הפתרון לבג״צ דרעי ותורת המשחקים



בפוסט קודם, ניתחתי את תרחיש פסילת דרעי על ידי בג״צ, כ״משחק סכום אפס קיצוני״ של בג״צ, הנוקט במשחק זה כחלק ממאבק על שימור כוחו ועוצמתו הבלתי נתפסים ו״הליכה על הסף״ בכל ארסנל הנשק נגד רפורמות לוין

פרטי

1. ״ההשתק השיפוטי״ : השערורייה
א. השימוש שעשתה שופטת ההרכב דפנה ברק ארז בדוקטרינת״ההשתק השיפוטי״, היא היא הביטוי למגה אקיוויזם שיפוטי, גם מרחיבוגם רדיקאלי. גם שערורייתי וגם פוליטי.
ב. עילת ״ההשתק השיפוטי״ מופעלת רק במשפט האזרחי והשימוש בהלעניין פסילת מינוי של דרעי כשר היא זדון שיפוטי.
ג. בג״צ גם בפס״ד דרעי ( ולא רק ) הפך עצמו בהשראתה של ״המהפיכההחוקתית״ של האוראקל פרופ׳ אהרון ברק, לקונסטרוקטור של ערכיםומוסר, למחוקק-על ולריבון על כל.

2. בג״צ כשחקן פוליטי
א. בג״צ הוא שחקן פוליטי דומיננטי שבמעטה של החלטה שיפוטית נוטלחלק בניסיון הפיכה שלטונית באמצעות אקטיוויזם שיפוטי מרחיבורדיקאלי. פרופ׳ מני מאוטנר לא טעה כשטען שבג״צ הפך לשחקן פוליטישל מחנה השמאל שאיבד את כוחו הפוליטי בכנסת.
ב. המשפטן ושופט ביהמ״ש העליון המיתולוגי של ארה״ב, פליקספרנקפוטר, הוא שטבע את המשפט: ״לבית המשפט אין חרב ואין ארנק. מה שיש לו זה אמון הציבור בו״. והסקרים מלמדים כי ביהמ״ש העליון ירדלשאול תחתיות.
3.
אמון הציבור בבג״צ ..?
א. ע״פ מחקרם של פרופ׳ יונתן גבעתי ואהרון גרבר מאוניברסיטת חיפה, שבחן את אמון הציבור בבימ״ש העליון בהשוואה עולמית בין השנים1991-2018 עולה, כי הירידה באמון הציבור בבימ״ש העליון בישראלהיא החמורה ביותר בעולם!!!
ב. מהמחקר של אוני. חיפה לשנת 2022 עולה כי הירידה במהלך שנת2022 חדה ודרמטית יותר. רק 39% מהציבור מאמינים בביהמ״שהעליון!!! האם שופטי העליון המכהנים ושופטי העליון לשעבר עשו חשבוןנפש..? הציעו פתרון, תיקון או שינוי..? וודאי שלא.

סוף דבר:
1.
יש פתרון בחקיקה לפס״ד דרעי. אגב, לא מסובך המונע ביקורתשיפוטית על החלטות ראש הממשלה במינוי שרים. יש גם פתרוןלאקטיוויזם השיפוטי הדורסני של בג״צ - וזהו ״משחק סכום אפסקיצוני״, כתגובה.
2.
אם הכנסת כריבון והרשות המבצעת לא יגיבו, אזי עריצות המיעוטתנצח והימין יאבד את השלטון, לא בקלפי כי אם באמצעות המהפכניםהחדשים של בג״צ.

הכותב:
יואל ישורון
מרצה למדעי המדינה
המכללה האקדמית אשקלון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה