אטרקציות וטיולי פריחה בסתיו באזור הדרום



בדקתם את מזג האוויר הצפוי לסופ"ש ? מוכנים לשבור שגרה ולצאת מהפוך? רבים שומעים שירד גשם ומעדיפים להתפנק בתוך הפוך וללגום מעט מרק , אבל יש את אלה שמבינים שהקור והגשם זו הזדמנות נפלאה לטיולים ולצפות ברגעי השלכת, אין ספק שזה הזמן לצאת לטבע, לחזות בקסמו הססגוני ובשינויי מזג האוויר. בחרנו עבורכם את האטרקציות המומלצות ביותר באזור הדרום

תל עדולם- צילום יעקב שקולניק

1. טיול בטבע - עדולם-צרפת

פארק עדולם-צרפת, המשתרע על פני כ-50 אלף דונם, הוא מרחב מרהיב יופיו המשלב טבע, חקלאות ואתרים אריכאולוגים. הפארק שוכן בלבה של שפלת יהודה, אזור של גבעות המתנשאות לרום של כ-300 עד 400 מ'. הגבעות מכוסות ברובן חורש, ובגיאיות שביניהן מגדלים בעיקר כרמים אך גם גידולים חקלאיים אחרים. האזור משופע באתרים ארכיאולוגיים מרתקיםשמקצתם נחפרו והעלו ממצאים מרתקים.

הפארק נקרא על שמה של חורבת עדולםהמזוהה עם עדולם המקראית, המקום שבו על פי התנ"ך מצא דוד המלך מקלט במערה כאשר נמלט משאול. אתר מרשים אחר הוא חורבת בורגין, שבה נחשפו מערות קבורה קדומות (אל אתרי פארק עדולם-צרפת).

אתר מרתק במיוחד הוא חורבת עתרישבה נערכו חפירות ושוחזר חלק מיישוב יהודי שהתקיים במקום בימי בית שני. במקום התגלו, בין השאר, מקוואות טהרה, מבנה ציבורי גדול, גִתות ומחילות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא. בכניסה לפארק, במשרדי קק"ל שליד מושב גבעת ישעיהו, מוצג בשיתוף עם רשות העתיקות גן ארכיאולוגי ובו ממצאים מעניינים שהתגלו בסביבה הקרובה – בתי בד, אבני מיל, רחיים וגלוסקמאות

פארק עדולם-צרפת הואמקום אידיאלי  גם לרוכבי אופניים. קק"ל סימנה במקום שני שבילי אופניים – שביל קנים ושביל עדולם  – העוברים בין אתרי הפארק. אורכו של כל שביל כ-22 ק"מ(באדיבות אתר אי ירוק - מסלולים לטיולים)

2. טיול בין פרחי החלמוניות

החלמונית והסתוונית הן שמבשרות על בוא הסתיו. בימים אלו ממש, צובעים פרחי הסתיו הללו את יער להב .

הפרחים הגדולים והיפים, הצמודים לקרקע, משמחים את לבו של כל חובב טבע וחובב צילום (במיוחד גם אלו שעוקבים אחר הכלניות ). על רקע הקרקע החומה והיבשה, צצה לה חלמונית יפייפיה בסוף אוקטובר ובתחילת נובמבר תוכלו ליהנות מפריחה נאה ב"עמק החלמוניות" - גיא קטן בין גבעות גורל, היורד אל חלקת יער שנטעה קק"ל. רצה הגורל ודווקא הגיא הקטן הזה זכה בשפע של חלמוניות.

חלמוניות בסתיו
חלמוניות בסתיו

בשולי יער להב, הנטוע בגבעות גורל, מהחניון יוצא שביל באורך כמה מאות מטרים, שמגיע לגיא קטן ובו אוכלוסייה מרשימה של חלמוניות הצומחת בין שיחים קטנים של סירה קוצנית וצמחי ספר מדבר אחרים. השביל מעגלי וחוזר לנקודת המוצא.

ביער עצמו ניתן לעשות פיקניק , ולטייל בעתיקות הרבות המצויות בתוך היער כגון : שרידים של בית כנסת עתיק, מערות מגורים, קברים חצובים, מחצבה עתיקה, חוות שיבדרון ועוד.

חשוב : החנייה היחידה הנחשבת סבירה לזמן ממושך היא בכניסה למרכז ג'ו אלון (וגם זאת, בשעות הפעילות של האתר). בנקודות אחרות ביער, מומלץ לא להשאיר רכב חונה ללא השגחה לזמן ממושך, וגם בחנייה קצרה רצוי לא להשאיר ציוד יקר ברכב מחשש לפריצה לכלי הרכב.

3. מצפור בקעת שפיר

הדרך לתצפית של בקעת שפיר -מימין לשביל החקלאי, העביר לכל הרכבים, ניתן להבחין בשדות ארטישוק ופרחי נוי, משמאל מטעי התפוחים, האפרסקים, האפרסמונים והרימונים שנמצאים בראשית נשירתם הצבעונית. שפע של צבעים ריחות וחילופי עונה

שקיעה במצפור בקעת שפיר. צילום: מושקו רום
שקיעה במצפור בקעת שפיר. צילום: מושקו רום

שביל המטעים מוביל לגבעה שלמרגלותיה זורם נחל לכיש, מאחורי הכרם עובר נחל גוברין ושניהם מתחברים למאגר נגבה-עין צורים שנראה למרחוק. הפנורמה מרחיקה בצפון לתל צפית, במזרח לקריית גת ובדרום לגבעת תום ותומר בקיבוץ נגבה, אשדוד, אשקלון ועד לעזה.

במרפסת התצפית שבראשה זוכים בתצפית מרהיבה לכל העברים, מוקפת 30,000 דונם של חקלאות אינטנסיבית. מעבר למעגל החקלאות ניתן לצפות מכאן על המרחב שבין גוש עציון אשר בהר חברון לאשדוד ולאשקלון הנושקות לים התיכון. ויש גם בונוס: שפע פרפרים המנצלים את הצמחייה במקום.

דרכי  הגעה: 1. מהכניסה למושב זרחיה (בשבת השער סגור). 2. מכביש 3 פונים למושב שפיר, חוצים אותו וכ-300 מטרים אחרי הבית האחרון פונים שמאלה לפי השילוט.

 

4. מצפור אסף סיבוני

תצפית נוף מרהיבה ביופיה לצד צלילי פעמוני רוח נעימים נמצא המצפור  על דרום מישור החוף וצפון רצועת עזה. המצפור נבנה לזכרו של אסף סיבוני מחללי אסון המסוקים . אסף בן קיבוץ ניר עם, אהב את האזור והטבע. במקום נבנה פעמון רוח ייחודי אשר מספר פעמוני הרוח מציינים את שנות חייו שנגדעו בטרם עת.

איך מגיעים? רושמים ב  WAZE -מצפור אסף סיבוני

 

מצפור אסף סיבוני צילום: אלדה נתנאל
מצפור אסף סיבוני צילום: אלדה נתנאל

5. בציר ענבים בכרם בלכיש 

ענבי טלי במושב לכיש פותחים את שערי הכרמים לסיורים לסיורים משפחתיים במהלך עונת הבציר. הסיור מתאים לכל הגילאים.המבקרים ייהנו משתי תחנות: בציר עצמי , ודריכת ענבים בגת כמו בימי קדם.המעבר מתחנה לתחנה במהלך הסיור נעשה ברכבים הפרטיים (או באוטובוסים לקבוצות).הנסיעה בדרכי עפר סוג א'

בסיור יוצאים לכרם בשיירה בדרכים יפהפיות בין הכרמים.במקום תקבלו הדרכה חיה על גידול הענבים, וכל משתתף יוכל לחוות חוויה חלקאית ייחודית ע"י כך שיכול לבצור לעצמו לקט ענבים טריים ומתוקים ולקחת הביתה .

משך הסיור כשעתיים. מחיר הסיור: 30 ש"ח למשתתף מגיל שנתיים. כל משתתף בוצר סלסלת ענבים לקחת הביתה.יש להירשם לסיורים מראש. התשלום במזומן או בצ'ק.

להרשמה לחץ כאן

ניצן 050-7972222, אמיר 050-5694674

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה