הנדסת בניין: מקצוע מבוקש בשוק עולה



ישנו ענף אחד בעולם ההנדסה שנחשב לרחב ומגוון ביותר. ענף ההנדסה האזרחית מקיף את כל נושא הבנייה והתכנון של מבנים ומערכות שונות שכל אחת מהן מיועדת לצרכים מסוימים. בדרך כלל מדובר על פרויקטים שכוללים בנייני משרדים, גורדי שחקים, סלילת כבישים, הקמה של מחלפים וגשרים ואפילו בנייה של שדה תעופה. שמה של ההנדסה האזרחית ניתן לה על מנת לבדל אותה מתחום התעשיות הצבאיות שכן היא עוסקת במטרות אזרחיות גרידא

צילום :  Unsplash

התחום הכללי של הנדסה אזרחית מתחלק למגוון תחומי משנה כגון הנדסת תחבורה (כבישים ומסילות ברזל), הנדסת משאבי מים שעוסקת בסכרים, ביוב ומתקני התפלה, הנדסה חקלאית והנדסת מבנים. מהנדס אזרחי בוחן אל כל ההיבטים והזוויות שקשורות לפרויקט שלו הוא שותף הן מהבחינה הכלכלית, החברתית והסביבתית.

מה לומדים במסגרת קורס הנדסה אזרחית

ראשית, מטרת הלימודים היא להכשיר את הבוגרים לצורך הקמה, תפעול ותכנון מבנים וסוגים שונים של מערכות לצורכי התעשייה הציבורית והפרטית. מגוון המקצועות שאליהם נחשפים הלומדים הנדסאי אזרחי הינם בתחומים מדעיים בסיסיים וגם נושאים שקשורים להנדסת בניין. כל קורס מציע לתלמידים הכשרה במספר תחומים עיקריים:

  • תכנון לקונסטרוקציות.
  • ניהול בנייה.
  • זרימה.
  • גיאודזיה.
  • גרפיקה.
  • הידראוליקה.
  • סטטיסטיקה.

ניתן גם להתמקצע בהנדסת בניין, תעבורה, מיפוי, תכנון תעבורה או הנדסה חקלאית. קיים הבדל גדול בין לימודי הנדסת בניין לבין לימודי הנדסאי בניין.

מה ההבדל בין מהנדס להנדסאי

ההבדלים נובעים ממספר גורמים כמו תנאי הקבלי ללימודים, משך הלימודים, שכר הלימוד, תעסוקה ועוד. שני סוגי הלימודים תורמים לפיתוח ותכנון עירוני אשר כל כולו לטובת האזרחים. כל עוד קיים איזון בין הצרכים של המערכת לבין הסביבה של התושבים אז מדובר בעבודה נכונה וטובה שמשפרת את מצבם של האזרחים. מבחינת משך הלימודים, מדובר על הבדל של שנתיים לטובת מהנדס הבניין. גם התעודה היא שונה ומהנדס יקבל בתום הלימודים תעודת b.sc   להנדסאי תוענק תעודה מטעם המכון להכשרה טכנולוגית.

גם בנושא הביקוש ישנם הבדלים בוגרי מסלול מהנדסים יוכלו להשתלב במגזר התעשייתי והאזרחי, לפקח על פרויקטים ואף לזום אותם. ניתן גם להיות מעורבים בתהליכי בנייה ויצור ולהמשיך גם לתואר שני בהנדסה. ההנדסאים יוכלו לעבוד בפיקוח על תהליכי בנייה, לחתום על תכניות בנייה של מבנים פשוטים (עד 4 קומות). בנוסף יוכלו ההנדסאים להגיש תכניות בנייה לאישורן של הוועדות.

אז מה עדיף ללמוד

באופן כללי כל אחד יחליט מה שמושך ומתאים לו. הנדסאי אזרחי ילמד נושאים רבים ויעמיק במידע הפרקטי של כל מה שנוגע לעולם התכנון והבנייה. גם אפשרויות הקידום בתפקיד זה הן רבות מאוד. בכל מקרה כל מסלול שתבחרו ללמוד כדאי לבדק את כל הפרטים, שכר הלימוד, קירבה למקום המגורים ועוד גורמים שיכולים לסייע לכם לבחור. מוטב שלא להיות פזיזים בבחירה ולהתייעץ עם מי שמבין בנושא זה.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה