5 טיפים למי שרוצה לפתוח עסק עם קרובי משפחתו



משפחה וקרבת דם לא בוחרים אבל דברים חשובים אחרים בחיים, נתונים בהחלט לבחירתנו. ההחלטה לפתוח עסק למשל, זה לא משהו שמישהו יכול לכפות מבחוץ. בדרך כלל זה רעיון שנובע מבפנים, סוג של חלום או שאיפה להתקדם בחיים. אם אתם רוצים לשלב בין פתיחת עסק לבין המשפחה, יש לנו כמה טיפים חשובים במיוחד

צילום : pixabay

מתקשים מהיכן להתחיל? יש יועצים

אם יש לכם במקרה רעיון מצוין לעסק כזה או אחר ואתם רוצים שגם קרובי משפחתכם ייקחו בו חלק, זו בהחלט התחלה. בשלב זה יש לבחור תחום, לחפש מקום מתאים, לברר נושאים כגון הגדרת העסק (חברה בע"מ, שותפות וכיוצא בזה). אם אתם רוצים להתקדם יותר מהר ובלי לעשות טעויות, אתם יכולים לשכור ייעוץ לעסק משפחתי (ראו דוגמא). יש יועצים עסקיים אשר מתמחים בייעוץ ממוקד אך ורק לעסקים מסוג זה. בנוסף, ייעוץ לעסק משפחתי יכול להינתן גם בצורה של אימון אישי. הגדרת הייעוץ תשתנה בהתאם לקושי או לקשיים שלכם.

בחרו תחום שמתאים לכם

טיפ חשוב נוסף לקראת הקמתו של העסק המשפחתי שלכם – שימו דגש על בחירת התחום. יש כאלה שעבורם אין כאן שאלה – מי שלמד ייעוץ מס, למשל, יקים מן הסתם עסק ביעוץ מס. האח שלמד שיווק יכול להשתלב בעסק בתור איש השיווק או מנהל השיווק. אבל לא תמיד הדבר כל כך מובן מאליו. אם אתם רוצים עסק אך לא יודעים באיזה תחום, חפשו את החוזקות שלכם. את הכישרונות שלכם. את משהו שבו אתם ממש טובים. מי שמבין הרבה בבעלי חיים, מי שגידל כל חייו כלבים או חתולים, יוכל להקים עסק כדוגמת חנות חיות. מי שיודע לבשל נהדר יכול לפתוח עסק כדוגמת קייטרינג. אנשים שיודעים להפעיל מצוין ילדים יכולים להקים עסק בתחום ההפעלות לימי הולדת.

תכננו חלוקת תפקידים ראויה

עסק יכול בקלות ליפול בגלל דברים לכאורה טפלים, כגון חוסר התאמה בין תפקיד לבין ממלא תפקיד. גם בלי להיכנס כרגע לעומק שאליו חותרים במסגרת ייעוץ לעסק משפחתי, חשוב לומר בפה מלא: גם בעסק משפחתי, כדי למלא תפקידים שונים יש צורך בכישורים ויכולות מתאימות. אל תהפכו את הבן שהשתחרר מהצבא לאחראי השיווק של העסק אם אין לו מושג במכירות או בשיווק. אל תציעי לבעלך לנהל קו ייצור בנגריה, אם אין לו שום ידע בנושא. חלקו את התפקידים השונים לפי היכולות והכישורים הממשיים. ואל תשכחו – אם בן משפחה מסוים לומד מקצוע (למשל ראיית חשבון), הוא יוכל להתחיל בתפקיד זוטר ובהמשך ישתלב בעסק בתוך מנהל הכספים.

פעלו בצורה מתוכננת, על בסיס יעדים

עסק שמנוהל ביחד עם קרובי משפחה יכול להתנהל באווירה נעימה מאוד. יחד עם זאת, אין תחליף לניהול מתוכנן, עם יעדים ומטרות. מנהל העסק הוא זה שקובע את היעדים והוא זה שמבצע חלוקת תפקידים. אם מדובר בשותפות, יתכן שההחלטות יתקבלו ביחד אבל חשוב שהן תהיינה מפוכחות וטובות.

אל תתנו לרגש להוביל אתכם

קל מאוד לשכוח שעסק משפחתי שונה מהבית. אבל זו עובדה: בבית מותר לנהל שיחות נפש, אפשר להרבות בגילויי חיבה, אפשר להיות רגשיים. בעסק, אמנם לא מתנהלים כמו רובוטים אבל אסור שהרגש הוא זה שיוביל את קבלת ההחלטות. אסור למשל שמריבה משפחתית תגרום לכך שתיווצר פגיעה בלקוחות. מצד שני, אסור שבגלל הרצון שלא לפגוע בבן משפחה הוא לא יקבל משוב על דרך תפקוד שגויה. חשוב לזכור כי עסק המתנהל באופן רציונלי ואובייקטיבי הוא גם זה שיגיע רחוק.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה