כך תשפרו את איכות החיים של בני הנוער



השינויים שעוברים על בני נוער מתבגרים משפיעים על כל המשפחה. עם זאת, יש דברים שאנחנו כהורים יכולים לעשות על מנת לשפר את איכות החיים שלהם

pexels

מבחינה ביולוגית, גיל ההתבגרות מתחיל בסביבות גיל 11-12 ונמשך עד גיל 18. בתוך כך, נהוג להבחין בין גילאי ההתבגרות של 13-16 לבין גילאי ההתבגרות המאוחרת של 16-18. למרות שהורים מנוסים לא צריכים רופאים כדי לדעת שהילד האהוב שלהם הגיע לגיל ההתבגרות, רק מעטים מצליחים להתמודד עם זה.

קודם כל, צריך לזכור שבתהליך ההתבגרות עוברים על הילד שורה ארוכה של שינויים. זה הגיל שבו הוא לומד לפתח שליטה עצמית על ההתנהגות שלו, על מחשבותיו ועל רגשותיו ובתקופה הזו הוא צפוי גם להתמודד עם תהליכים פיזיולוגיים, שינויים קוגניטיביים ושינויים רגשיים וחברתיים. שנית, ישנם סימפטומים של גיל ההתבגרות והם עשויים להיחלש או להתגבר ככל שהזמן עובר.

המסקנה היא שכדאי לבחון כל מקרה לגופו ולהתאזר בהמון סבלנות. אם אתם באמת רוצים לשפר את איכות החיים של בני הנוער, אין טעם לכעוס אליהם ועדיף לנסות להבין אותם. בפועל, זה אומר שיש לפחות 3 דברים שאתם יכולים לעשות:

  1. שוחחו עם הילדים

שיחה גלויה עם ילדים בגיל ההתבגרות היא משימה מורכבת מכפי שנהוג לחשוב. מצד אחד, הרבה הורים מנסים להתקרב אבל נתקלים בחומה בצורה ובתגובה עוינת. מצד שני, למתבגרים יש תחושה שההורים והמשפחה לא מבינים אותו או קשובים לצרכיו. הפתרון הוא כמו תמיד לקפוץ ראש לתוך המים העמוקים ולא לוותר.

שיחה עם הילדים יכולה לחזק אצלם את תחושת הביטחון העצמי ולהפחית נטייה למרד בסמכויות. אם עושים זאת בצורה כנה ומכל הלב, אפשר גם לזהות מראש התנהגות לא שקולה ולמנוע מהילד ליטול סיכונים לא מחושבים.

  1. בצעו התאמות ושינויים בבית

יש גם דברים טכניים שהורים לילדים בגיל ההתבגרות יכולים לעשות כדי להקל עליהם. זה מתחיל עם שיתוף שלהם בתהליך קבלת ההחלטות, ממשיך בעיצוב מחדש של חדרי שינה וכולל גם החלפת המיטה הרגילה והישנה בדגמים מודרניים של מיטה וחצי לנוער מרופדת ונוחה. מבחינת הילד, מעורבות כזו של ההורים בעיקר מעידה על הבנה של המצב ועל רגישות.

התאמות ושינויים בבית מונעים אצל בנים ובנות בגיל ההתבגרות תחושת ריקנות וניכור. הם מאפשרים להם להרגיש חלק מהמשפחה ובמקביל גם עוזרים להם להשיג פרטיות. אם ההורים יודעים מתי לקחת צעד אחורה אבל מכינים את התשתית הנכונה שאליה הילד יכול לגדול באופן עצמאי, גם הם ירגישו פחות לחוצים.

שינויים באורח החיים של המשפחה כוללים גם את השגרה וגם אירועים מיוחדים. אם למשל יוצאים לחופשה בחו"ל, צריך למצוא פעילויות שמתאימות לתחומי העניין של הילדים ומתייחסות אליהם בצורה בוגרת ומכבדת. בטווח הארוך, התאמת אורח החיים לגיל ההתגברות היא משימה משפחתית שכולם צריכים לקחת בה חלק.

  1. אל תתביישו לבקש עזרה

השינויים שעוברים על ילדים בגיל ההתבגרות עשויים להביא אותם למרוד בדמויות שסובבות אותם. אם המרידה חורגת מהתחום הנורמלי, היא עלולה לבטא בעיית התנהגות וצריכה להיות מטופלת בהתאם. מנגד, יש הרבה הורים שמעדיפים להתעלם מהבעיה או מתביישים לדבר עליה עם גורם חיצוני.

מעורבות של אנשי מקצוע היא לעיתים חלק חיוני בהתמודדות המשפחתית עם גיל ההתבגרות. אם אתם רוצים לשפר את איכות החיים של בני הנוער, קחו בחשבון שאתם לא צריכים לעשות את הכל לבד וערבו גם את המורים בבית הספר בכל דילמה או התלבטות. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה