איך בוחרים נציגות דיירים לפרויקט התחדשות עירונית ולמה זה חשוב



התחדשות עירונית היא תפוח אדמה לוהט בענף הבנייה בישראל כבר זמן רב. מצד מייצר הפרויקט תקווה ופתרון למצוקת הדיור בארץ, אך הישארותו במרכז השיח הציבורי נובעת בין השאר מהמורכבות של התהליך. הבסיס לתהליך עבוד נכון בתמ"א הוא בחירת נציגות דיירים טובה, וזה המקום להבין איך מגיעים לזה

שאטרסטוק

שליטה. כמה אתם באמת שולטים על הדברים החשובים בחיים שלכם. על הבריאות, על המשפחה, על העבודה והפרנסה? כל אחד מאיתנו רוצה שליטה, לפחות ברמה כזו שהוא יכול לישון בשקט, ולדעת שהוא בטוח בכל מה שחשוב סביבו. אך כשזה מגיע לנכסים שלנו – כמה באמת אתם שולטים בהם, בהצלחה שלהם, בשמירה עליהם, בהבנה איך להפיק מהם את המקסימום? האם אתם יודעים לעשות זאת נכון?

התחדשות עירונית, או בשמה המוכר יותר לציבור פרויקט תמ"א 38, היא פתרון מדובר מאד כיום ככל הנוגע להשבחת נכס והעלאת ערכו. התהליך טומן בתוכו הזדמנות רווח הדדית, הן לדיירי הבניין והן ליזמים. כפועל יוצא – הוא מושך אליו גם הרבה מאד אנשים לא מקצועיים או לא אמינים, כך שהוא יכול להציב גם הרבה בעיות ומלכודות, שמאד קשה וכואב לצאת מהן. בדיוק כדי להימנע מהמלכודות האלו, על כל בניין שפני בעלי הדירות בו פונות לעבר התחדשות עירונית – למנות בראש ובראשונה נציגות דיירים.

הכירו את הדוברים החדשים שלכם

נציגות דיירים היא לא פחות מ-Must כשמדובר בתהליך תמ"א, וחשוב מאד שהיא תורכב מאנשים המתאימים לכך. זה דבר לא פשוט כלל. למרות שברמת העיקרון לכל בעלי הזכויות והדירות בבניין יש אינטרס משותף להעלות את ערכו ולשפר את תנאי המגורים בו – לא כולם יכולים ויודעים לעשות זאת. מדובר בתפקיד קשה, תובעני, שמצריך המון זמן, סבלנות ויכולות ניהול והבנה עסקית ומקצועית. חשוב לציין, כי זה תפקיד שאינו נושא שכר או תגמול כספי ומאחר ומדובר בהתנדבות לכל דבר – חשוב שלמועמד יהיה אינטרס ברור ורצון לעשות את המעל והמעבר כדי להשיג את מטרת התהליך.

מטרתה של נציגות הדיירים היא לקחת חלק פעיל בכל אחד משלבי תהליך ההתחדשות העירונית מתחילתו ועד סופו, ולהשלים אותו בהצלחה ובמועד. נציגות הדיירים לא רק מנהלת את המשא והמתן מול החברה היזמית, היא גם זו שבוחרת את החברה ואת עורכי הדין שינהלו את הצד המשפטי מטעמה. נציגות הדיירים היא זו שמתנהלת מול הדיירים ובעלי הדירות, מתווכת ביניהם ומקדמת את התהליך גם מבפנים. לכן, כדי שהתהליך יצליח – הדרישה היא שנציגות הדיירים תורכב מאנשים אכפתיים, המודעים לכובד המשקל של התפקיד ולאחריות המצופה מהם.

הוסמכתם בזאת

בין אם אתם המועמדים המתאימים לתפקיד ובין אם לא – המינימום הנדרש הוא שתשקיעו זמן ומחשבה מספקים בבחירת האנשים לנציגות. בניגוד לוועד בית שבו התפקיד ברור, פשוט בהרבה ובר שינוי והחלפה – בנציגות הדיירים הדוברים שלכם צריכים להיות מתחילת התהליך ועד סופו, ערים ומעורים בכל שלב ושלב.

הנציגות עצמה מבוססת על עד 5 אנשים, רצוי שלפחות שניים מהם יהיו בעלי דירות או זכויות בבניין, ושהאינטרס שלהם יהיה שקוף וברור לכולם. אם תבחרו כמות גדולה יותר של נציגים – סביר מאד להניח שייווצר ריבוי דעות שיוביל למחלוקות וויכוחים, מה שבפועל יאט את התהליך ויפגע בו. הנציגים עצמם צריכים להגיע לתפקיד עם מספיק רעב ושאיפה להשיג יותר, אך לא בהתלהבות יתרה, שתגרום להם להסכים בכל הזדמנות רק כדי לקצר תהליכים. ברגע שתמצאו את האנשים המתאימים, תמצאו שהם אכן מעוניינים בתפקיד ומוכנים להירתם אליו – תחתמו כבעלי זכויות על ייפוי כוחם, ומאותו רגע הם יהיו אלו המייצגים אתכם, את האינטרסים שלכם ואת המטרות שהצבתם לעצמכם. מדובר בתהליך של כמה שנים, ובתהליך בירוקרטי מסועף שבו האחריות המוטלת עליהם היא בראש ובראשונה אישית. הם יהיו אלו שיישאו, ייתנו, יחתמו על אישורים ותכניות, ייפגשו עם היזמים, האדריכלים, הקבלנים וכל מי שמעורב בתהליך מהצד השני.

האינטרס המשותף

באופן מפתיע, גם לחברת היזמות שתבחרו לתהליך, יש אינטרס ברור שנציגות הדיירים שתעבוד מולו תהיה חזקה ומגובשת. הנחת היסוד היא שאם היא לא תהיה כזו – לדברים יהיה מאד קשה לצאת אל הפועל, והם גם עשויים להשתבש במהלך הדרך, מה שיכול לעכב ואפילו להפיל לחלוטין את הפרויקט. בסופו של דבר – השאיפה היא לרכז מאמץ בתחילת הדרך ולהשקיע כל מה שדרוש כדי להגיע להסכם ששני הצדדים מרוצים ממנו, ואז לצאת לדרך – לבנות את הטוב ביותר, בזמן הקצר ביותר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה