למה צריך בדיקת פוליגרף?



רבים מאיתנו מכירים את בדיקת הפוליגרף המפורסמת בעיקר מן הטלוויזיה, כאשר אנו משתוקקים לדעת האם הדמות שבסרט היא דוברת אמת או לא. אך במקביל, בחיים האמיתיים, ישנם רבים אשר פוליגרף מהווה עבורם הוכחה ניצחת לדבר מה שהם מנסים להוכיח מזה זמן רב. כאשר הבדיקה נעשית בתנאים המתאימים ועל ידי מכון מקצועי, היא נחשבת למהימנה מאוד ויכולה בהחלט להוביל לתוצאה שאליה קיוו מזמיני הבדיקה. בין אם מדובר בהשלכות חיוביות או שליליות על החיים, ביצוע הבדיקה חושף אמיתות ורצונות סמויים של הנבדקים ומכאן שבסופו של דבר מדובר בחקר האמת

יחצ

איך פועלת בדיקת פוליגרף?

 

הבדיקה הקרויה פוליגרף נוצרה לפני מאות שנים, בתור בדיקה מכשירית שלוקחת נתונים כמו לחץ דם וממחישה כיצד הם משתנים בהתאם להיותו של אדם דובר אמת, או שלא. המכשיר של ימינו קולט את כל התגובות שאינן רצוניות של האדם הנבדק, נתונים הנעלמים מן העין כמו שינויים בקצב פעימות הלב, לחץ דם והאופן שבו העור מוליך חשמל. מדובר בתגובות שאין האדם יכול לשלוט עליהם בשום צורה, כאשר השינויים בהן יכולים להצביע על מתח שבו שרוי האדם, מתח שנוצר כאשר האדם איננו דובר אמת לאמיתה.

האדם הנבדק מחובר אל המכשיר בכמה מקומות שונים, כאשר מכשיר הפוליגרף מייצר תדפיס של השינויים המתרחשים בכל אחד מן המדדים הרשומים מעלה. האדם נשאל מגוון של שאלות, עליהן הוא אמור לענות בחיוב או בשלילה כאשר ההנחה היא שמכשיר פוליגרף יידע להצביע על מהימנות של האדם.

בנוסף על שאלות שמעלות את הלחץ באופן ניכר ושנוגעות למקרה שלכבודו הגיע האדם לחקירה, הוא גם נשאל מדי פעם שאלות פשוטות בעת ביצוע פוליגרף אשר לא אמורות להעלות לו את הדופק, כמו שם, גיל ומקום מגורים – זאת בכדי שניתן יהיה להשוות את התגובות הלא רצוניות שלו במצב מתוח, לעומת מצב שליו.

מדוע ישנם אנשים שבוחרים לעבור את הבדיקה מרצונם?

 

זה נכון שהמעמד של ביצוע בדיקות הפוליגרף איננו נעים ואיש איננו אוהב להרגיש שהוא נמצא בחקירה. יתרה מכך – העובדה כי הנבדק נדרש רק לענות ב"כן" וב"לא", איננה מאפשרת לו להתבטא כמו שהיה רוצה או לבחור את השאלות שיישאל – שהרי הוא עונה באופן הזה ועל השאלות המסוימות שהחוקרים בוחרים בהן ותו לא.

למרות אי הנעימות, יותר ויותר אנשים "מתנדבים" לעבור פוליגרף כאשר הם מואשמים בדבר מה. הרעיון העומד מאחורי הרצון לעבור את בדיקת הפוליגרף הוא להוכיח מעל כל צל של ספק, כי מה שהאדם טוען כי הוא אמת, הינו אכן אמת. לפעמים מדובר בבדיקה שיכולה להציל חיים ממש ולפתוח דלת חדשה עבור אנשים המנסים להשתקם, לאחר שנים רבת שבהם הואשמו במעשים נוראיים שכלל לא ביצעו. לפעמים המצב הוא הפוך, כאשר אנשים שנחשבו לחפים מפשע, נשלחים לאחר בדיקות כאלה אל בית הכלא כשהם נחשבים כעת לאשמים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה