פרשת ויחי נכון להיום 2017- דוד שחר



ספר בראשית מסתיים ואנו נפרדים מיעקב אבינו ובהמשך מיוסף. לקראת סוף ימיו, יעקב קורא ליוסף ומברך את נכדיו, אפרים ומנשה, ומבקש להיקבר במערת המכפלה לצד אבותיו. יעקב קורא לכל בניו ומספר להם מה יקרה בעתיד "באחרית הימים". הפרשה נקראת "ויחי" למרות שיעקב מת בפרשה. הכוונה היא לכך שאמונתו ומורשתו של יעקב ימשיכו להתקיים בדורות הבאים וימשיכו לחיות בקרב כל בניו לעולם.

יעקב הותיר את חותמו כאחד מאבי האומה והוא משפיע עלינו בחייו וגם לאחר מותו. זה הוא סיפורם הנצחי של כל אבותינו שממשיכים לחיות גם לאחר מותם מתוקף ההמשכיות הנצחית של העם היהודי.

אבותינו עברו ניסיונות רבים במהלך חייהם ועמדו בכולם, מהווים דוגמה לכך שהערכים החברתיים מוכרחים לעמוד לנגדנו תמיד.

להבדיל, הפוליטיקאים של היום לא מהווים דוגמה אישית, הם עושים לנו גיהנום, אבל עבור עצמם רוצים לחיות בגן עדן. לא אכפת להם כלל להתפנק במותרות ושהקופה הציבורית לא מתחלקת בין אלו שזקוקים לה ביותר. הזקנים והחלשים בחברה רק חולמים על חיים טובים יותר וקצת עזרה וחמלה מאיתנו. המדינה לא מושיטה להם יד והם מסיימים את חייהם בדוחק ועוני מתמשך. הזיכרון הציבורי קצר מאוד, משפחות רבות לא מסוגלות לסגור את החודש והכל סמוי מן העין.

דברים חשובים היו בספר בראשית, שהוא הספר הראשון בתורה ומבוסס על תולדות האנושות ועם ישראל, סיפורי הבריאה ותולדות אבות האומה היהודית. האדם הוא במרכז הבריאה של אלוקים, והוא בורא אותו "בצלמו ודמותו". העולם והיקום נבראו על ידי אלוקים ששולט בו.

ספר בראשית מרתק  ביותר, הוא מכיל 50 פרקים והספר מתמשך על פני כ-2,309 שנים מבריאת העולם ועד הירידה למצרים.

רעיון ה"אלוהות" מתחיל מאברהם אבינו. הציפיות מאברהם הן רבות והוא עומד בכולן. אבותינו כולם עומדים בפני אתגרים רבים ועומדים בהם. אברהם קונה את מערת המכפלה שהיא האחיזה הראשונה שלנו בארץ ישראל.

ליוסף תפקיד חשוב בבניית הלאום היהודי והוא גם אישיות רבת פעלים, חוכמה, יכולת ואמונה גדולה באלוקים.

לשבט יהודה מובטחת המנהיגות והמלוכה על ידי יעקב בברכה לבניו.

יעקב מבקש להקבר במערת המכפלה, קשר חזק שמבטא את ההמשכיות שלנו כיהודים בארץ ישראל.

הפטרת ויחי (מלכים א' פרק ב'):

ההפטרה מספרת על ימיו האחרונים של דוד המלך והוא משאיר ליורשו שלמה את צוואתו להמשך קיומה של מלכות בית דוד. הדבר הראשון שהוא מבקש משלמה הוא ללכת בדרך תורת ישראל והאמונה באלוקים. דוד המלך הוא מאמין גדול באלוקים, הוא מבקש מבנו שלמה לשמור בקנאות על המוסר, המשפט והצדק. במידה ולא ישמור על הציווי, אלוקים לא ישאיר אותו על כיסא המלך. דוד המלך רוצה למנוע מרחץ דמים ומלחמת אחים בזמן החלפת השלטון. הוא מנחה את שלמה להתנהלות נמרצת מול גורמים עוינים שרוצים ברעתו, שכן כל המרידות שהיו יצרו סדקים בממלכה שנבנתה לאורך שנים על ידי דוד. דוד המלך רוצה למנוע מאבקים על השלטון שעלולים להוריד לטמיון את השקעתו. הוא מציג לשלמה את מוקדי הסכנה והצורך לטפל בהם ביד ברזל ולרסק את היכולות למלחמת אחים עקובה מדם.

דוד המלך חותם את תקופת הכיבוש של ארץ ישראל מתקופת יהושע בן נון. מעכשיו מתחילה תקופה של בית ראשון. בפרשת ויחי גם יעקב אבינו מסיים את חייו ומתחילה תקופת מצרים. גם יעקב רוצה בהמשך הדור ומשאיר את צוואתו לבניו. הוא משביע את יוסף לפני מותו שיעלה את גופתו לקבורה במערת המכפלה. דוד המלך מבקש הבטחה משלמה ללכת בדרכו ולהמשיך את תורת משה, החוקים והמצוות, לעולם.

יעקב קובע בצוואה שיהודה יהיה ממשיך הדור ובכך פוסל את שלושת בניו הראשונים שאינם מתאימים לרשת את ההנהגה מכיוון שהם חטאו בהתנהגות. "יהודה אתה יודוך אחיך... ישתחוו לך בני אביך". יעקב קבע כי יהודה יהיה מנהיג לדורות "לא יסור שבט יהודה ומחוקק מבין רגליו". יוסף לא ימשיך כמנהיג בעם.

דוד המלך מבקש לנקום ביואב בן צרויה ושמעי בן גרא. בדבריו של דוד הוא מבקש לסיים איתם חשבון. גבורתו של יואב בן צרויה ונאמנותו לדוד במלחמות הרבות שבהן נלחם בחירוף נפש לא הועילו לו.

יואב בן צרויה הוא האחראי לכיבוש ירושלים. הוא נהג לפתור בעיות רבות בכוח הזרוע כשהוא משאיר אחריו חללים. לאחר שהרג את אבשלום הוא הודח מתפקידו כמפקד הצבא. הוא היה קיצוני מאוד בכל הקשור לחצר המלכות. היה לו כוח צבאי רב והשפעה בחצר המלך. יואב משכנע להחזיר את אבשלום לאחר שזה הרג את אמנון אחיו, והוא עצמו הולך להחזיר אותו. מאוחר יותר יואב הורג את אבשלום ובכך מתקן את טעותו, אך עובר על צו המלך במודע. יואב אינו מסכים ל"ממשלת אחדות", הוא מעדיף לחסל את כל האויבים.

בניהו בן יהוידע הורג את יואב ומתמנה במקומו למפקד הצבא.  שמעי בן גרא תוקף באבנים וקללות את שיירת דוד המלך במרד אבשלום. דוד מסרב להרוג אותו ומקבל זאת בהבנה מלאה שזה בא כעונש מאלוקים. דוד מצווה על שלמה להטות חסד לברזילי הגלעדי שהציל וסיכן את עצמו בזמן שהוא ברח מאבשלום, וציווה לקרב את משפחתו לבית המלכות. דוד היה גדול מלכי ישראל, איש רב אשכולות, גיבור חיל שניצח את אויביו והאמין באלוקים.

להארות / תגובות מוזמנים ליצור קשר: 053-6000434

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה