בחן את עצמך: האם אתה מדבר פיננסית שוטף?



השקעה בשוק ההון באופן מקצועי מחייבת את מנהלי התיקים לשלוט במונחים המורכבים ולעקוב באופן שוטף אחר ההתפתחויות בשוק. בנוסף, מומלץ שגם המשקיע עצמו ישלוט בטרמינלוגיה המקצועית כדי להבין את ההסברים של מנהל ההשקעות שלו. רוצים לדעת אם יש לכם עתיד בשוק ההון? בדקו אם גם אתם יודעים לדבר פיננסית

בשנים האחרונות הפכה השקעה בשוק ההון לשכיחה יותר, כאשר רבים אוזרים עוז ומשקיעים את כספם בבורסה. רובם עושים זאת באמצעות אנשי מקצוע – יועץ השקעות או מנהל תיקי השקעות – שכן ניהול תיק השקעות אינו דבר פשוט ומצריך היכרות מעמיקה עם שוק ההון ומעקב שוטף אחר מצב השווקים בישראל ובעולם. בישראל פועלים כמה אלפי יועצי השקעות ומנהלי תיקים בעלי רישיון מיוחד לניהול תיקי השקעות או לייעוץ השקעות מטעם הרשות לניירות ערך המנהלים יחד קרוב ל-300 מיליארד ש״ח, יותר ממחצית מהם מנהלים תיקים ישירות עבורנו, המשקיעים הקטנים, שאינם גופים מוסדיים כמו קרן פנסיה או קופת גמל.

רבים רואים בקריירה בשוק ההון כנתיב בטוח אל ההצלחה. אך כאמור, כל מי שחולש על ניהול תיקים בהצלחה יאמר לכם כי עליכם לחלוש על ידע רב ולהשיג הבנה מעמיקה על האופן בו פועלים השווקים. כדי שתדעו אם גם לכם מחכה אופק זוהר בשוק ההון, בחנו את עצמכם האם גם אתם יודעים לדבר פיננסית שוטפת?

Shutterstock

  1. שאלת מתנה: מהו שוק דובי?

בשוק ההון אין מתנות חינם, אבל אנחנו מעדיפים להתחיל בשאלה פשוטה יחסית. שוק דובי הוא שוק בו ערך הניירות הנסחרים בשוק ההון נמצא במגמת ירידה. זאת לעומת שוק שורי, המסמן מגמת עלייה.

  1. כיצד ארביטרז׳ מאפשר לנו להשיג תשואה עודפת?

ארביטרז׳ הוא פער בין מחירי נכסים זהים, או דומים, בשווקים שונים או בכלי השקעה שונים. יכולים להיווצר סוגים שונים של ארביטרז׳ים, אשר לרוב מוגבלים לפערי זמן קצרים עד השגת מתאם מלא בין מחירי הנכסים על פני השווקים וכלי ההשקעה. למשל, עשוי להיווצר ארביטרז׳ בין מחירי מניות מדד תל אביב 35 למחירי קרנות הסל המחקות את המדד או למחירי האופציות על המדד. באמצעות זיהוי הארביטרז׳, רכישת הנכס באפיק הזול יותר ומכירתו באפיק בו הוא עדיין נסחר במחיר גבוה יותר – נוכל לנסות ולהשיג תשואה עודפת.

  1. מה ההבדל בין IRR ל-TWR?

IRR הוא שיעור התשואה הפנימי של הנכס להשקעה המביא בחשבון גם את ההפקדות והמשיכות ולא רק את הממוצע המשוקלל של התשואות. TWR, לעומתו, מתחשב בממוצע התשואות בלבד ומנטרל את ההפקדות והמשיכות בתיק. כך הפקדות ומשיכות בסכומים משמעותיים עשויות להוביל לפערים בין ה-IRR ל-TWR.

  1. מהו יחס LTV?

בשוק ההון, מבטא יחס הLTV את היחס בין היקף החוב של חברה לבין היקף הנכסים שלה הרשומים כבטוחה כנגד החוב שגייסה. יחס ה-LTV מאפשר להעריך את רמת הסיכון של אג״ח. ככל שהיחס נמוך יותר המשמעות היא שלחברה יש די נכסים כדי להיות מסוגלת לפרוע את ההתחייבויות שלה כלפי בעלי האג״ח. לכן הסיכון הגלום באג״ח זו נמוך יותר.

  1. מי רשאי לסחור במערכת ״רצף מוסדיים״?

כפי ששמה מצביע, מערכת ״רצף מוסדיים״ מיועדת רק לגופים מוסדיים, המנהלים כספים באופן מרוכז עבור לקוחות רבים, והיא אינה פתוחה לסוחרים ולמשקיעים אחרים.

  1. בפינת השאלה ההיסטורית: מהו מדד המעו״ף?

מדד המעו״ף כבר אינו עמנו כמעט 20 שנה, אך הוא עדיין מזוהה עם מדד תל אביב 35 (שהחליף את מדד ת״א 25) העוקב אחר 35 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר בבורסה לניירות ערך בת״א. השם מדד המעו״ף ניתן לו כיוון שהמדד שימש כבסיס לחישוב ערכם של מכשירים נגזרים הנסחרים בשוק המעו״ף – שוק המכשירים העתידיים והפיננסיים.

  1. שאלת בונוס למתקדמים: מהם סוגי הבטוחות המציעים סיכון נמוך יותר למשקיעים באגרות חוב?

חברות המבקשות לגייס הון בשוק ההון באמצעות הנפקת אג״ח שואפות להוריד את ערך הריבית שהן מבטיחות למשקיעים במועד הפירעון. לשם כך, הן מציעות למשקיעים בטוחות שונות שיפחיתו את הסיכון של המשקיעים כדי שאלו יסכימו לרכוש את האג״ח גם במחיר נמוך יותר. ככל שהבטוחות הללו יציבות יותר, כך הסיכון למשקיע נמוך יותר. ישנם סוגים שונים של בטוחות כאשר הבטוחות המציעות את רמת הסיכון הנמוכה ביותר למשקיעים הן משכנתא על נכס ספציפי או שעבוד קבוע על מניה לא סחירה או על ההון העצמי של המנפיק. בהנחה שיחס ה-LTV נותר קבוע, כל אחת מאלה תאפשר לחברה לגייס במחיר נמוך יותר.

אם ידעתם את התשובות לכל השאלות או לפחות למרביתן, כנראה שאתם שועלי שוק הון וותיקים ותוכלו אף לשקול לעסוק בניהול תיקים באופן עצמאי, או לבנות לעצמכם קריירה מפוארת בשוק ההון. אם אתם פחות שולטים בפיננסית מדוברת זה גם בסדר – למזלכם יש לכם לא מעט מנהלי תיקים מקצועיים שתוכלו להפקיד בידיהם האמונות את החיסכון שלכם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה