הזעת יתר בכפות הידיים למה זה קורה ומה הפתרון?



מתי מגדירים הזעה כהזעת יתר וכבעיה שיש לטפל בה? האם הזעת יתר היא תורשתית או תולדה של מחלה? כיצד ניתן להתמודד עם התופעה ברמה החברתית והאישית והאם ישנם פתרונות רפואיים המונעים כליל הזעת יתר בכפות הידיים?

צילום : pixabay

כדי להבין מהי הזעת יתר, נתחיל דווקא בהסבר הפיזיולוגי - הזעה היא נוזל מימי נטול צבע וריח המופרש מבלוטות הזיעה המצויות בעור ותפקידן לצנן את הגוף – בימים חמים בהם הגוף מעלה טמפרטורות, נכנסת בלוטת הזיעה לפעולה ומאפשרת לזיעה להתאייד ובכך לקרר את הגוף לטמפרטורה הרצויה.

בעוד שהזעה היא תהליך טבעי הנחוץ לגוף, קיימת תופעה הנקראת הזעת יתר (hyperhidrosis) - הזעה מוגזמת המתקיימת ללא קשר לפעילות גופנית, לטמפרטורה השוררת בחוץ או למצב הנפשי. הזעת יתר פוגמת באיכות החיים של הסובלים ממנה, גורמת לתחושת חוסר נוחות ומגבילה בתחומים נרחבים בחיים.

הזעת יתר בכפות הידיים ממה זה קורה?

הפרעה בבלוטת הזיעה היא שגורמת להזעת יתר בידיים, כך שגם בימים קרים, יכול אדם לסבול מהזעת יתר. הגורמים להזעת יתר בכפות הידיים הם רבים ומגוונים ונחלקים למספר סיבות עיקריות, חלקן קשורות באופן ישיר לתורשה, אך אחרות הן סימפטומים לבעיות בריאותיות. הזעת יתר בידיים יכולה להתרחש כתוצאה ישירה ממצבי לחץ אותם חווה אדם במהלך חייו, מחוסר איזון הורמונלי, משתיית אלכוהול מופרזת, שימוש בתרופות שתופעות הלוואי שלהן הן הזעת יתר, סימפטום למחלות ספציפיות (לרוב מחלות עור) ועודף משקל.

מחקרים שבוצעו סביב הנושא, מצאו קשר משפחתי וגנטי להזעת יתר בכפות הידיים, כך שסביר להניח כי לאחוזים מסוימים (25%) הסובלים מהזעת יתר, יש קרוב משפחה אשר סובל גם הוא מהזעת יתר. נכון להיום אחוז אחד מהאוכלוסייה בישראל סובל מהזעת יתר, ללא הבדל מגדרי.  


עם מה מתמודדים אנשים שסובלים מהזעת יתר בידיים

על פי רוב מופיעה ההזעה בכפות הידיים כבר בגיל הילדות, ופעולות יומיומיות כמו לחיצת יד, נגינה בפסנתר וגיטרה, ליטוף ואפילו הקלדה במחשב, מלוות בתסכול וחוסר נוחות, ומצריכות תכנון מוקדם.

הזעת יתר גורמת להפרעה קשה במיוחד, שכן ידיים רטובות או נוטפות זיעה באופן קבוע, אינה רק סיטואציה מביכה במגע, אלא מהווה הפרעה משמעותית בתפקוד היומיומי - בעבודה, בבית הספר ובבית לדוגמא: הרטבה של דף בזמן כתיבה, חוסר יכולת להחזיק דברים מבלי שיחליקו, חוסר יכולת לעסוק במקצועות, כמו: נגינה, חשמלאות, צורפות ועוד.

 

הזעת יתר בכפות הידיים יוצרת (לילדים ולמבוגרים) השלכות חברתיות ומבוכה גדולה, שכן אנשים הסובלים מהזעת יתר בכפות הידיים, נוטים להימנע ממגע, ומנגבים את ידיהם באופן קבוע כל מספר דקות במגבת חבויה או בבגדים.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה