אל תלחצו - כל מה שצריך לדעת על לחץ דם ואיך מודדים אותו?



קוראים לו "הרוצח השקט" – יתר לחץ דם היא מחלה מסכנת חיים שאינה באה לידי ביטוי ללא בדיקה. מה עומד מאחורי אותו רוצח שקט? איך מודדים אותו ואיך מטפלים בו?

צילום: Shutterstock.

רויטל מור

יתר לחץ דם הוא מצב בו הדם שזורם בכלי הדם בגוף מפעיל לחץ על הדפנות של כלי הדם, לחץ שעלול להתפרץ ולגרום לקריעה ובהם ובכך לגרום לשבץ, לגרום ללב לעבוד קשה יותר כדי להזרים דם לכל הגוף או להתריע על מצב שבו לא מגיע מספיק דם ללב. יתר לחץ דם אינו כולל לרב סימפטומים מורגשים ולכן בדיוק קוראים לו הרוצח השקט – זהו מצב מסכן חיים – שלא מרגישים בו עד שמאוחר מידי. ישנם כיום אמצעים רבים שעוזרים להתמודד עם יתר לחץ דם, למנוע עלייה בלחץ הדם או להקל ולהוריד לחץ דם קיים. חלק מהאמצעיים הללו הם אמצעים תרופתיים, אחרים כוללים שינויים בהרגלי החיים. תזונה גם היא תורמת את חלקה וישנם לא מעט מזונות ותוספי תזונה טבעיים שיכולים לעזור עם הורדת לחץ דם גבוה.  

שומנים – האבנית של כלי הדם

בואו נניח שאתם משקים את הגינה. לקחתם את הצינור, פתחתם את הברז ואתם משקים. מה יקרה ללחץ המים אם תסתמו חלקית את פתח הצינור? לחץ המים יעלה – אותה כמות מים אמורה פתאום לעבור דרך פתח צר יותר של הצינור. צינורות המים בבית לפעמים נסתמים. החומר שסותם את צינורות המים היא האבנית – ויש שתי גישות להתמודד איתה. גישה אחת היא גישת מניעה – ניקוי המים מאבנית במטרה להאט את הצטברות האבנית בצינורות. גישה שנייה היא ניקוי הצינורות – במטרה לנקות הצטברות שכבר קיימת של אבנית עליהם.

כלי הדם הם הצינורות של הגוף והאבנית היא הצטברות של משקעים שומניים על דפנות הלב. כמו בצנרת הביתית, הצטברות משקעים זו עלולה להיות הרסנית. בניגוד לברז שנפתח ומזרים מים באופן רציף, הלב עובד בפעימות. כשהלב מתכווץ ופועם הוא דוחף את הדם בצינורות, כשהלב נח בין פעימה לפעימה הדם ממשיך לזרום אבל בלחץ נמוך יותר, בלי לחץ הדחיפה.

איך מודדים לחץ דם? מה זה לחץ סיסטולי ודיאסטולי?

כמו שכבר ציינו, הלב הוא משאבה שעובדת בפעימות. הוא מזרים דם עשיר בחמצן לרקמות הגוף ודם "משומש", עני בחמצן, אל הריאות כדי שיטען מחדש בחמצן. הלחץ שהדם מפעיל על דפנות כלי הדם נמדד במילימטר כספית והוא כולל שני מדדים. סיסטולי – הלחץ בעת שהלב מתכווץ ומזרים את הדם בכח, ודיאסטולי – הלחץ על דפנות כלי הדם בזמן שהלב נח.

כאשר יש הרבה דם בעורקים וכלי הדם צרים, הלחץ הדיאסטולי – זה שקיים בזמן מנוחה, יהיה גבוה. לחץ דיאסטולי גבוה יכול להצביע על מצב שבו ישנה היצרות של כלי הדם כתוצאה ממשקעים בכלי הדם. לחץ רציף גבוה יכול להחליש את הדפנות ולגרום ל"פיצוץ בצנרת" – או במילים אחרות, לשבץ. לחץ דיאסטולי גבוה גם מצביע על היצרות בכלי הדם. כאשר המשקעים חוסמים מעבר של דם – התוצאה היא התקף לב. מבין שני המדדים, הלחץ הדיאסטולי הוא המסוכן יותר.

כדי למדוד לחץ דם אפשר לחסום את כלי הדם חיצונית ביד באמצעות שרוול אויר מתנפח ולאט לאט להסיר את הלחץ על החסימה שיוצרים. לחץ הדם הסיסטולי, בזמן שהלב מתכווץ, הוא הלחץ בשרוול שבו מתחילים לשמוע את דפיקות הלב בכלי הדם. כאשר הלחץ בשרוול קטן מהלחץ המופעל על דפנות כלי הדם בעת מנוחה – נפסיק לשמוע את דפיקות הלב. הלחץ בשרוול כאשר מפסיקים לשמוע את הלב הוא הלחץ הדיאסטולי – לחץ בעת מנוחת הלב.

מה גורם לעליית לחץ הדם?

בגדול ישנם שלושה גורמים המשפיעים על לחץ הדם. תורשה, אורח חיים וגיל. מקובל להמליץ על מדידת לחץ דם לפחות פעם בחמש שנים החל מגיל עשרים. ואחת לשנה שנתיים, מעל לגיל 40. במקרה של קיום גורמי סיכון שנובעים מאורח חיים או תורשה ההמלצה היא לבצע את הבדיקה לעתים תכופות יותר על פי הצורך.

אורח חיים שכולל עישון, השמנה, תזונה עשירה בנתרן (מלח), צריכת אלכוהול גבוהה, מיעוט פעילות גופנית וסטרס – תורם באופן פעיל לעלייה בלחץ הדם.

כדי להוריד לחץ דם, ההמלצה היא לסגל אורח חיים בריא – להימנע מעישון, להפחית צריכת אלכוהול ומלח, למתן צריכת שומנים רווים ולאמץ שיטות הרגעה דוגמת מדיטציה להורדת לחץ דם. בנוסף, קיימת דיאטה שנקראת DASH, שמיועדת להורדת לחץ הדם. מומלץ להרבות בצריכת ירקות ופירות, לדאוג להשלמת חוסרי אשלגן ולצרוך מיצים אדומים (רימונים, סלק, חמוציות, תה היביסקוס וגם מיץ תפוזים) שמכילים חומרים העוזרים באיזון לחץ הדם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה