באילו מקרים נחתמים הסכמי ממון?



בכל זוגיות, בין אם נרצה בכך ובין אם לאו, ישנו גם נדבך כלכלי. במקרים מסוימים לפן הפיננסי השפעה של ממש על אופי היחסים, וגם אם מערכת היחסים מסתיימת מכל סיבה שהיא, לנושא הכלכלי יש עדיין חשיבות רבה – ובלי להסדיר אותו יהיה קשה ואפילו בלתי אפשרי במידה מסוימת לצאת לדרך חדשה בראש שקט וברגל ימין. הדרך הנכונה להסדיר את הנושא ולהבטיח את זכויותיכם גם במקרה של גירושין היא חתימה מבעוד מועד על הסכם ממון

pixabay

מה קובע החוק לגבי חלוקת רכוש אחרי גירושין?

במצבים שבהם לא נחתם הסכם ממון תקף ומחייב, הכללים לפיהם יחולק הרכוש של שני בני הזוג במקרה של גירושין מפורטים בחוק יחסי ממון בין בני זוג. חוק זה נכנס לתוקף כבר בשנת 1973, ובהתאם הוא חל על כל מי שבאו בברית הנישואין החל משנת 1974, כלומר על רוב רובם של הזוגות הקיימים כיום בארץ. למעשה מדובר על כלל מרכזי אחד – חלוקה שוויונית של כלל הנכסים שנצברו על-ידי בני הזוג במהלך החיים המשותפים. חשוב לציין כי לדרך השגת הנכסים אין שום משמעות, ובכל מקרה החלוקה תהיה 50%-50%. בלא מעט מקרים מרגיש אחד מבני הזוג כי זוהי חלוקה לא הוגנת, וישנם אף מצבים שבהם אדם יוותר על גירושין ויישאר במערכת יחסים שלא באמת משרתת אותו ואינה נכונה עבורו רק כדי לא לאבד רכוש. הסכמי ממון מספקים מענה אפקטיבי ומראש לסוגיה רגישה זו.

באילו מקרים כדאי במיוחד לחתום על הסכמם ממון?

באופן עקרוני כל מערכת יחסים זוגית יכולה להתחזק בזכות הסכם ממון – שכן הסכם שכזה מנטרל את כל המתחים והקונפליקטים שעלולים להתעורר סביב סוגיות כלכליות. כשמדובר על "סיבוב שני" לאחד מבני הזוג או לשניהם, מתעצמת חשיבותם של הסכמי ממון וזאת מהסיבה הפשוטה שישנם ילדים מהסיבוב הראשון, בדרך כלל רכוש רב יותר שכן מדובר בשלבי חיים מתקדמים יותר ובאופן כללי הסוגיה הופכת מורכבת יותר. מצב נוסף שבו נהוג לחתום על הסכם להסדרת חלוקת הרכוש לאחר גירושין הוא כשישנם פערים כלליים משמעותיים בין בני הזוג בטרם החתונה. מומלץ בחום לא לחתום על הסכמי ממון מבלי לקבל ייעוץ משפטי מקצועי מקיף מצד עו"ד גירושין מנוסה.

מה חשוב לדעת על הסכמי ממון?

הסכמי ממון תקפים רק לאחר קבלת אישור מהרשות המוסמכת לכך. בנוסף חובה כי הסכם הממון יועלה על הכתב (בניגוד למצבים אחרים שבהם גם חוזה שבעל פה עשוי להיחשב כמחייב). במקרה של הסכם שנחתם עוד לפני החתונה, מי שמוסמך לאשר אותו הוא כל נוטריון וגם לרשמי נישואין ישנה הסמכות לאשר הסכמים אלה. ניתן לחתום על הסכם ממון גם לאחר החתונה, אבל במקרה זה יש לקחת בחשבון שנדרש אישור להסכם מטעם בית דין רבני או מטעם בית משפט לענייני משפחה, ועל כן כדאי במיוחד לנסח את ההסכם עם עו"ד גירושין.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה