בישראל, נהיגה תחת השפעת אלכוהול, חושפת את הנהג לענישה מחמירה של שלילת רישיון הנהיגה לתקופה ממושכת, נקודות תעבורה וכן קנס כספי. עם זאת חשוב לדעת כי ייצוג משפטי מקצועי של עורך דין לענייני תעבורה, יכול במקרים רבים לצמצם משמעותית את תקופת פסילת הרישיון ולא פעם אף למנוע את הגשת כתב האישום או להביא לזיכוי מן העבירה

יחצ

נהיגה בשכרות: הקדמה

מכשיר הינשוף המוכר לכולנו, הוא האמצעי המרכזי לאכיפת העבירה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול. כאשר בדיקת המכשיר מעלה תוצאה של 290 מיקרוגרם ומעלה של אלכוהול בליטר נשוף, מדובר על פי החוק במצב של נהיגה בשכרות. לצד בדיקת הנשיפה, ניתן לבדוק את רמת האלכוהול בגוף גם באמצעות בדיקת דם, בדיקת רוק ובדיקת שתן, אך בדיקות אלו הן פחות שכיחות בארץ ומרבית כתבי האישום המוגשים בגין נהיגה בשכרות, מתבססים על מכשיר הינשוף. מתי רשאי שוטר לבקש מנהג לעבור בדיקת ינשוף? בכל עת, היות שהחוק אינו דורש את קיומו של חשד כי אותו נהג ספציפי הנו תחת השפעת אלכוהול.

סירוב לבדיקת שכרות

אחת השאלות הנפוצות בהן נתקל עורך דין לענייני תעבורה, היא האם רשאי הנהג לסרב לבדיקת שכרות. הנהג רשאי כמובן לסרב אך בהעדר מניעה רפואית לבצע את הבדיקה (למשל אסטמה אשר אינה מאפשרת לנהג לבצע את פעולת הנשיפה למכשיר) אין זה מומלץ לסרב לבדיקה. הטעם לכך הוא כי דיני התעבורה קובעים כי נהג אשר סירב לבדיקת שכרות או ניסה להכשילה, דינו כמי שנהג בשכרות. פירוש הדבר הוא כי בתי המשפט לתעבורה רשאים להרשיע נהג בגין נהיגה תחת השפעת אלכוהול אף כאשר לא נערכה לו כלל בדיקת שכרות. על כן, הדרך הנכונה היא לבצע את הבדיקה ואם נמצאה רמת אלכוהול מעל המותר, לפנות אל עורך דין תעבורה לייצוג משפטי, במסגרתו יפעל לאיתור פגמים במהימנות הבדיקה וכך יוכל להביא לזיכוי או להפחתה ניכרת בענישה.

פסילה מנהלית

בפתח הדברים, הזכרנו כי הענישה בגין נהיגה בשכרות כוללת את שלילת רישיון הנהיגה. אנשים רבים אינם יודעים כי פסילת הרישיון אינה מתרחשת רק לאחר הרשעה בבית המשפט, אלא יכול ורישיונו של הנהג יישלל עוד בטרם הוגש נגדו כתב אישום. זאת במסגרת הליך שנקרא פסילה מנהלית, המאפשר לקצין משטרה להורות על פסילת רישיונו של הנהג לתקופה של עד 90 יום. האם בכל מקרה של נהיגה תחת השפעת אלכוהול, תהיה גם פסילה מנהלית? התשובה היא בשלילה. החוק נתן בידי קציני המשטרה את שיקול הדעת באם לפסול את רישיון הנהיגה ולכן, כאשר הנהג מיוצג על ידי עורך דין לענייני תעבורה, ניתן בהחלט למנוע, בחלק ניכר מן המקרים את הפסילה המנהלית על ידי העלאת טיעונים רלוונטיים כגון מידת מסוכנות נמוכה.

ייצוג של עורך דין תעבורה

כתב אישום בגין נהיגה בשכרות איננו מצב נעים, אולם חשוב להבין כי ייצוג משפטי הולם של עורך דין לענייני תעבורה יכול למזער באופן משמעותי את חומרת הענישה: קנס כספי על פני פסילת רישיון או שלילה לתקופה קצרה. כמו כן, במקרים רבים, אף ניתן למנוע את הגשתו של כתב אישום מלכתחילה או להביא לזיכוי מן העבירה. זאת באמצעות הפרכת ראיות התביעה ובראשן בדיקת הינשוף. כך למשל כאשר עורך דין תעבורה מגלה כי השימוש במכשיר הינשוף לא נעשה בהתאם להנחיות המשטרה, למשל כי הוא לא כויל, אז עולה ספק בדבר אמינות התוצאה. במקרים אחרים, השוטר שביצע את הבדיקה לא היה מיומן דיו בהפעלת המכשיר ו/או לא פעל בהתאם לנהלים בהם הוא מחויב, למשל המתנה של 15 דקות לפני עריכת הבדיקה. עורך דין תעבורה מקצועי ומנוסה, יאתר בכל מקרה ומקרה את הפגמים בראיות התביעה ויפעל לביטול כתב האישום או להסדר טיעון מקל מאוד עבור הנהג, כאשר קיים בסיס להרשעה.  

מאמר נכתב ע״ עו״ד תעבורה ניר שלום

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה