המרכז החינוכי כנפי רוח: תרומה לקהילה – אף פעם לא מוקדם מדי להתחיל



אנחנו נוטים להשקיע לא מעט זמן ומשאבים בחינוך הילדים שלנו, ובעיקר בתחומי המדע, המתמטיקה, הספרות והאנגלית. אנחנו רוצים להקנות להם ידע, לעודד חשיבה יצירתית ולהעניק להם כלים שיעזרו להם גם בעתיד, כאנשים בוגרים המשתלבים בשוק העבודה. אלא שבשנים האחרונות ברור עוד יותר מתמיד עד כמה חינוך ערכי הוא הנושא המהותי והחשוב באמת.

 

הצעירים שלנו, דור העתיד ומי שינהיגו את המדינה ויובילו את המשק בעוד לא-הרבה-שנים, אינם יכולים להתהדר רק בתעודת בגרות עם חמש יחידות במתמטיקה או באנגלית משופשפת. תרומה לקהילה, התנדבות, פיתוח יחסים בינאישיים ועידוד המוטיבציה להעניק מזמננו ומרצנו לטובת אחרים – כל אלה חשובים לא פחות. רבים אף מאמינים שהם חשובים יותר.

 

השילוב בין השניים – ריאלי?

אם אנחנו יכולים להעניק לילדים ולצעירים את הכלים הפרקטיים לצד אלה הערכיים, נשאלת השאלה האם אחד בהכרח יבוא על חשבון השני. התשובה הפשוטה היא לא, ולמרבה המזל אין תשובה מורכבת יותר או פשוטה פחות. בין שיעורי המדעים בבית הספר ניתן לשלב גם תכניות רבות שמעודדות את התלמידים והתלמידות להחזיר לקהילה. מרכז חינוכי כנפי רוח פועל מתוך האמונה הזו בדיוק. האמונה שהילדים של היום – הבוגרים של מחר – נשענים לא פעם על הערכים והמסרים שהם מקבלים בדיוק עכשיו. זה הזמן שלנו לגלות להם את העולם כפי שהוא, לאפשר להם לבחור בעצמם את סולם הערכים שלהם, להתנדב למען מי שזקוק לעזרה ולתת תרומה לקהילה שבה הם חיים. המודעות החברתית הזו תמשיך ותלווה אותם גם כשיהפכו למנהיגים ולמובילים בחברה הישראלית, וגם בחייהם האישיים ובחייהם המקצועיים.

 

להבין את המקום שלנו בחברה

החשיבות העיקרית של תרומה לקהילה בכלל ושל חינוך ערכי בפרט, היא בכך שהיא מאפשרת לילדים להבין את המקום שלהם בחברה. זהו עוד שלב בלתי נפרד מההתפתחות שלהם. זהו המעבר מהילדות שבה הם לא תמיד מבינים את המקום שלהם בחברה, את התפקיד שלהם או את התפקיד של החברה בחייהם – לנקודה שבה הם משתלבים בה בצורה חלקה וטובה יותר. חברה תקינה היא זו שהפרטים בה משתפים פעולה, לומדים אלה מאלה, עוזרים ומחזקים, ואלו הן בדיוק המטרות של תכניות חינוכיות ערכיות. הן מאפשרות לצעירים לגלות עד כמה מספקת היא העזרה לזולת אבל חשוב לא פחות מכך, עד כמה היא תורמת לאדם עצמו. תרומה לקהילה היא ללא ספק גם הזדמנות לתרום גם לפיתוח הזהות העצמית של הילדים והצעירים בישראל, ומקום כך היא משתלבת בתכניות השונות של מרכז חינוכי כנפי רוח. כך גדל בישראל דור צעיר עם ידע עשיר ורב, אבל גם עם ראייה חברתית רחבה יותר ועם מוטיבציה לסייע גם לאחרים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה