"האמצעי היעיל ביותר נגד סרטן השד הוא הגילוי המוקדם"




כך אומר ד"ר מירון פרוימוביץ, מומחה ברפואת נשים ומנהל המרכז לבריאות האישה והמרכז לרפואה יועצת של כללית באשקלון

יח״צ

"הכלי היעיל ביותר נגד סרטן השד הוא הגילוי המוקדם." אומר במפורש ד"ר מירון פרוימוביץ', מומחה ברפואת נשים ומנהל המרכז לבריאות האישה והמרכז לרפואה יועצת של כללית באשקלון "המודעות הולכת וגדלה ובהחלט ניכרת במס' הנשים שמגיעות למרכז לרפואה יועצת לבדיקת ממוגרפיה. אבל, יש עדיין לא מעט נשים שאינן מבצעות את הבדיקה המומלצת. יחד עם הצוות המסור במרפאות הכללית באשקלון וסביבתה אנחנו מזמנים נשים לבדיקות ומעקב. כולן, כולן צריכות להיבדק ואנחנו עושים את כל המאמצים ובשאיפה שלא לוותר על אף אחת"
מאז 2015 החל לפעול במרפאת היועצת מכשיר הממוגרפיה המתקדם בעולם לאבחון סרטן השד, המאפשר לאבחן גידולים שלא ניתן לאתרם בטכנולוגיות אחרות, במרכז לרפואה יועצת פועלת מרפאת שד ובה מרוכזים כלל שירותי בריאות השד החל משלב הממוגרפיה ועד סיום הטיפול. אישה שתשלח לבדיקת הממוגרפיה תעבור את הבדיקה בנוכחות רופא. אם חלילה ימצא ממצא היא תעבור גם בדיקת אולטרסאונד, אם גם האולטרסאונד לא תקין, היא תקבל הדרכת טרום ביופסיה לפני ביצוע הבדיקה.
אתי אוחיון, היא אחות מתאמת שד במרכז שהוכשרה במיוחד לליווי נשים שהחלו בסדרת בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד. את חשיבות הגילוי המוקדם היא רואה פעם אחר פעם "אחת מהמטופלות שליוויתי, היום בת 51 קיבלה בגיל 50 את הטופס המזמין לקביעת תור לבדיקת ממוגרפיה והניחה אותו בצד. כמו לא מעט נשים אחרות, שחוששות ומעדיפות שלא לדעת מתוך מחשבה שזה לא יקרה לה.. אחרי חצי שנה היא הגיעה במקרה למרפאה כשליוותה מלווה את אביה המבוגר לבדיקה אחרת, בזמן ההמתנה ראתה את השילוט על בדיקת ממוגרפיה לגילוי מוקדם, היא ניגשה למשרד ובררה אם יש במקרה תור פנוי. במזל גדול או במקרה, היה תור פנוי, אחרי שעה היא נכנסה לבצע את הבדיקה, כבר בממוגרפיה איתרו גוש והיא הופנתה מיד לאולטרסאונד, באותו שבוע כבר זומנה לביופסיה אך חששה מאוד מהבדיקה. נכנסתי איתה לביופסיה והיום היא כבר אחרי ניתוח והקרנות, במעקב וטיפול הורמונלי ואין ספק שחייה ניצלו בזכות הבדיקה"
סרטן השד הוא מחלת הסרטן הנפוצה ביותר אצל נשים, אצל אחת מכל שבע נשים בישראל מתגלה המחלה מדי שנה, בדיקת הממוגרפיה מסייעת לגלות את הגידולים בשד כבר בשלב הראשוני להיווצרותם אבחון מוקדם כאמור- מציל חיים.
"יש לא מעט נשים שמקפידות על בדיקת ממוגרפיה שגרתית אחת לשנתיים" ממשיכה ומספרת אתי אוחיון "יש גם נשים שדואגות להגיע לבדיקת כירורג שד אחת לשנה, הייתה לי מטופלת שדאגה לכל הבדיקות במועדן, באחת מהן גילו סרטן והיא לא הבינה איך יכול להיות שבבדיקה הקודמת הגידול לא נצפה, הסברתי לה שפרק זמן של שנתיים הוא פרק הזמן שבו השינוי יכול להתרחש. הגוש שגילינו היה מאוד קטן, 0.5 ס"מ והתגלה בזמן, היא עברה ניתוח וקיבלה טיפול מהיר וממוקד, הגילוי המוקדם סייע לאותה מטופלת ומסייע בכלל לאתר את הסרטן בשלב שבו אפשר להציל חיים, חד משמעית, לעיתים דרך "ניסיונה" של אישה אחת אפשר להציל גם את חייהן של אחרות, יש לי מטופלת שאחרי חצי שנה שאובחנה והחלה לקבל טיפול, הגיעה למרפאה עם שתי הבנות שלה, כל אחת מהן הרגישה גוש בשד, לשתיהן אובחן סרטן שד, בזכות האמא הבנות אובחנו גם, שלושתן טופלו בערך באותו הזמן. למרבה הפלא לא מדובר היה בסרטן תורשתי. כרגע יש לי שתי מטופלות, אמא ובת שאובחנו כמעט יחד לא מזמן ועוברות יחד את הטיפולים "
על פי נתונים שפרסמה האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף משרד הבריאות, יש מגמת ירידה מובהקת בתמותה מסרטן השד בשיעור של 2% בשנה וכ- 25% ירידה בתמותה מאז 2005. שיעורי ההחלמה וההישרדות מסרטן השד בישראל גבוהים בין מדינות ה-OECD ומגיעים ל-89.7% בקרב יהודיות ו-84.4% בקרב ערביות- זאת הודות לגילוי מוקדם של המחלה בבדיקת ממוגרפיה.
מחר, יום חמישי ה-25.10 ייערך במרכז לרפואה יועצת יום בריאות מיוחד, מציל חיים, בפתיחתו תשוחח אתי אוחיון אחות מתאמת שד על סרטן השד, ממה הוא נגרם, איך מאבחנים ואיך מטפלים, אחריה ירצה ד"ר מירון פרויימוביץ רופא מומחה ברפואת נשים אודות גיל המעבר, במקום תתבצע בדיקה על ידי כירורג שד למעוניינות, ובדיקת ממוגרפיה עם הפניית רופא.

בתמונה: לרגל חודש המודעות הבינלאומי לסרטן השד ענדו עובדי ועובדות המרכז לרפואה יועצת והמרכז לבריאות האישה של כללית באשקלון סרטים ורודים וקישטו את המרפאה בבלונים בצבע ורוד, כדי לציין את התמיכה במאבק נגד סרטן השד וכדי להעלות את המודעות לגילוייה המוקדם של המחלה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה