אופניים חשמליים, שלושה טיפים לרכיבה בטוחה



אופניים חשמליים הם כלי תחבורה מצוין למרחב האורבני. מדובר בראש ובראשונה בפתרון לאזור המרכז העמוס והצפוף. היות ששבעה מכל עשרה רוכבי אופניים חשמליים בישראל הם מבוגרים מעל גיל 19, ברור היטב מדוע יש לעודד את השימוש בכלי החשמלי והירוק הזה.

יחצ

עם זאת, ולמרות כל היתרונות אשר גלומים ברכיבה על אופניים חשמליים בישראל, אנו שומעים גם לא מעט ביקורת. מרבית הביקורת עוסקת בסוגיות של בטיחות, הן של הרוכבים עצמם והן של המשתמשים האחרים בדרך. כל תאונה שבה מעורבים אופניים חשמליים תופסת מיד את הכותרות, ומציתה (שוב) את הדיון לגבי אופניים חשמליים בעד ונגד. אי לכך, ועל מנת לקדם את הנושא באופן ענייני, הנה שלושה טיפים לגבי רכיבה בטוחה על אופניים חשמליים. לקרוא, לשמור ולדווש.

סעו בזהירות על אופניים חשמליים גם בשבילים המסודרים

אופניים חשמליים אינם מוגדרים אמנם בתור "רכב מנועי" בהתאם להוראות חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, אך מדובר ללא ספק בכלי תחבורה מהיר (המגיע ברמה המקסימלית החוקית למהירות של 25 קמ"ש). אי לכך, כל רוכב אופניים חשמליים מחויב לרכוב לפי הוראות חוקי התעבורה.

ראשית, הרכיבה על אופניים חשמליים מותרת אך ורק בשבילי אופניים מסודרים. בעניין זה יש לציין לטובה את העשייה הרבה של הרשויות המקומיות ומשרד התחבורה בהרחבת נתיבי האופניים ברחבי הארץ. דוגמה בולטת לכך הוא הפרויקט השאפתני – ה"אופנידן" – שאמור לפרוס למעלה מ-100 ק"מ של שבילי אופניים רחבים ב-14 רשויות מקומיות באזור המרכז (גוש דן).

שנית, גם כשאתם רוכבים על אופניים חשמליים בשביל מסודר הקפידו על רכיבה בטוחה. סעו בזהירות, סעו בימין, סעו עם פנסים עובדים בלילה (קדמי + אחורי) והאטו לפני חציית כבישים או סיבובים ועיקולים עם ראות לקויה.

שימו לב שעל פי החוק הנוכחי, במידה שאין שביל אופניים זמין, עליכם לרכוב על הכביש. במצב זה אתם כמובן מחויבים לכל חוקי התנועה לרבות רמזורים, תמרורים, זכות קדימה וכל היתר.

אביזרי בטיחות ופנסים, זו לא המלצה, זו חובה

אופניים חשמליים מגיעים בקלות רבה למהירות של 25 קמ"ש, וברור לכל שתאונה במהירות כזו עלולה להסתיים בפגיעה משמעותית. אולם במידה שהרוכב מצויד באמצעי מיגון, ובראשם (תרתי משמע) קסדה תקנית, סביר להניח שהתוצאה לא תהיה קשה או קטלנית. זאת כמובן ככל שמדובר בתאונה שלא מעורב בה כלי רכב מנועי הפוגע ברוכב בעוצמה (וכאן אנו חוזרים שוב לכללי הרכיבה בשבילי אופניים או במקרים רלבנטיים בלבד בכביש עצמו).

תכניסו את זה טוב טוב לראש (שוב, תרתי משמע) – קסדה מצילה חיים. ממש ככה. פגיעות אורטופדיות יחלימו ופצעים יגלידו, אך פגיעת ראש עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך. כן, גם אם רק התחלתם בנסיעה ואפילו אם לא הייתם במהירות מקסימלית.

אביזרי בטיחות נוספים שאסור לוותר עליהם הם פנסים עם סוללות חזקות, גם קדמי וגם אחורי. במיוחד כאשר אתם רוכבים על אופניים חשמליים. חשוב מאד שהמשתמשים בדרך יראו אתכם וידעו שאתם מגיעים. גם הולכי הרגל, גם כלי הרכב המנועיים, וגם (כמובן) רוכבי אופניים חשמליים אחרים. כל מי שרכב על אופניים חשמליים בשעת ערב, והופתע לגלות מולו רוכב המגיע ממול ללא פנסים, יודע בדיוק על מה אנחנו מדברים.

אופניים חשמליים בטיחותיים הם אופניים עם בלמים תקינים

שלא כמו אופניים רגילים, אופניים חשמליים שוחקים במהירות רבה את הבלמים המותקנים עליהם. הן בשל השימוש הרב והתדיר בכלי, ההופך במידה רבה ל"רגלים של הרוכב", והן בשל העצירות הרבות מ-25 קמ"ש ל-0 קמ"ש.

בלמים של אופניים חשמליים יש לחזק אחת לחודשיים-שלושה, וחשוב מאד גם להחליף את הרפידות במידת הצורך. על מנת להימנע ממצב שבו אתם רוכבים ללא בלמים תקניים, הקפידו לחזק את הבלמים עוד לפני שהם נשחקים לחלוטין. במרבית המקרים החיזוק ידרוש רק ביקור קצרצר בחנות האופניים. ביקור קצר שיכול להציל חיים. ממש כך.

לסיכום, אופניים חשמליים הם כלי תחבורה נפלא. הם קלים, זריזים, חוסכים הוצאות, מאפשרים להגיע ממש מדלת לדלת, ונחשבים ללא ספק לחברו הטוב של הרוכב. אנא הקפידו על רכיבה בטוחה, שמרו על כללי הזהירות וחשוב מכך – שמרו על עצמכם ועל המשתמשים האחרים בדרך.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה