מה חשבנו על הסרט החדש של סקורסזה?



חיים בסרט: האמונה נבחנת שוב ושוב בסרט, הבמאי סקורסזה משלב מראות אלימים ומצמררים, אך אינו מחדש בז'אנר, והדמות Kichijiro מעלה חיוך של הפוגה קלה. האמונה של מי תנצח?

שתיקה/ Silence - ארה"ב, 2016. 159 דקות

על מה הסרט: מסעם הרוחני של שני מיסיונרים נוצריים לרוחבה של יפן, במאה ה-17 בה הדת הנוצרית הוצאה אל מחוץ לחוק. השניים, שמחפשים אחר המנטור האובד שלהם, חווים במסע אלימות קשה והתעמרות בלתי פוסקת, חמושים אך ורק באמונתם.ליאם ניסן. צילום מתוך הסרט באדיבות יונייטד קינג

מי על המסך: אדם דרייבר, אנדרו גארפילד, ליאם ניסן, שיניה צוקמוטו, קיריאן הינדס.
מי מאחורי הקלעים: הבמאי - מרטין סקורסזה, תסריט - ג'יי קוקס, שוסאקו אנדו, מרטין סקורסזה, צילום - רודריגו פרייטו.

מה חשבנו?

הסרט מגולל את התנגשות המסורת, האמונה והתפיסה הדתיות ביפן במאה ה-17. יפן העתיקה והבלתי מתפשרת עומדת יציבה ואיתנה מול הנוצרים המיסיונריים שהגיעו לאדמתה על מנת להפיץ את דתו של ישו. הסרט מעלה את השאלה - כמה רחוק אדם מסוגל ללכת עם האמונה שלו? איזה מחיר הוא משלם? הסרט גם דן בשאלה האם באמצעים פיזיים ומנטליים ניתן לשבור את רוחו של האדם או דווקא שיח נינוח בעל אופי אגרסיבי יקדם את המטרה העליונה.

הסרט קשה לצפייה, המראות אכזריים, הדמויות בסרט משלמות מחיר נפשי ופיזי בעבור אמונתן החדשה. סקורסזה משלב לא מעט אלמנטים אלימים ואמנותיים, ובכל פעם שהמסיונרים מצליחים לקדם את מטרתם, שוב הם נרדפים ונבלמים.

יפן היא ביצה בודהיסטית - לדת אחרת אין מקום בה ומי שחושב אחרת מת בייסורים וגופו נשרף אל מול כולם, למען יראו וייראו. בין המראות הקשים ישנה הפוגה קלה דרך דמותו של Kichijiro, שמצליח לעורר אימה וצחוק באותו המשפט. "שתיקה" כוללת בתוכה נופים מרהיבים, צילום פשוט אך מדויק ושחקנים טוטאליים. הסרט מצליח לעורר שאלות ותהיות על האמונה בחיינו, ולעיתים אף יוצר הזדהות- כיהודים.

"שתיקה" מסביר לצופים ללא מילים את המשמעות של המילה "אמונה". כשיש אמונה, יש פתח לפעולה וכוח לממש כל מטרה. הדתיים נוהגים להתפלל, תפילה מחברת ומקשרת אותם לעצמם ולאמונה שנמצאת בתוכם. האמונה לא בורחת או נעלמת, היא נמצאת תמיד ברוחו של האדם, לא משנה כמה גורמים חיצוניים התערבו.מתוך הסרט. באדיבות יונייטד קינג

כוחה של האמונה נמדד ביכולתה להבין את כל השפות בעולם, את כל סוגי האנשים ולכן לרגעים נוצר גשר המחבר בין השפה היפנית המסורתית לבין השפה המערבית.

למי? הסרט מתאים לחובבי הז'אנר הדרמטי, אנשים שאוהבים פרטים, נתונים ומחוברים להיסטוריה. הסרט עשוי טוב ומעורר שיח בעניין הדת והאמונה.

בשורה התחתונה: האמונה נבחנת שוב ושוב בסרט שאורכו כמעט שלוש שעות (וזה מעט מתיש).

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה