קנס בגובה 5.2 מיליון ₪ הוטל על חברת פמילי דיל שעוסקת בשיווק טלפוני



הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן ממשיכה את המלחמה בחברות הטלמרקטינג המטעות אוכלוסיות מוחלשות. הפעם על חברה שעוסקת בשיווק ועשקה קשישים
בתמונה:  אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין

יח״צ

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן מודיעה על כוונתה להטיל עיצום כספי בסך 5,276,000 על חברת פמילי דיל בע"מ שנקטה בתהליך השיווק והמכירה בפעולות של הטעיה ובהשפעה בלתי הוגנת כלפי הצרכניםוביניהם קשישים

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן הודיעה לחברת פמילי דיל בע"מ על כוונתה להטיל עליה עיצום כספי בסך 5,276,000 ₪. כוונת החיוב נשלחה למנכ"ל החברה.

הטלת העיצום הינה חלק מהמאבק הכולל שמנהלת הרשות כנגד חברות הטלמרקטינג המטעות בעיקר את האוכלוסיות מוחלשות ובניהם הקשישים. מדובר בכוונת חיובגבוהה, המדגישה את חומרת ההפרות שנעשו על ידי החברה.

לחברה אין הפרות קודמות ולכן העיצום הכספי הופחת ב 20% בהתאם לתקנותהגנת הצרכן (במקור הסכום היה 6,595,000 ופחת ל 5,276,000 ).

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולהכי:

 חברת פמילי דיל עוסקת בשיווק ומכירה של מגוון מוצרים בשיטת המכר מרחוק (טלמרקטינג). החברה פנתה למספר רב של צרכנים באמצעות שיחות טלפון יזומות (טלמרקטינג) על מנת לבצע עסקאות מכר מרחוק. נציגי החברה יצרו מצג שווא אשר גרם לצרכנים להאמין כי התקשרו בעבר עם החברה וזאת בשתי דרכים: 1. נציגי החברה מסרו לצרכנים כי הצטרפו בעבר כחברי מועדון וצברו נקודות רבות בחשבונם, אותן עליהם לממש. אופן המימוש יעשה באמצעות רכישת מוצר בהנחה משמעותית לכאורה, או לחלופין לקבל מוצר במתנה ולשלם רק על דמי המשלוח. 2. נציגי החברה ביצעו אימות פרטי זיהוי אישיים של הצרכן כגון: ת"ז, כתובת, סוג כרטיס אשראי ומספר חלקי של כרטיס האשראי.

על מנת ליצור אמינות בפני הצרכנים, וחזות לפיה החברה קשורה לחברות מבוססות, הוצג במקרים רבים קשר לכאורה בין החברה לחברות כרטיסי האשראי השונות והוצג שיתוף פעולה עם חברות האשראי. במקרים מסויימים נמסר לצרכן כי בשל החזקת כרטיס אשראי מסויים הוא זכי למגוון הטבות וכי הוא לקוח זהב. בפועל החברה לא קיימה כל קשר עם חברות האשראי אלא לשם סליקה בלבד.

להלן עיקרי המעשים לגביהם ניתן העיצום הכספי: הצרכנים שילמו עבור המוצר אך לא קיבלו אותו, הצרכנים קיבלו מוצר לביתם וחויבו תמורתו מבלי שביקשו לרכוש מוצר זה, הצרכנים קיבלו לביתם מוצרים אשר האמינו כי קיבלו במתנה אך גילו כי הם מחוייבים בתשלום תמורתו, הצרכנים גילו כי הם מחוייבים בתשלום על מוצרים שלא הזמינו מעולם ולא קיבלו מעולם.

 אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי: "הרשות ממשיכה להילחם בתופעה בה עוסקים עושים שימוש בפרקטיקותשונות כנגד  אוכלוסיות מוחלשות - פגיעות  ובניהם קשישים מוגבלים ועוליםחדשים, שמטרתם ביצוע עסקאות תוך  שימוש בהטעיות והפעלת השפעה בלתיהוגנת על הצרכנים. הטלת העיצום הינו צעד נוסף במלחמה של הרשות בתופעה זו. הרשות פועלת במגוון דרכים ובכלל זה ענישה ביד קשה וחקיקת חוקים שיגבילו את יכולת הפעולה של החברות הללו.

 סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה:

סעיף 2(א)(6) איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (זהות נותן השירות נחשב

למידע מהותי).

סעיף 2(א)(13) איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (מחיר העסקה, תנאי

האשראי ושיעור הריבית נחשבים למידע מהותי).

סעיף 3(ב)(8) איסור אספקת נכס לצרכן בתשלום שלא על פי בקשתו המפורשת, מהווה השפעה בלתי הוגנת.
סעיף 3(ב)(9) יצירת רושם לצרכן כי קיימת הטבה כלשהי כשבפועל לא קיימת הטבה, מהווה השפעה

בלתי הוגנת.

סעיף 14ג(א) בשיווק מרחוק חייב העוסק לגלות לצרכן פרטים (כגון: פרטי העוסק, מחיר המוצר וכו').
סעיף 14ג(ב) בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן מסמך גילוי הכולל פרטים אודות העסקה.

 לפרטים נוספים:

דודו אבן חן, עו"ד - דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, 050-6579676

בית השנהב, בנייןB רח' בית הדפוס 12 גבעת שאול, ירושלים | טלפקס: 02-6662590 | פקס: 02-5672032

[email protected] | מען למכתבים: קריית הממשלה, בניין ג'נרי 1 רח' בנק ישראל 5 ירושלים, 9195021

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה