5 התנאים לקבלת גמלת סיעוד



עבור הקשישים הרבים שזכאים לה, גמלת הסיעוד מהווה סיוע חיוני ביותר. מהם התנאים העיקריים לקבלתה?

Pixabay

 

 

  1. תנאים בסיסיים - ראשית, ישנם כמה תנאים בסיסיים ומהירים לבדיקה לזכאות: גיל הקשיש צריך להיות מה שמוגדר כ"גיל פרישה" והוא עומד כיום על 67 לגברים ו-62 לנשים. כמו כן, על האדם להיות כמובן מבוטח בביטוח לאומי וגם להיות תושב ישראל.
  2. מקום המגורים - דרישה נוספת, היא למגורים "בקהילה" (מונח שמתייחס לביתו של הקשיש או לדיור מוגן) או במחלקת עצמאיים או תשושים במוסד סיעודי. זאת, בשונה משהייה במסגרות שבהן ישנו גוף ציבורי, אשר עליו עיקר המימון (לדוגמא: מחלקה סיעודית, בית חולים גריאטרי או מחלקת תשושי נפש). במקרה של אשפוז בבית חולים רגיל, מקבל הגמלה זכאי ל-30 יום של שירות סיעוד אישי.
  3. גמלאות חופפות - בכדי להיות זכאי לקבלת גמלת סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי ולצלוח את הוועדה הרפואית, חייבים שלא לקבל הטבה דומה מגופים אחרים. מדובר בעיקר בגמלת סיעוד ממשרד הביטחון, גמלת טיפול אישי או גמלת השגחה מאוצר המדינה, קצבת שירותים מיוחדים או קצבה לנפגעי עבודה בדרגת נכות גבוהה.
  4. גובה הכנסה - גובה ההכנסה של הקשיש, ייקבע האם הוא אכן יהיה זכאי לקצבה ובאיזה גובה היא תהיה. במידה והוא נמצא זכאי לכך, הסכום יהיה באחת משתי מדרגות: קצבה מלאה או קצבה מופחתת, שהיא כמחצית מהסכום המלא. כמו כן, מוטב להתייעץ, במידת הצורך, בנושא של קצבת נכות עם אבנר הייזלר, בעל מקצוע עם רזומה בתחום.
  5. צורך בסיוע או בהשגחה - במידה וישנה עמידה בכל הקריטריונים שפורטו עד כאן, נבדק לב העניין: האם ישנו צורך בסיוע רב בחיי היום יום (בפעולות שגרתיות כהליכה, הלבשה או אכילה) או צורך בהשגחה מסיבות של בטיחות. אם אכן יש צורך כזה, מידת הצורך מוערכת ב"מבחן תלות".

 

 

מבחן התלות

התשובה לשאלה למה בדיוק זכאים בקבלת גמלת סיעוד, תלויה במידה רבה בתוצאות מבחן התלות, אשר מסווגות לשש רמות.

"גמלת סיעוד ברמה 1" מאפשרת לבחור בין כמה אפשרויות. בחירה בקבלת גמלה כספית בלבד, מזכה בסכום של 1,408 ש"ח בחודש. האפשרות האחרת, היא בחירה ב"יחידות שירות" (שעות שבועיות). אלה יכולות להיות 9 יחידות בהרכב נבחר מתוך שורת שירותים כגון שירותי כביסה, ביקור במרכז יום ולחצן מצוקה. אלה יכולות להיות גם 5.5 יחידות, בשילוב גמלה כספית, טיפול אישי בבית ושירותי גמלה נוספים.

בקצה השני של רמות התלות נמצאת רמה 6. גמלת סיעוד ברמה זו, מזכה ב-28 שעות טיפול שבועיות למעסיקי מטפל ישראלי או ב-24 שעות טיפול שבועיות למעסיקי עובד זר.

 

לסיכום

ישנם קשישים, שלא קל להם לטפל לבד בענייני בירוקרטיה מסוג זה וחבל. מדובר בסוג גמלה, שיכולה לעשות הבדל ניכר בחיי היום יום של הקשיש, ולכן מוטב להתייעץ עם בעלי מקצוע בתחום, כדוגמת אבנר הייזלר. חשוב לציין שגמלה כזו, חיונית במיוחד במקרה של צורך משמעותי בסיוע או בהשגחה ולכן, רצוי מאוד לבקש ולקבל אותה.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה