תורת המשחקים ותרחישים: בחירות 2022



מאז 8/2022 ניתחתי וכתבתי, עפ״י תורת המשחקים (״משחק סכום אפס״ קיצוני),וכן, ניתוח מבנה השסעים בקואליציית בנט-לפיד- ערבים ובחברה, כי זה יוביל לנפילת הממשלה במהלך יוני 2022. מה עכשיו?

יחצ

1. תורת המשחקים: הצבעה אסטרטגית:

א. כבר היום ניכר כי יהיה זה קרב וקמפיין מדמם בין ממשלת ימין אל מול ממשלת שמאל-ערבים, ״רקלאביבי״ מול ״דווקא ביבי״ , נתניהו מול לפיד.

ב. מאפיינים אלה ישפיעו דרמטית על הפיכתה של ההצבעה להצבעה אסטרטגית. לאמור, להתכנסות מצביעים והצבעתם למנהיג גוש הימין, נתניהו, ובשמאל, למנהיג השמאל, יאיר לפיד.

ג. וזה ישפיע יותר על גוש השמאל, כי שם יש יותר מפלגות, ואף 3-4 מפלגות שהן בסכנה ממשית שלא תעבורנה את אחוז החסימה ( תקווה חדשה, ימינה, מר״צ ורע״מ ). די ששתיים מהן לא יעברו את אחוז החסימה כדי להכתיר את נתניהו כראש הממשלה עם מעל 61 מנדטים לגוש הימין.

ד. הצבעה אסטרטגית תשפיע גם על מפלגות ככחול לבן והעבודה. לפיד ירוץ כרה״מ מעבר וכמנהיג מחנה השמאל, מה שיגרום (אם לא יהיו איחודים) להיחלשות כחול לבן והעבודה, גם מר״צ.

2. אחוזי ההצבעה:
א. בבחירות 2021 עמד אחוז ההצבעה על 67% (לעומת 71% בבחירות 2020). במגזר הערבי אחוז ההצבעה היה נמוך ( 44.6% ), כאשר בבחירות 2020 הוא עמד על 64.8%.
פער ההצבעה בין שמאל לימין עמד על 9% לעומת 5.7% בבחירות 2020.

ב. אחוזי ההצבעה במעוזי הליכוד ובישובים הערביים יהיו שם המשחק. יש להניח, כי האדרנלין להצבעה חזק יותר בימין ( החשש מחזרתה של ממשלת שמאל-ערבים), וכן, הלהט של מי שנמצא באופוזיציה ו״רעב״ לחזור להגה השלטון. וזה, לצד צפי לגידול בהצבעה ברחוב החרדי בגלל האיום על עולם התורה והיהדות.

ג. גם כאן צימצום פער ההצבעה בין השמאל לימין יהיה מכריע. נתניהו וודאי ער לכך, ולכן ימקסם משאבים רבים בקמפיין במעוזי הליכוד.

3. מפלגת לוויין בימין - כן או לא?
א. מדובר בסוגיה שעשויה להיות הרת גורל לנתניהו והימין. מחד, היא שאיפתו של נתניהו לקחת מצביעי ימינה לשעבר, שלא יצביעו לבן גביר וסמוטריץ ולא לליכוד. הם מחפשים בית אחר- לאומי, דתי.

ב. מאידך, מפלגת לוויין כזו חייבת להיות די אטרקטיבית, כדי לעבור את אחוז החסימה. נתניהו וודאי ישבור את הראש בסוגיה זו. כן או לא מפלגת לוויין? לא פשוט.

4. ימינה, תקווה חדשה, מר״צ ורע״מ:
בגוש השמאל 4 מפלגות הנמצאות בסכנה שהן לא תעבורנה את אחוז החסימה, אם לא יהיו שם איחודים.
א. ימינה
כרה״מ מכהן עמד בנט ברוב הסקרים על 4-5 מנדטים. כך שעתה, ללא הכותרת, בהיעדר אופק להנהגה וקהל מצביעים שבוי, הוא עשוי בהחלט להימחק. לאיחוד בין ימינה לתקווה חדשה אין היגיון ואין היתכנות.

ב. תקווה חדשה
* מי שנע בין 2.9 ל-4 מנדטים בשיא, הסיכוי שיעבור את אחוז החסימה קלוש.
* ובנוסף, בהינתן שההצבעה תהא אסטרטגית הסיכוי של תקווה חדשה לעבור את אחוז החסימה קשה עוד יותר.
* הקו השיווקי של ״רקלאביבי״ לא ישרת את סער. מי שכן יגרוף מצביעי שמאל בגלל קו זה הוא יאיר לפיד כראש הגוש ורה״מ המכהן.

ג. מר״צ
* יתכן שדווקא האיום להימחקותה מהמפה יחזיר אליה מצביעים. אלא שהפעם, דווקא השותפות שלה בממשלה הזיקו לה בעיקר בקרב המצביעים הערבים.
* יש למר״צ איום אחר - לפיד כרה״מ מכהן ומנהיג גוש השמאל. או אז, יכול לפיד ״לגנוב״ מנדט ממר״צ כחלק מההצבעה האסטרטגית.

ד. רע״מ
* הסקרים והאירועים הביטחוניים לימדו כי המצביעים הערבים פחות מתלהבים ממנסור עבאס, מהניסוי עם בנט ולפיד.
* להערכתי, הרשימה המשותפת תתחזק על חשבון רע״מ. אם אחוז ההצבעה יהיה נמוך זה ישרת את הרשימה המשותפת. ועדיין לא ידוע אם יהיה איחוד בין המשותפת לרע״מ.

5. הליכוד ונתניהו
א. עליית גוש הימין מ-51 מנדטים ל-59 ואפילו 60, מדגישה מגמה. מגמה שתתחזק.

ב. לנתניהו מסייעת לא רק המגמה לעיל , אלא הניסוי הכושל של ממשלת בנט-לפיד-ערבים. החשש עצמו הוא המסייע, אף שנתניהו לא יבליט זאת בקמפיין כדי לא להעלות את אחוז המצביעים במגזר הערבי.

ג. נתניהו הוא מכונת מנדטים, ודווקא הקרב ראש בראש מול לפיד יסייע לו - אין את בנט, נתניהו נתפס כמנהיג מליגה אחרת, מעמד בינ״ל, ניסיון, הסכמי שלום, הסכנה האירנית , האיומים הביטחוניים, המורל הלאומי והכאוס הכלכלי - זה טוב לו לקמפיין.

ד. לנתניהו אין את כאב הראש של מפלגה בגוש הימין שעשויה לא לעבור את אחוז החסימה. ההתלבטות היחידה שלו היא - האם צריכה להיות עוד מפלגת לוויין מימין..?

סוף דבר:
עוד יהיו איחודים ויקומו מפלגות חדשות. צפוי קרב מדמם וטעון עד לקצה בין נתניהו ללפיד, ימין ושמאל, רקלאביבי ודווקא נתניהו. אני מעריך בביטחון מלא - נתניהו ירכיב את הממשלה הבאה עם גוש של 61 לפחות.

הכותב:
יואל ישורון
מרצה למדעי המדינה
המכללה האקדמית אשקלון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה