לטווח ארוך: מה משפיע על טווח הנסיעה ברכב חשמלי ואיך לשמור עליו?



אחד מהשיקולים העיקריים האם לרכוש רכב חשמלי או לא הוא נושא טווח הנסיעה. מהו, אילו פרמטרים משפיעים עליו וכיצד אפשר לשמור על כזה מספק? חברו את הרכב לעמדת הטעינה הקרובה והישארו איתנו למדריך הבא

היום ברחבי העולם, הפך הרכב החשמלי לנפוץ במיוחד ואף ישנן מדינות כמו נורבגיה למשל, שבהן 80% מהרכבים החדשים הנמכרים הם חשמליים לחלוטין. גם אצלנו כאן בישראל, החל השימוש ברכבים חשמליים לטפטף, צבר תאוצה בשנה החולפת וצפוי להפוך למבול סוער כבר בזו הנוכחית.

לצד זאת, ולמרות היתרונות הרבים המגולמים ברכב החשמלי, שביניהם: חיסכון ניכר בהוצאות שוטפות על מוסכים וטעינה, שקט בזמן הנסיעה, אפס זיהום סביבתי ועוד – לרבים עדיין ישנה "חרדת טווח" – האם טווח הנסיעה של הרכב אכן יספיק לביצוע הנסיעות הנדרשות, בפרט אלו הארוכות יותר? היום כבר פרוסות לא מעט עמדות טעינה לרכב חשמלי – רגילות ומהירות, בכל רחבי הארץ הנותנות מענה בדיוק לסוגייה זו, אך החששות עדיין קיימים.

איך בכל זאת ניתן להרגיע את הנהגים החוששים ולשמור על טווח נסיעה מקסימלי, ומה חשוב לדעת על הגורמים המשפיעים עליו? הנה כל מה שכדאי לדעת בעניין.

מהו טווח הנסיעה של רכב חשמלי?

טווחי הנסיעה של רכבים חשמליים משתנים בין היצרניות והדגמים השונים אולם כיום הם עומדים על כ-400 ק"מ. המשמעות לכך היא שרכב זה יכול לנסוע במשך כ-400 ק"מ מבלי שנידרש להטעינו כלל. מחד, טווח זה אינו אבסולוטי והוא מושפע מגורמים רבים שנפרט לגביהם בהמשך. מנגד, זהו טווח אופטימלי ובדומה לרכבי הבנזין, המתיימרים לצרוך מספר ק"מ לליטר דלק ובפועל צורכים יותר מכך, כך גם נוטים הרכבים החשמליים לספק טווח נסיעה קצר מזה המפורסם – אך אל חשש. ראשית, עמדות הטעינה, שכבר היום מפוזרות בכל רחבי הארץ, תוכלנה לספק לכם את הק"מ הנוספים הדרושים ושנית, כדאי לקחת בחשבון כי גם טווח נסיעה קצר בהרבה, יספיק לכם בהחלט עבור ביצוע רוב הנסיעות – בהתחשב בכך שמרחק הנסיעה מתל אביב לאילת, לדוגמה הוא כ-330 ק"מ.

 Shutterstock

טעינת רכב חשמלי

טעינת רכב חשמלי יכולה להתבצע בעמדת טעינה רגילה(AC) או בכזו מהירה(DC). עמדה רגילה פועלת בזרם חליפין ויכולה לטעון את סוללת הרכב עד למצב מלא במשך מספר שעות, כתלות בסוג הרכב. כלל הדגמים החשמליים יכולים להתחבר לסוג טעינה זה כאשר ניתן להתקין אחת ביתית בהתאם לסוג הרכב, מה שיאפשר טעינה נוחה במיוחד. ומה בנוגע להתקנת עמדה שכזו בבתים משותפים? עד היום הייתה בעיה לעשות זאת, אולם הממשלה מקדמת חקיקה שתמנע את הצורך בהסכמת הדיירים שתיכנס לתוקפה כבר בימים אלו. כמו כן, כיום מפוזרות ברחבי הארץ עמדות טעינה רגילות במקומות שונים כמו חניונים ציבוריים, ברחוב ובמקומות נוספים.

דרך נוספת לטעינת רכב חשמלי היא בעמדות טעינה מהירות. עמדות אלו ממוקמות לאורך כבישים מרכזיים ומיועדות לנסיעות ארוכות בפרט, או למקרים דחופים שבהם אין באפשרותכם לטעון את הרכב בעמדות הרגילות. טעינת בעמדות אלו מהירה בהרבה מכזו ביתית ומרבית מהרכבים החשמליים, אשר כוללים את האפשרות להתחבר לעמדות אלו, יכולים לטעון כ-80% מהסוללה תוך רבע עד חצי שעה.

סוג נוסף של טעינה הוא עצמי, כלומר כזה המתבצע בנסיעה רגנרטיבית, שבמהלכה מטעינים הרכבים החשמליים את הסוללה בעת עצירה או בלימה. ברובם, הורדת הרגל מדוושת ההאצה תאט את הרכב ותטעין את הסוללה.

מה משפיע, אם כן, על טווח הנסיעה ברכב חשמלי?

ישנם לא מעט גורמים המשפיעים על טווח הנסיעה ברכב חשמלי:

  • אופי הנסיעה – נסיעה עירונית ופקוקה שבה מורידים את הרגל מהדוושה לעתים קרובות, מגדילה את טווח הנסיעה שכן בזמן האטה – סוללת הרכב נטענת. בניגוד לרכבי בנזין, דווקא נסיעה מהירה רצופה בכבישים בינעירוניים עשויה להקטין מקטינה את טווח הנסיעה ברכבים חשמליים.
  • סוג הדרך – השפעה נוספת על טווח הנסיעה היא תוואי הדרך. בעוד שעליות מכבידות על הסוללה ודורשות השקעת אנרגיה יתרה, ירידות מאידך, מעודדת האטה רגנרטיבית וטוענות אותה.
  • מזג האוויר – באזורים קרים במיוחד שבהם הטמפרטורות נמוכות מאפס מעלות, טווח הנסיעה ירד וזמן הטעינה יעלה. בארץ, פרמטר זה רלוונטי פחות.
  • שימוש בקירור / חימום ברכב – כל מערכת חשמלית ברכב מוזנת מהסוללה. ככל שהשימוש בה יהיה משמעותי יותר, כך טווח הנסיעה יתקצר מאחר ואנרגיה ממנה תגיע לכיוון תחזוקת מערכות החשמל ובראשן, זו של בקרת האקלים. מכאן ששימוש מאסיבי בקירור ובחימום ברכבים חשמליים יקצר את טווח הנסיעה בהם.
  • משקל הרכב – ככל שהרכב יידרש להשקעת אנרגיה רבה יותר, כך טווח נסיעתו יתקצר. רכבים כבדים למשל, אשר מועמסים בנוסעים או במטען רב, יזדקקו לטעינות תכופות יותר.
  • לשמור על הידרודינמיות – רכבים חשמליים מתוכננים בצורה כזו המורידה התנגדות זרמי האוויר סביבם בעת הנהיגה. לכן, הימנעו מלהוסיף תוספים חיצוניים (כמו גגון, מתלה אופניים חיצוני וכדומה) אשר יעלו אותה – ויקצרו את טווח הנסיעה.
  • אופי הנהיגה – לכל נהג אופי נהיגה שונה, אך כאלו האוהבים להאיץ במתינות ולנסוע במהירות לא גבוהה מדי, יזכו גם בטווח נסיעה גדול יותר.
  • מצב גלגלים – גלגלים במצב טוב ועם לחץ אוויר נדרש, יסייעו לשמור על טווח נסיעה גדול.
  • גיל הסוללה ומצבה – כמו כל סוללה חשמלית, גם אלו המותקנות ברכבים חשמליים נחלשות עם הזמן – מה שאומר טווח נסיעה קצר יותר וזמן טעינה ארוך יותר.

איך שומרים על טווח נסיעה לאורך זמן?

יש מספר פעולות שתוכלו לעשות כדי לשמור על הסוללה לאורך זמן. ראשית, טענו את הרכב ככל האפשר בעמדות טעינה רגילות ורק כאשר יש צורך בכך. טעינה תכופה מדי או לחלופין, כזו קבועה בעמדות טעינה מהירות, יכולות להזיק לסוללה בשימוש קבוע. בנוסף, הסוללה מתחילה לפרוק מתח עם גמר הטעינה. לכן, במידה ואתם מתכננים נסיעה ארוכה – תזמנו את הטעינה כך שתסתיים מיד לפני תחילת הנסיעה. דאגו לקרר או לחמם את הרכב עוד בעודו נטען, כך שהאנרגיה הנדרשת לקירור או חימום אלו יגיעו ישירות מהטעינה ולא מהסוללה.

חשוב לדאוג גם לצמיגי הרכב. בדקו את מצבם והאם הם מלאים בלחץ האוויר המתאים לעתים תכופות, שכן צמיגים תקינים בלחץ מתאים לא רק ישמרו על טווח הנסיעה אלא גם יעלו את ביטחון הנסיעה. דאגו לא רק לצמיגים והכניסו את הרכבים לטיפולים השוטפים בזמן. רכב חשמלי דורש מעט טיפול ביחס לכזה בעל מנוע בנזין או דיזל, כך שהעומס דווקא יוקל בחזית זו.

ומה בנוגע להרגלי הנהיגה?

מומלץ לשנותם: האיצו לאט יותר, הורידו את הרגל מדוושת ההאצה בעת ירידות או לפני רמזורים ונסו להוריד את מידת השימוש בקירור וחימום. קחו בחשבון כי דווקא בנסיעות בינעירוניות מהירות יתכן יתרון לקירור על פני חלון פתוח המשנה את זרימת האוויר סביב הרכב, ומעלה את התנגדותו.

אם כן, טווח הנסיעה של רכבים חשמליים כיום מספיק בהחלט לכל הצרכים. לצרכי יומיום מספיקה טעינה רגילה של כמה שעות וגם במקרים שבהם מתוכננת נסיעה ארוכה, או ששכחתם ונתקעתם בלי כוח לסוללה – תמיד תוכלו לחבר את הרכב לאחת מעמדות הטעינה המהירות הזמינות ולאפשר לו להיטען, בעת שאתם שותים את כוס הקפה שלכם.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה