גם לילדי הדרום מגיע להצטיין : הכירו את ביכורים- הפנימייה למצוינות באמנות ומוזיקה



תשכחו את כל מה ששמעתם על פנימיות , תשכחו מהסיפור שאומנות ומצוינות ניתן ללמוד רק במרכז הארץ -
4.5 ק"מ מהגבול רצועה עזה , שוכנת לה פנימייה פסטורלית לאומניות ומוזיקה, מרכז חינוכי אומנותי ברמה הגבוהה ביותר, בפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי ופנימייתי במשרד החינוך, אשר נועדה לקדם שוויון הזדמנויות לבני נוער בפריפריה, לזהות פוטנציאל ולאפשר במה ייחודית ליוצרים צעירים, התלמידים טוענים "אנחנו התלמידים היחידים בארץ שכייף להם לעשות שיעורי בית ".

איך קורה שבוגרי פנימייה בדרום מסיימים בהצטיינות לימודים, ומצליחים להשתלב בלהקות צבאיות, זוכים לתואר בחינוך מוסיקלי, בשיתוף המוסדות להשכלה גבוהה במגמות אומנות ומוזיקה, ואף מתקבלים ללימודים שנה ב' בבית הספר למוזיקה ברימון. אם אתם מכורים למוזיקה ואומנות, הכתבה הזו נועדה בשבילכם.

פנימיית ביכורים

המקום הוקם  לפני 4 שנים, לאחר מלחמת צוק איתן והוא מהווה הגשמת חלום של אב ובנו -
החלום נרקם לפני כעשור, ע"י יונתן  דקל חן פרופ' באוניברסיטה העברית תושב ניר עוז, יחד הם החליטו להקים כפר נוער אשר יתמחה בתחום המוזיקה והאומנות.

האב רצה להעניק לבנו הבכור, הזדמנות להתפתח ולהתמקצע בתחום המוזיקה, רק שהמענה המיטבי היה לנטוש את הדרום ולעבור ללמוד בתיכון במרכז הארץ .

"הבן הבכור שלי איתי  מוזיקאי מחונן, בצעירותו למד במסגרות בארץ ובחו"ל, הוא חווה את הפער העצום בין ההזדמנויות שניתנות לנוער מוכשר במרכז לעומת האזורים הפריפריילים" כך אומר יונתן ומוסיף:

"הוא למד  באולפן למוזיקה במועצה האזורית אשכול , ברגע שהתחיל להצטיין לא היו מסגרות באזור , ולא היה בפריפריה מסגרת לפתח מצוינות. כשחזרנו לארץ הפתרון היחיד שהיה הוא לשלוח אותו ללמוד בבית הספר תלמה ילין, מסגרת שלא כללה אפשרות לינה בפנימייה. ולכן  הוא נאלץ במשך שנתיים לגור אצל הסבים במרכז."

היום, 10 שנים לאחר מכן אני פוגשת את התלמידות בפנימייה 

רז נילי ממושב עזריקם ,  נועם מניפור ממושב דקל  ולוטוס להב מעין הבשור, דנה וידר מקדש ברנע - ארבעה נערות, שהחליטו לעזוב את כל מה שהכירו בבית ולעבור לפנימיית ביכורים בבית ספר נופי הבשור . לכולן מכנה משותף הרצון להצטיין בתחום האומנויות , מרגע המבחנים ועד למעבר הן מהר מאוד התאהבו באורח החיים בפנימייה והרגישו הכי בבית, מקום שאפשר להן ליצור ולהתפתח מבחינה אישית.  הן נחשפו לתהליכים גדולים, לצד הזדמנויות שלא היו מוצאות באזור מגוריהן .

תלמידי הפנימייה

לשאלתי האם הן והוריהן לא חששו לעבור להתגורר בפנימייה השוכנת  4 וחצי ק"מ מהגבול עם עזה. הן עונות :
" רוב השנה יש פה שקט, דווקא בגלל הקרבה לגבול הכול ממוגן ונורא בטוח והצוות נותן תחושה של מוגנות .כשהן נרשמו לפנימיה שאלו אותן אם יש בעיות בבית .. אך הבחירה שלהן ללמוד בפנימיה היתה מתוך רצון לקבל קשת רחבה של הזדמנויות ששום מקום אחר לא מאפשר באזור

נילי מוסיפה "אנחנו התלמידים היחידים שאוהבים לעשות שיעורי בית.".

דנה מקדש ברנע רצתה להתמקצע בתחום האומנות, בכפר היא גילתה שלאומנות פנים רבות והחלה ללמוד מהמגוון העשיר שכולל :דפוס, צילום פיסול וציור .

ואילו נועם מניפור מושב דקל ניגנה כתחביב בחליל צד, היא מספרת "בפנימיה נחשפתי לעולם רחב  של סגנונות מוסיקה,  כשלמדתי בבית ספר רגיל סיפרתי שאני מנגנת על חליל צד, נדיר אם הייתי מוצאת מכנה משותף עם עוד ילד בכיתה, פה  בכפר בביכורים  אני לומדת עם בני נוער שיש לנו מכנה משותף יחד אנחנו עסוקים ביצירה הלחנה וכתיבה.

כשאת בבית ואת הולכת לקונסרבטוריון, אז הולכים פעם בשבוע להרכב ומנגנים לבד בבית, כאן  אני יכולה למצוא את עצמי מתאמנת ואז משהו  נכנס  ורואה שאני מתאמנת, ושואל אם יכול להצטרף ולנגן איתי,  יש לי כבר שלושה הרכבים , אין מה להשוות את מה שמקבלים בפנימיה לעומת חוג של פעם בשבוע , פה יש סדנאות אומן, מורים מוכשרים, וניתן להתנסות בעוד כלי נגינה ".

תלמידי פנימיית ביכורים בחדר החזרות :

החזון של כפר הנוער

החזון  של יונתן  ובנו החל מתוך רצון מזוקק, ליצור מקום שיוכל  לסגור את הפערים של הזדמנויות בתחום האומניות באזור הדרום, הרעיון התגלגל ובמשך שנים ניסו השניים למצוא מקום שיספק את המענה.

עד שקיבלו אישור להקים את הפנימייה בשטחים הנטושים של המוסד החינוכי בנופי הבשור  , וניצלו את ההזדמנות שבאה לפתחם.

" הקדשנו במשך שלוש שנים ליצור יש מאין בשותפות יחד עם 2 בניי  ותמר מנהלת ההדרכה, החלטנו לעשות מהפכה להקים מקום לתפארת הדרום, מקום יצירה אומנותית בפריפריה, הרעיון לא היה להחליף את תל אביב, אלא לתת מענה למצוינות של ממש גם לבני נוער בדרום" מוסיף יונתן .

המפנה הגדול של הפנימייה:

יונתן מספר "משנת 2011 התחלנו את המסע לקידום הכפר, בחסות ובתקצוב משרד החינוך-המנהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי, ועליית הנוער,  ובשיתוף קק"ל בריטניה, בנוסף גם קיבלנו סיוע תמיכה מגופים פילנתרופים שגייסנו".

במהלך מסעם הם נפגשו עם  מייסד בית הספר הגבוה למוזיקה בארץ –"רימון", עמיקם קימלמן ובשנת 2014 עמיקם מזהה את הפוטנציאל של המקום, יחד הם פותחים את שעריי הכפר ,עמיקם בעצמו הופך להיות מנהל של מגמת המוזיקה בביכורים, יחד איתו הוא מביא את האומנים והמחנכים מהשורה הראשונה בישראל.

פנימיית ביכורים

על הפנימייה למצוינות באומנות ומוזיקה:

בפנימייה  לומדים כיום 40 תלמידים, כאשר בבוקר הם לומדים בתיכון נופי הבשור ואחר הצהריים הם בוחרים באחת מהמגמות המוצעות . כיום בכפר יש שתי מגמות האחת אומנות חזותית עכשווית בחיבור ליזמות חברתית, והשנייה מגמת המוזיקה ובקרוב  תפתח תת מגמה של מוזיקה מזרחית.

החניכים מקבלים תעודת בגרות רגילה בבית הספר  נופי הבשור ובנוסף הם לומדים 30 שעות בשבוע מוזיקה או אומנות , בקבוצות בסדנאות ופרטני.

בנוסף הפנימיה משתייכת למסלול ניסוי של משרד החינוך, בו בונים מודל הבוחן איך לוקחים בני נוער עם פוטנציאל בתחום האומנות  והופכים אותם למצוינים בכל תחומים, יחד עם כלים לאזרחות טובה .

המקום עוטף את התלמידים במדריכים מחנכים וצעירים שעושים שנת שירות על מנת לספק להם את כל הכלים להגיע למצוינות.

יצירות אומנות של תלמידי ביכורים

אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי במשרד החינוך, שהיתה סולנית בתזמורת צה"ל במסגרת שירותה הצבאי ועוסקת גם כיום בשירה והלחנה, אומרת כי "פנימיית ביכורים מהווה פנינה בנגב המערבי שמנגישה לתלמידים מהפריפריה החברתית והגאוגרפית את תחום המוזיקה ואמנות הפלסטית ברמה הגבוהה ביותר במטרה להוביל אותם למצוינות" – מיצוי יכולות ומצוינות אישית. משרד מתקצב את הנושא מתוך תפיסה שחינוך פנימייתי מהווה כלי לשוויון הזדמנויות ולצמצום פערים בין המרכז לפריפריה".

לדבריה "מסגרת החינוך פנימייתית אידיאלית למסלולי לימוד ייחודיים דוגמת מוזיקה ואמנות בביכורים, הדורשים הכשרה מעשית רחבה מעבר לשעות הלימודים, שכן התלמידים מתגוררים במקום כך ניתן לבצע חלק מהלימודים והתרגול גם אחר הצהריים תוך שילוב בין החינוך הפורמאלי לבלתי פורמאלי".

 אילנה נולמן, מנהלת המינהל לחינוך התיישבותי פנימייתי במשרד החינוך-קרדיט: אלכס שלפקוב

תמר קדם סימן טוב, מנהלת תחום האומניות והדרכה של הכפר מספרת  " המטרה של כפר הנוער ביכורים היא לאפשר בני נוער וצעירים לפתח כישורים בתחום האומנות והמוזיקה להתמקצע , לרכוש מיומנויות וכישורים, לצד כישורים חברתיים"

טליה שנבל מנהלת הפנימיה מוסיפה " לוקחים כל ילד ובונים לו חליפה אישית בכל התחומים , גם בתחום הסוציאלי המוזיקלי האומנותי והאישי. מה שמדהים במרחב הפנימיתי שהכול אפשרי את רק צריכה חלום ! השמיים הם הגבול ובזכות שיתוף הפעולה עם המועצה ובית הספר נופי הבשור אנחנו נהפוך למרכז מקצועי וייחודי  למצויינות ואומנויות בדרום".

סגל פנימיית ביכורים והתלמידים

יונתן מסכם: "הצלחנו ליצור עם צוות מופלא את השלב הראשון של החזון שני מחוזרים של בוגרים  סיימו, הם ברמה הגבוה ביותר שמדינת ישראל יודעת ליצור, כל בוגר ממגמת המוזיקה מתקבל לשנה ב' לבית ספר למזיקה עכשווית ברימון כולל מלגה . "

"השלב הבא בפיתוח החזון הוא לצאת ולתרום ולהשפיע על תושבי הסביבה, בין אם ע"י קונצרטים הופעות ופעילויות ובין ע"י מתן אפשרויות תעסוקה ופרנסה ותרבות מוזיקלית לתושבי הדרום."

 לפרטים לחצו כאן 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה