פיצויים בגין תאונת דרכים במהלך עבודה



תאונת דרכים, בכל מקום ובכל זמן, היא אירוע מבהיל ומערער. לעתים קרובות, תאונות אלו מתרחשות כשאנו בדרכנו לעבודה, במהלכה או בחזרה לביתנו. נפגעים רבים כלל לעתים, אינם מודעים שבנסיבות כאמור, מדובר בתאונת עבודה לכל דבר ועניין. לצד הזכויות הנפגעים במסגרת פוליסת ביטוח החובה של הרכב, ניתן ואף מומלץ קודם לכן למצות זכויות אל מול המוסד לביטוח הלאומי. כאן, עו"ד איתן שניידר מומחה בתחום נזקי הגוף, יסביר את מה שחשוב לדעת על תאונות דרכים שהינן גם תאונות עבודה ועל הזכויות העומדות לרשותכם.

קרדיט תמונה יח"צ

מתי נחשבת תאונת דרכים לתאונת עבודה?

על פי החוק הישראלי, תאונת דרכים במהלך עבודה  הינה תאונה המתרחשת בזמן שהעובד מבצע את תפקידו עבור המעסיק. החוק מכליל תאונות דרכים שאירעו עם רכב החברה במהלך משימות עבור המעסיק, תאונות במתחם העסק, נסיעות למקום העבודה או ממנו הביתה. כדי לבסס כי אכן מדובר בתאונת עבודה, חייבים להתקיים מספר תנאים:

  • תאונות במהלך שעות העבודה: תאונה המתרחשת בזמן שעובד בתפקיד או מבצע מטלות הקשורות לעבודה.
  • נסיעה לעבודה וממנה: כאמור, גם נסיעות מחוץ לשעות העבודה שנועדו על מנת להגיע למקום העבודה או לחזור ממנו ייחשבו כחלק אינהרנטי מהעבודה.
  • נסיעות בשירות המעסיק: אם הנסיעה היא תחת חסותו של המעסיק, כגון השתתפות בכנס או במפגש הדרכה, הדבר גם יכול להיחשב כנהיגה בשעות העבודה.

חשוב להבהיר שתאונת דרכים שארעה בנסיבות הקשורות לחריגה ממסלול הנסיעה הרגיל מהבית לעבודה ובחזרה, עקב סיבה הקשורה לעבודה יכולה להיחשב כתאונת עבוגה, מנגד, חריגה מן המסלול לצורך מטלות אישיות ככל הנראה תחריג את התאונה מן ההגדרה כאמור. 

כיצד מתנהל תהליך התביעה?

הגשת תביעה בגין תאונת דרכים שהינה גם תאונת עבודה עשויה להיות מורכבת למדי ולרוב תנוהל מול מספר גורמים במקביל. אלו כמה מהשלבים המרכזיים שאנו עשויים לצפות להם ודגשים שחשוב שניקח בחשבון.

דיווח מיידי

בראש ובראשונה, יש לפנות למעסיק ללא דיחוי ולעדכן אותו כי אירעה לכם תאונה. דיווח ראשוני זה, יהיה קריטי במסגרת התביעה ויאפשר לקשר בין הנזקים שאירעו לתאונה. חשוב לפנות באופן מיידי לטיפול רפואי, גם אם על פניו נראה שאין פגיעה משמעותית. לחומר רפואי ראשוני המתעד את מלוא התלונות בגין האיברים שנפגעו כתוצאה מהתאונה, יכולה להיות השפעה מכרעת על התביעה ותוצאותיה. יתר על כן, יש לשמור היטב כל תיעוד על הוצאות בגין התאונה והטיפול.

הגשת תביעה להכרה כנפגע עבודה למוסד לביטוח הלאומי

לאחר קבלת טופס בל 250 חתום מהמעסיק, יש להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי להכרה כנפגע עבודה. תביעה כאמור צריכה לכלול את כל התיעוד הרלוונטי, כגון חומר רפואי, עדים, אישור משטרה, לעתים גם דיווח לחברת הביטוח וכל ראיה המוכיחה שהתאונה התרחשה במהלך פעילויות הקשורות לעבודה. לפעמים ובמידת הצורך המוסד לביטוח לאומי יערוך חקירה לאימות נסיבות התאונה. ככל שהתביעה תאושר, יתקבל אישור כי התאונה מוכרת כתאונת עבודה ובו יהיה פירוט לעניין הפגימות שהוכרו.

הגשת תביעה לקביעת דרגת נכות למוסד לביטוח הלאומי

לאחר שהוכרתם כנפגעי עבודה, יש להגיש למוסד לביטוח הלאומי תביעה לקביעת דרגת נכות (בל 200). לאחר הגשת התביעה יגיע השלב הקשה - הופעה בוועדות הרפואיות לצורך קביעת אחוזי נכות. הוועדה תשמע את הטענות המשפטיות והרפואיות שלכם ועל בסיסן תדון בפגימות, אשר לגביהן מתקיים לדעת הוועדה קשר סיבתי לתאונה. יודגש, כי לוועדה הרפואית ישנה סמכות מעין שיפוטית להכריע בעניין קשר סיבתי לאיבר כזה או אחר, גם אם פקיד התביעות לא ציין זאת במכתב ההכרה, הכל בהתאם לטענות המשפטיות שתעלו. הוועדה תבצע בדיקה פיזית של מבוטחים שמופיעים בפניה ולבסוף תקבע את דרגת הנכות,זמנית - בוועדה הראשונה וצמיתה - בוועדה השניה.

הגשת תביעה נגד חברת הביטוח

לאחר תום ההליך מול המוסד לביטוח הלאומי יש לפנות לחברת הביטוח שביטחה את הרכב בפוליסת ביטוח חובה בעת התאונה, על מנת לאפשר לה לברר חבותה כלפיכם ולנהל איתה משא ומתן על גובה הפיצוי. במידה והמשא ומתן לא צלח, האפשרות הבאה הינה להגיש תביעה משפטית בגין נזקי גוף. כבר עתה יצויין, כי לפי החוק הקביעה של הוועדות הרפואיות מטעם הביטוח הלאומי מחייבות את חברת הביטוח. שיעור דרגת הנכות שנקבעה משפיע באופן מובהק על גובה הפיצוי לו יהיה זכאי הנפגע במסגרת ההליך המשפטי. חשוב להדגיש, כי במקרה בו מדובר בתאונת עבודה, הפסיקה בבתי המשפט מחייבת את התובעים למצות מלוא זכויותיהם מול המוסד לביטוח הלאומי, וזאת בטרם הגשת התביעה המשפטית, אחרת יבוצע "ניכוי רעיוני" מגובה הפיצוי לו הם זכאים.

ייצוג משפטי נכון הוא קריטי בתביעות אלו

ההתנהלות מול המוסד לביטוח הלאומי הינה מורכבת. ההתמודדות מול הוועדות הרפואיות ועצם ביסוס התאונה כתאונת עבודה, עשויים להיות סבוכים לא פעם. עו"ד מומחה בתאונות עבודה באשקלון המכיר לעומק את אופי התנהלות הרשויות ובקיא בחקיקה החלה, לרבות פסיקות עדכניות, יוכל לסייע לכם למצות זכויותיכם עד תום. כחלק מהליווי, עורך הדין יסייע לכם לרכז את כלל המסמכים הנדרשים, יכווין אתכם במידת הצורך לחוות דעת רפואית, ייצג אתכם ויופיע בוועדות הרפואיות ובכל ערעור שיידרש.

עו"ד איתן שניידר הינו מומחה בתחום נזקי הגוף , הוא יעמיד לרשותכם מערך נרחב של שירותים שיאפשרו לכם למצות את כלל הזכויות בגין תאונת הדרכים בה נפגעתם. בזמינות גבוהה ויחס אישי, מובטח לכם ייצוג משפטי מן השורה הראשונה. למידע נוסף, ניתן להשאיר פרטים כאן.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה