איך להתמודד עם הטרדה מינית בצבא? כל מה שעליך לדעת



צה"ל הוא המקום שבו משרתים חיילים וחיילות דרך קבע. הם נמצאים זמן רב יחדיו, בחדר האוכל, בהפסקות ובמהלך השירות הסדיר. במהלך השירות הצבאי נוצרות לא מעט חברויות בין החיילים והחיילות, אך למרבה הצער גם מספר התלונות על הטרדות מיניות גבוה למדיי. מרבית התלונות מגיעות מצד חיילות ומעט יותר מצד חיילים. מעבר לכך, משערים כי מספר מקרי ההטרדות גבוה אף יותר, שכן ישנן חיילות החוששות להתלונן בגין ההטרדות. לפני שנדון בסוגיה ונראה למי אפשר לפנות במצב זה, חשוב להבין תחילה מה נחשב להטרדה מינית בצבא

צילום pixabay

אז מה נחשב להטרדה מינית?

האם הערה כמו "את נראית טוב היום" נשמעת כמו הטרדה? או שהיא מוכרחה לכלול גם אופי מיני? המושג "הטרדה מינית" כולל שורה ארוכה של התנהגויות פסולות. אלה כמה נקודות המתייחסות להטרדה מינית שכדאי להביא בחשבון:

  • סחיטה – איומים ושידול חייל או חיילת לביצוע מעשים מגונים.
  • ביצוע מעשה מגונה.
  • הצעות מיניות – הצעות חוזרות ונשנות המופנות כלפי חייל או חיילת שהדגישו כי הם אינם מעוניינים בהצעות אלה.
  • התייחסות מינית – אמירות פוגעניות כלפי אמירותו של האדם.
  • יצירת אווירה בעלת אופי מיני בתוך הבסיס.
  • פרסום חומר כלשהו המבזה את האדם ואת מיניותו – הקלטה, תמונה סרטון.

איך מתמודדים בצה"ל עם הטרדות מיניות?

צה"ל מתייחס בחומרה להטרדות מיניות. העונש על ההטרדות המיניות עשוי לנוע בין שנתיים לשלוש שנות מאסר, בהתאם לחומרת המעשה. מעבר לכך, בצה"ל מנסים להעלות את המודעות לנושא ההטרדות המיניות והמפקדים מעודדים את החיילים לפנות לעזרה בעת הצורך. כמו כן, לאחרונה השיק צה"ל תוכנת לומדה ממוחשבת שנועדה לסייע בהעלאת המודעות לעניין. זוהי לומדה אינטראקטיבית המציגה שאלות של "כן" ו"לא" בפני החיילים. בסיומה של כל שאלה יש הסבר מפורט על הנושא ועל סעיפי ההטרדות. לצד זאת, בצה"ל יוצאים מדי תקופה בקמפיינים נגד הטרדות מיניות, תוך שימת דגש על כך שהמילים הפוגעניות עלולות בסופו של דבר להיגמר בבית המשפט.

מה לעשות לאחר הטרדה מינית?

מילים הנאמרות בבדיחות דעת בין חברים עלולות להפוך עד מהרה להטרדה מינית. לפעמים, מה שמתחיל כבדיחה הופך בסופו של דבר להרגל. כך שאם אתם עוברים הטרדה מינית על בסיס קבוע, חשוב לדווח על כך לצה"ל. זכרו כי הצבא עומד מאחוריכם במקרה זה, והוא יעמיד לדין את המטריד. אם ניתן, נסו להקליט את המטריד ברגע שהוא חוזר על ההטרדות. הראיות האלה עשויות לשמש נגדו בהמשך.

כמו כן, כאשר חייל או חיילת מעוניינים להגיש תביעות נגד הצבא, צה"ל מעמיד לרשותם עורך דין. לא תמיד מדובר בעורך דין מקצועי המכיר את כל החוקים, ולכן חשוב להבין כי באפשרותם של המתלוננים לפנות אל עורך דין צבאי מטעמם שייצג אותם בבית המשפט. עורך דין שאתם בוחרים באופן אישי, יכול ללוות אתכם בכל מצב.

איך בוחרים עורך דין צבאי?

אם עברתם הטרדה מינית בצבא, חשוב לבחור את עורך הדין המתאים שיוכל לנסח את כתב האישום, להוציא את הצדק לאור ולגרום לגרום להרשעתו של הנאשם, כך שהוא לא יוכל להטריד עוד אנשים אחרים. אלה כמה טיפים שיכולים לסייע בבחירת עורך דין מקצועי:

  • האם מדובר בעורך דין שעוסק בתחום – עריכת דין היא תחום נרחב המסתעף לתתי תחומים שונים. ישנם עורכי דין ש"מתפזרים", מרחיבים את תחומי הפעילות שלהם, כך שאינם מתמחים באף תחום. עליכם לפנות לעורך דין צבאי המתמחה בכל הנהלים המשפטיים.
  • עורך דין מומלץ – כדאי לאסוף המלצות על עורך הדין על מנת לוודא שמדובר בעורך דין טוב ומקצוע. זה הזמן לשאול חברים טובים ואף לחפש המלצות בפורום.
  • שופט אינו עורך דין – אם אתם פונים לשופט צבאי, זכרו כי ייתכן שהוא לא יוכל לעזור לכם בעניין, שכן הוא אינו עוסק בענייני ההטרדות באותה התדירות שבה עושה זאת עורך דין צבאי.
  • להגיע לפגישה ראשונית – מכיוון שנושא ההטרדות המיניות הוא נושא רגיש, חשוב לבחור בעורך דין קשוב שתהיה לכם כימיה טובה עמו. אל תשכחו כי אם תרצו להגיש תלונה, תידרשו לפרט את כל מה שקרה, וזה אינו קל. לפיכך, חשוב שתרגישו בנוח לפתוח את הנושא עם עורך הדין.
  • אחוזי הצלחה – אף עורך דין צבאי המכבד את עצמו לא יוכל להבטיח לכם מאה אחוז הצלחה בתיק. עורך דין שעושה את זה עלול להתגלות כחובבן ובלתי מקצועי. עם זאת, עורך דין איכותי יעשה הכול כדי לסייע לכם להתמודד עם המציאות הבלתי נעימה ולהעמיד את האשם לדין.

עושים סדר בהליכים המשפטיים

דבר נוסף שחשוב לדעת על ההליכים המשפטיים נגד המטרידים בצבא הוא שהם עלולים להתקיים בשני ערוצים הסותרים זה את זה. הראשון הוא המסגרת הצבאית ומוסדות השיפוט שלה, ואילו הערוץ השני הוא דווקא הערוץ האזרחי – בית המשפט האזרחי שנועד לקבוע לכם את הפיצויים בעקבות המקרה. לא אחת נוצר חוסר תיאום בין שני הערוצים האלה, ולכן יש צורך בעזרתו של עורך דין צבאי מקצועי על מנת לאזן את הדברים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה