נפצעתם ורותקתם למיטה? 3 טיפים שיעזרו לכם להרגיש בנוח



פצעי לחץ מטרידים חלק גדול מהאוכלוסייה והם עלולים להופיע בקרב מבוגרים וגם אצל צעירים. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי למנוע אותם, אז הנה 3 טיפים שכדאי להכיר

pexels

לפי נתוני משרד הבריאות מחודש יולי 2018, כ-72% מקרי פצעי לחץ בבתי חולים מופיעים אצל קשישים מעל גיל 65 אך כ-29% מהחולים באוכלוסייה הכללית שנמצאים בטיפול ארוך טווח יסבלו מפצעי לחץ. מבחינה רפואית, אלו פצעים שגורמים לחולים סבל רב ואף מהווים נטל כלכלי כבד על מערכת הבריאות. מצד שני, את פצעי הלחץ ניתן למנוע גם בבתי חולים וגם בבית ויש כיום מגוון רחב של פתרונות ואביזרי עזר.

הנה למשל 3 טיפים שיעזרו לכם להרגיש בנוח גם אם נפצעתם, חליתם או רותקתם למיטה מסיבה כלשהי לתקופה ממושכת:

  1. השתמשו בכרית לפצעי לחץ

הדבר הכי חשוב הוא להתאים את סביבת המיטה להגנה מפני פצעי לחץ. קודם כל, רצוי להשתמש במזרון שמסייע לפזר את העומס ולמנוע הצטברות של לחץ על הרקמות. שנית, צריך לדאוג גם לאביזרים ספציפיים כגון כרית לפצעי לחץ בהתאמה אישית ולהתייעץ עם אנשי מקצוע בכל מקרה של דילמה והתלבטות.

ברמה האנטומית, פצעי לחץ מעידים על נזק שנגרם לעור בגלל היעדר זרימת דם וגירוי של העור על גבי בליטת עצם. מטבע הדברים, בדרך כלל מדובר על מקום שבו העור נמצא זמן רב תחת לחץ: מיטה, כיסא גלגלים, גבס וכדומה. היות ונקודת ההנחה היא שלאורך תהליך ההתאוששות לא ניתן פשוט לקום ולמנוע את הלחץ, הפתרון הוא להקל עליו בצורה פאסיבית.

הכריות והמזרנים שמתאימים לאנטומיה של החולה מונעים החלקה, שפשוף של הירכיים או ישיבה עקומה. בנוסף, הכרית מסוגלת לפזר את הלחץ על שטח פנים גדול יותר והמזרון נועד גם לאפשר זרימת דם טובה לעור ולרקמות.

  1. שימו לב לסימנים המקדימים

הדרך להרגיש בנוח היא לנסות למנוע עד כמה שאפשר את הופעת פצעי הלחץ. בשביל זה צריך לדעת מי נמצא באוכלוסיית הסיכון ומהם הסימנים המקדימים.

על אף שכל אדם, בכל גיל, חשוף לפצעי לחץ, הם נגרמים בעיקר אצל אנשים שמרותקים למיטה ולכיסא גלגלים, סובלים מחוסר תחושתיות, לא שולטים בסוגרים, בעלי עור רגיש ושביר או עם היסטוריה של פצעי לחץ ושלפוחיות. את הסימנים המוקדמים להופעת פצעי לחץ ניתן לזהות באזורים רגישים כגון העקב, הקרסול, עצם הישבן ועצם הירך. כמו כן, רוב פצעי הלחץ נגרמים סביב עצם העצה שבמרכז הגוף וגם סביב האוזן.

בפועל, הסימנים המוקדמים באים לידי ביטוי בשינוי בצבע הנורמלי של העור ובשינויים בטמפרטורת העור או בתחושה. אם זה מצטרף לדיווחים על כאב או חוסר נוחות, סביר להניח שמדובר בפצעי לחץ בדרגות חומרה כאלה ואחרות.

  1. שמרו על תנועה ותזונה נכונה

כמובן שאביזרי עזר לבדם לא תמיד מספיקים על מנת לגרום לכם להרגיש בנוח על רקע פציעה וריתוק ממושך למיטה. אם זה אפשרי, צריך לשמור על כמה שיותר תנועה ולבצע שינויי תנוחה באופן תדיר גם במהלך שכיבה במיטה וישיבה על כיסא. כמו כן, יש להימנע מגרירה על המיטה ולבצע פעילות פיזית קבועה.

במקביל, כדאי להתאים את התפריט התזונתי למצב החדש שבו אתם נמצאים: ליטול תוספי מזון לפי מרשם, לשמור על ערכי סוכר תקינים ולהתייעץ עם דיאטנית. לבסוף, כל שנותר הוא להחליף בגדים ומצעים לחים ולהשתמש במשחות וחבישות מגנות כדי לשמור על היגיינה ולצמצם למינימום את הסיכון.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה