יציאת שבת – לשמור על השבת כראוי



שמירת השבת כוללת מגוון רחב של הלכות. בניהן נהוג ללכת לבית הכנסת ולהימנע מכל פעולה אשר יש בה חילול שבת. הדבר נכון ליום השבת ולחג ולכן בעת יציאת השבת נהוג לבצע את ברכת המבדיל ולאחריה אפשר להתחיל לפעול ולנהוג כביום חול

יחצ

יציאת שבת מסמלת את החזרה לשגרה ויש שמתכוננים מרגע היציאה אל השבת הבאה, ברגש, בתכנון ובפעולות שמתבצעות בפועל במהלך השבוע. יש להתכונן הן ליום הקדוש והן ליציאתו. גם ברכת המבדיל יכולה להיות רגע משפחתי מיוחד ועל אף שהשבת מסתיימת, רגע היציאה הוא דווקא הזדמנות להעריך את מה שהיה לנו לאורך כל היום, את הרוגע והשלווה.

זמני יציאת שבת

אפשר לראות את זמני יציאת שבת עוד בתחילת השבוע ואפילו בראש חודש. אין להקל ראש בעניין זה ויש להקפיד על קבלת המידע מראש. כל מי שהשבת חשובה לו ידע מהם הזמנים ובנוסף יקפיד לבחון כי יצאו שלושה כוכבים. לאחר מכן יוכל לבצע את ברכת המבדיל ובך לקבוע כי נעשתה ההפרדה בין היום הקדוש לבין יום חול ושאפשר לבצע כל פעולה כביום רגיל.

אלו אשר מטיילים בחו"ל או מתגוררים מחוץ לישראל, יכולים גם כן להתעדכן מראש בשעות של יציאת השבת או צאת החג. מטיילים יוכלו לבדוק מבעוד מועד את הזמנים ואף לחפש אחר בית כנסת שיוכלו להתפלל בו ולישון בקרבתו. זהו חלק בלתי נפרד מתכנון הטיול. ביום שבת אפשר ליהנות מטיול רגלי בסביבה ועל אף שבחו"ל הדברים לא נעצרים ביום זה, הקדושה היא פנימית ולכן תהיה חזקה לא פחות.

מנהגי שבת

ישנו מגוון גדול של מנהגי השבת ובעיקר נאמר כי יש לחדול מכל מלאכה. לכן, אין להדליק אורות או להשתמש בחשמל, אין לעסוק במלאכת הכתיבה, הנסיעה (ואף לא רכיבה על אופניים). השבת קדושה ולכן יש להתכונן אליה ולהכין מראש את הארוחה הגדולה וכן את הארוחות ליום המנוחה. ניתן להניח מראש את הפלטה בחשמל ולשים עליה את האוכל ובלבד שלא יהיה מדובר על חילול היום הקדוש.

בכל מה שנוגע אל אחזקת הבית, פעולות רבות יחכו אל יציאת שבת ובהן:

  • סידור ארונות הבגדים.
  • הכנת אוכל.
  • הרתחת מים לצורך הכנת תה או קפה (אך ניתן למזוג מכלי ראשון לשני).
  • אין לכבס בגדים, גם לא ביד.
  • אין לשטוף או לטאטא את הבית.
  • כל פעולה נוספת שלא הכרחית כמו תפירה וסריגה, תחכה ליציאת השבת.

להתייעץ בכל שאלה

אם יש לך שאלה על שמירת השבת או יש לך ספק לגבי פעולות שונות, הדרך הטובה ביותר לפעול היא להיכנס אל אתר הידברות. באתר מחכה לך מידע על כניסת ויציאת השבת ואיך עלייך לפעול. כמו כן, ניתן להשאיר שאלה ולקרוא שאלות שעלו על ידי מתעניינים אחרים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה