הידעתם? התפטרות בגין הרעת תנאים בעבודה כמוה כפיטורין



עובדים רבים נוהגים לחשוב שיש שתי דרכים לעזוב מקום עבודה: להתפטר ממנו או להמתין עד שהמעביד יפטר אותם. אולם קיימים מספר מקרים בהם ניתן להתפטר מן העבודה באופן שייחשב כפיטורין ועדיין יזכה את העובד בפיצויי פיטורין – ואחד מהם הוא המקרה של הרעת תנאים בעבודה.

צילום : pixabay

עילות שעשויות להיחשב כהרעת תנאים בעבודה

כמובן שלא ניתן לקבוע באופן גורף כי התפטרות עקב עילה כזו או אחרת יכולה להיחשב בהתפטרות בגין הרעת תנאים בעבודה, ולשם כך יש להתייעץ לפני ההתפטרות עם עורך דין לענייני עבודה, אולם באופן כללי ניתן לומר שהעילות הבאות הן בין הנפוצות ביותר:

  • יחס משפיל מצד המעסיק, למשל מנהל שמתייחס באופן מבזה לעובדיו עד שהם לא יכולים לשאת זאת ומתפטרים.
  • עיכוב בתשלום המשכורת, בין אם התבצע בכוונת זדון או לא, עשוי להיחשב כהרעה של ממש בתנאי העבודה.
  • שינוי תנאי חוזה העבודה המקורי באופן חד צדדי באופן שלפיו התנאים החדשים ירודים יותר מן הקודמים, לרבות הפחתה בשכר, שינוי משמעותי בהיקף העבודה או בזמני העבודה.
  • אי תשלום התוספות הקבועות בחוק, כגון דמי ביטוח לאומי, דמי הבראה, דמי חופשה, ימי מחלה, תוספות יוקר וכן הלאה.

ניתן גם לדון על עילות נוספות שהמשותף לכולן הוא שינויים במקום העבודה שמשמעותם היא תנאים פחות טובים מאשר לפני כן – וכאמור, מומלץ להתייעץ עם עורך דין לענייני עבודה לפני ההתפטרות על מנת לוודא שמדובר בעילה תקפה על פי החוק.

מה עוד צריך לעשות לפני ההתפטרות?

על מנת שעובד שפוטר יוכל לטעון שעשה זאת בגלל הרעת תנאים ולקבל פיצויי פיטורין כאילו פוטר, עליו לעשות שני צעדים חשובים:

  1. לבדוק האם מדובר בהרעת תנאים משמעותית. למשל, עיכוב של יומיים-שלושה בתשלום השכר החודשי מדי חודש עשוי שלא להיחשב כהרעה משמעותית, לעומת הפחתה חד צדדית בשכר השעתי.
  2. להתריע בכתב בפני המעסיק על כוונת העובד להתפטר, ובכך למעשה לאפשר למעסיק לתקן את המצב. רק אם לא עשה כן – ניתן להגיש לו מכתב התפטרות.

חשוב מאוד לציין שאת הצעדים הללו יש לבצע מיד לאחר שהתנאים השתנו לרעה, אחרת העובד ייחשב כאילו הסכים לעבוד תחת המצב החדש ועילת הרעת התנאים תרוקן מתוכן.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה