בין אם מדובר במשרד, במוסד חינוכי או בלשכה ממשלתית, אחד האתגרים המשמעותיים שיפגשו כל מנהל עבודה יהיה המעקב אחרי שעות העבודה של כל אחד מהעובדים. בסוף כל חודש, ניגש המנהל או המנהלת לחשב מה השכר שמגיע לעובדיו. אך מה קורה אם אחד העובדים סימן יום עבודה ובפועל לא הגיע? או להפך- עובד הגיע ולא סימן זאת בדו"ח? עבודה ידנית עם דוחות נוכחות גוזלת ממנהלים ומנהלות זמן יקר. בנוסף, במקרים כאלו עלולות להתעורר שאלות של אמון: האם ניתן לסמוך על העובדים שידווחו כראוי? אם לא, האם זו עילה לפיטורין? מה אם אחד העובדים פשוט שכחן?

קרדיט תמונה FREEPIK

 

כדי לפתור את כל השאלות האתיות והמתסכלות הללו, הגיעה לעולם טכנולוגיה חדשה: שעון נוכחות לעסק. הטכניקה היא פשוטה: השעון שעל הקיר מזהה טביעת אצבע של כל אחד מהעובדים. בכניסתו וביציאתו ממקום העבודה. הוא מטביע על המכשיר, שיכול להגיד באיזה שעה הוא נכנס במדויק. בסוף חודש, השעון מוציא דו"ח מסודר של שעות נוכחות וימי עבודה של כל אחד מהעובדים. המנהל או המעסיק של המקום מקבל את השעות והשכר המגיע לכל אחד וכך יכול לעבוד בקלות וביעילות. 

אתגר נוסף של מנהלים הוא חישוב שכר לעובדים עם משכורת שונה (למשל בית ספר שבו יש מורים צעירים לצד כאלו עם ותק..) השעון מצליח לחשב בפשטות כמה מגיע לכל אחד, בלי שהמנהל יצטרך לשבור את הראש.

עוד יתרון משמעותי בשעון נוכחות הוא שהוא תמריץ לעובדים להגעה בזמן. נסביר: כאשר קיימים יחסי עובד מעביד טובים ונעימים, בדרך כלל אם עובד מאחר בכמה דקות המעביד "יחליק את זה". אך כאשר קיים שעון נוכחות והעובד מבין שהוא לא יוכל לקבל שכר על אף דקה שבה הוא טרם הגיע, זה יכול לתת לו מוטיבציה להשקיע להגיע בזמן.

 

שעון נוכחות אמנם נשמע יקר ואולי אפילו מיותר אך האמת שזו הוצאה משתלמת שההחזר שלה יגיע תוך כמה חודשים: לפעמים איננו שמים לב כמה עיגול כלפי מעלה משמעותי. דקה פה, דקה שם, מה זה משנה?

חשבו על חברה שבה יש 100 עובדים שמקבלים 60 שקל לשעה. כל אחד מהם מאחר סך הכל בחמש דקות מידי יום. נשמע איחור קטן ולא מזיק, נכון? האמת שהאיחור הזה לבעל העסק יעלה 15,000 ₪ בחודש! דוגמא זו מספיקה כדי להבין עד כמה שעון נוכחות יכול לחסוך כסף לחברה או לעסק.

ישנם החושבים ששעון נוכחות רלוונטיים רק במקומות עבודה שבהם השכר הוא שעתי ולא חודשי (גלובלי). אך האמת היא, לשעון יש עוד מגוון יכולות, וביניהם יכולת לסדר משמרות וסידור עבודה באופן הוגן. גם זו משימה שחוסכת אי נעימויות כאשר היא נעשית על ידי מכשיר אלקטרוני ולא על ידי אדם.

עוד ניתן לחשוב כי השעון אינו יעיל במקרה שהעובדים נודדים ממקום למקום (למשל: מעבירי הרצאות, מדריכי טיולים, ועוד) אך האמת היא כי ניתן למצוא גם שעוני נוכחות ניידים, באתרי אינטרנט או חנויות אלקטרוניקה. 

 לסיכום, שעון נוכחות הוא דרך נהדרת לניטור ומעקב אחרי שעות עבודה. הוא לא רק מונע אי נעימויות ויוצר אווירה רגועה יותר, אלא גם יכול לחסוך אלפי שקלים בחודש יחד עם זמן יקר וכאב ראש של בעל העסק או מנהלו. ניתן לשמוע המלצות ממאות מנהלים מרוצים שמדווחים על שימוש יעיל ומעולה. כדאי לבדוק באתרי אינטרנט ולהבין לפני הרכישה איזה שעון הוא הכי יעיל לשימוש, משתלם ואיכותי.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה