מקופת העיר.

וכן, תושבי החוץ שמגיעים "להנות" מהעיר שלנו ומהופעות חינם , כך שלתושבי אשקלון אין באמת הטבה על כך שהם תושבים המשלמים ארנונה (יחסית גבוהה) וכך אינם מקבלים את  מלוא התמורה לה שילמו. – גם בערים אחרות נהוג שתושבי העיר מגיעים בחינם או בתשלום סמלי ואילו תושבי ערים אחרות משלמים כרטיס.

על הוצאות אלה מתוך תקציב העיר מנסים למלא בתשלומי חניה ו/או תוספת בארנונה. מה שלדעתי לא הוגן כלפינו התושבים.

לכן , לדעתי יש לחשוב על קונספט עירוני וכבר להחיל אותו בחגים הקרובים ובחופשת הקיץ, כך תהיה גם תעסוקה למה שקיים (מלונות, מדריכים,בעלי עסקים ובעלי דוכנים ), גם לימוד חווייתי ומשפחתי ובסופו של דבר,  נוכל לדבר על גאווה ותחושת שייכות של בעלי העסקים,התושבים וההנהלה.

חג שמח, מועדים לשמחה  ובהצלחה לכולם.

                    ד"ר ריקי שי 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה