שבעה מיתוסים על צום יום כיפור שחשוב לנפץ



ד"ר שרה קפלן, דיאטנית ראשית, מאוחדת:
"מיתוסים הם אמונות שעוברות מדור לדור, לרוב על סמך ניסיונו של היחיד ולא על סמך ניסויים מדעיים. חשוב לנפץ כמה מיתוסים עיקריים הקשורים בצום יום כיפור"

לקראת צום יום הכיפורים, הנה לכם שבעה מיתוסים שמסתבר שלא כל כך נכונים... ושיהיה צום קל! 

1. צום הוא הזדמנות להתחיל דיאטה ולהיפטר משומנים.

צום יום כיפור אינו הזדמנות להתחיל דיאטה , אלא ככתוב "ועיניתם אם נפשותיכם". הצום לא יעזור להרזיה, היות ועתודות הסוכר שבגוף מספיקות לכ- 24 שעות ורק לאחר שאלו מתכלות עובר הגוף לשריפת השומנים. דהיינו, אין לגוף את הזמן המספיק להתחיל בשריפת השומנים כל שכן להשיל קילוגרמים. ואם ירדתם במשקל זה כנראה בגלל איבוד נוזלים.


2. במהלך צום בן יום אחד  אין סכנת התייבשות.

בזמן הצום ניתן לאבד נוזלים עד לכדי התייבשות ולכן חשוב לשתות לפחות 10 כוסות מים במשך היום שלפני הצום (ערב החג) ולהימנע מפעילות גופנית במהלך הצום. את הצום עצמו מומלץ להעביר במקום מוצל וקריר ככול האפשר,  כדי להקטין את סכנת ההתייבשות.


3. הצום מסייע לנקות את הגוף מרעלים שונים.

צום יום כיפור לא נועד לנקות את הגוף . להפך, חוסר הנוזלים מקשה על פסולת  לצאת מהגוף החוצה.


4. חשוב שהארוחה המפסקת תהיה גדולה ומזינה כדי להחזיק מעמד בצום.

יש אנשים הסבורים כי הארוחה המפסקת  צריכה להיות גדולה, אולם חשוב לדעת כי הארוחה צריכה להיות רגילה. כדאי שהיא תכלול מנה חלבונית דוגמת בשר, דג , ביצה או מוצרי חלב,  מנת פחמימה כמו תפ"א, אורז , פסטה או לחם , מנת ירקות ומנת קינוח. צמחונים יכולים להחליף את מנת הבשר בתחליף בשר אחר כמו טיבעול או טופו.

 

5. בארוחה המפסקת מומלץ להרבות באכילת מזון מלוח או מתוק על מנת למנוע "חסך".

נהפוך הוא!! בארוחה מפסקת מומלץ  להפחית  בדברי מתיקה שיגבירו את תחושת הרעב בהמשך.  ובמלח,  שהפרזה בו תעלה את תחושת הצמא  לאחר הארוחה.

 

6. לחולי סוכרת מותר לצום ללא בעיה, כי כשלא אוכלים רמת הסוכר יורדת .  

בפני החולים הסוכרתיים  עומדת הדילמה האם מותר  לצום או שמא הצום מסכן את בריאותם.

שימו לב!! לחלק מהסוכרתיים  אסור לצום, בעיקר לאלו הסובלים מנטיות לפתח אירועי היפוגליקמיה (נפילת סוכר הדם) או לסוכרתיים המזריקים אינסולין, או מטופלים בכדורים ארוכי טווח .

לעיתים ניתן לגבור על הבעיה בהתייעצות עם הרופא ושינוי מינון התרופות/האינסולין ,זמני, גודלי ותדירות הארוחות.

חשוב לזכור: היפוגליקמיה הינו מצב חירום שיש בו סיכון חיים מיידי וחובה לעשות הכול על מנת למנוע אותו. מכאן , יש להיוועץ  ולהחליט עם הרופא כיצד לנהוג.

 

7. ארוחה מבדלת צריכה להיות גדולה, מזינה  ו"לכסות" את חסכי הצום שעבר.

למי שסיים את הצום והגיע לארוחה המבדלת רצוי כי תהיה זו ארוחה קלה.

ראשית יש לשבור את הצום בשתייה פושרת (לא חמה מידי ולא קרה  מידי ) עם פרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ,הארוחה תהיה ארוחה קלה. אין צורך בבשר, עדיף להסתפק בעמילנים דוגמת לחם ומוצרי חלב. למחרת הצום ניתן לשוב לאכילה הרגילה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה