מהם מקרים תאונתיים ומה נחשב תאונת דרכים בעצם?



ממש רגע אחרי הגשמים הראשונים והכבישים החלקלקים, יהיה זה זמן טוב לבאר סוגייה חשובה לכל אדם במרחב: מה זאת בעצם תאונת דרכים? אם חשבתם שהתשובה לכך פשוטה, נכונה לכם הפתעה.

צילום  Shutterstock

מאת: יובל בנר

עבור רבים, המושג תאונת דרכים מתייחס למצב ספציפי בו מכונית נוסעת נמצאת בתאונה בה נפגע גוף, רכוש או שניהם. אולם בדיוק כשם שפגיעת גוף בדרך לעבודה או ממנה יכולה להיות מוכרת כפגיעת עבודה, גם נושא תאונת הדרכים מטופל באותה עדינות ויכול שמקרה אחד יחשב ליותר מסוג אחד של פגיעה. בדיוק עקב הגדרות כאלה, ביטוח רכב הוא נושא שאין להקל בו ראש. יש לוודא ולראות כי הפוליסה שלך עולה בקנה אחד עם הגדרתכם לתאונת דרכים ועם החוק, כפי שהוא משתקף מההגדרה היבשה.

ככלל, ידוע לכל נהג או נהגת, זהירים ככל שיהיו, כי תאונת דרכים אינה תמיד קשורה ליכולות האחיזה בהגה או לכישורי הנהיגה. מספיקה הודעת וואטסאפ אחת כדי להסיט ריכוז של נהג ברכב ליד כדי לגרום לסטייה ופגיעה, או אפילו כתם שמן, שלולית גדולה, בור בכביש או כל מפגע אחר אשר יכול לגרום לאיבוד שליטה על הרכב. בגלל אלה ועוד, כדאי להבין מהי תאונה ועל מי לקחת אחריות במצב בו היא נקרית בדרך.

מהי תאונת דרכים?

ובכן, תאונת דרכים מוגדרת בחוק כ"מאורע שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי למטרות תחבורה". לכן, לתוך הגדרה זו ניתן להכניס סוגים שונים של אירועים. למעשה, כל סיטואציה בה ניתן להוכיח שהתרחש אירוע אשר בגינו התרחשה פגיעה גופנית כלשהי, מכל סוג, ושפגיעה זו התרחשה כתוצאה מהשימוש ברכב למטרת תחבורה וזאת לרבות דחיפה, גרירה, התדרדרות או התהפכות, נפילת מטען או כל רכיב אחר, אזי יכול להיווצר מצב שאותו אירוע יחשב כתאונת דרכים. רכב מנועי, אגב, יכול להיות מכונית, טרקטור, מכונה ניידת או רכבת, אך אינו יכול להיות עגלת נכים או כיסא גלגלים. עניין זה יכול להוות חומר לדיון פורה בבית המשפט, במיוחד על רקע כלים שונים וחדשים אשר נעים על הכביש ובשוליו, בעיקר בתנועה עירונית ונמצאים על התפר שבין כלי רכב מנועי למשהו שאינו כזה. 

מה יכול להיחשב כתאונת דרכים?

ובכן, לאחר שהסכמנו על הגדרתה של תאונת הדרכים, הגיע הזמן לחלק המעניין יותר, מה יכול להיחשב כתאונת דרכים. בתחילת הכתבה ציינו כי מצב בו תאונה בדרך לעבודה או ממנה יכולה להיחשב כתאונת עבודה, אך גם בתאנת דרכים ובמצב זה ניתן יהיה לתבוע הן את החברה המבטחת והן את הביטוח הלאומי, לצורך עניין זה. לכן, חשוב להבין כי כל מי שנפגע בזמן הימצאותו על דרך תחבורתית ונפגע כתוצאה מתאונת דרכים, יכול להיות זכאי לפיצויים גם אם הוא הגורם האשם בתאונה. גם פגיעה פיזית אשר קורית כאשר נפגעים מחלקי הרכב, כמו דלתות הרכב, מכסה דלת תא המטען או כוויה ברגל מאגזוז של אופנוע, יכולים להיות מוכרים כתאונת דרכים. כל סוג של נפילה מתוך או לתוך כלי הרכב, הינן תאונה. ברור שזה לא משהו שקורה לעיתים קרובות ברכב פרטי, אך רלוונטי ביותר לרכבי שטח גבוהים, למשל. במקרים מסויימים, גם הליכה על מדרכה, במזג אוויר חורפי לצורך העניין ונפילה לתוך בור בתוכה, החלקה או פגיעה יכולה בנסיבות מסויימות להיחשב כתאונת דרכים אם כי ברור כי במקרה זה ביטוח רכב מקיף לא יהיה אפקטיבי ויהיה עליך לפנות לעורך דין או לפוליסה העוסקת בפגיעות גוף.

לסיכום – כמו בכל מוצר בו אנו משקיעים את מיטב כספינו, גם ובעיקר בתחום הביטוח עלינו להבין בדיוק על הולך הכסף ומה הוא מכסה. אין מה לנקוט בגישה הגורסת כי חברות ביטוח הרכב מחפות רק כדי להרחיב את כיסן. נהפוך הוא, ישנן פוליסות מסודרות, הגדרות ותקדימים משפטיים לכל נושא ונושא. חשוב להבין כי השימוש ברכב הוא זכות בסיסית נפלאה אך במקרה של תאונה ישנם נפגעים ועליך לוודא כי עשית את המקסימום כדי לוודא את בטיחות ושלום היושבים ברכב ושאר משתמשי הדרך. חורף נעים ונסיעה בטוחה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה