מקובעים שכמונו - בואו נעשה מהפכה אמיתית למען אושרם ועתידם הילדים



מערכת החינוך בישראל נחשבת לאחת המפגרות במדינות המתפתחות בעולם (OECD) שיעור הנכשלים במבחני פיזה במתמטיקה, אנגלית ומדעים, הוא מהגבוהים בקרב המדינות המפותחות, והפערים בין תלמידים משכבות סוציו־אקונומיות שונות עצומים.
ממדינת ישראל, עם ישראל, האור לגויים והמוח היהודי – מצופה להרה הרבה יותר – בואו ניתן לילדים כנפיים לשבור תקרות זכוכית במקום לפטם אותם בחומרים כמו אווזים במכלאות


מדכאים את התלמידים

מערכות החינוך המתקדמות בעולם מתרכזות בהקניית כישורי חיים ולמידה, ולא ברכישת מקצועות ספציפיים שניתן ללמוד מחוץ למערכת החינוך. עומס ומגוון המקצועות (שרובם לא רלוונטיים ולא קשורים לכלום) מסרבלים את המערכת, משעממים את התלמידים ופוגעים קשות באיכות ההוראה ובאיכות הלמידה. מערכת החינוך מספקת לא פחות מ 150 מקצועות לימוד!! מתוכם היא מאפשרת לעבור בחינות בגרות בלא פחות מ-129 מקצועות!!!

משרד החינוך משקיע במערכי תפעול, בקרה ופיקוח שלמים למקצועות לימוד שאין להם ביקוש.

עבור כל מקצוע לימוד משרד החינוך ממנה מפקח ראשי (מפמ"ר), ונדרשת גם ועדת מקצוע בת 6–15 חברים - מומחים בתחום. כל ועדה רשאית להקים ועדת משנה נוספת. בחלק מהמקצועות יש ועדות נוספות לזרמי הלימוד השונים. לכל חבר בוועדות המקצוע - לייעץ על תוכניות הלימודים והבחינות — ניתן שכר של כ–300 שקל לשעת ישיבה.

בזבוז נוסף נובע מכפילות במפקחים ובוועדות כאשר מקצוע נלמד במסלול העיוני ובמסלול הטכנולוגי במקביל - ולכן הוא מפוצל.

אבל העלות המשמעותית יותר היא מהעסקת מורים למקצועות השונים ומימון שעות ההוראה, ניסוח תוכניות הלימודים ומבחנים, מבחני הבגרות ועבודות בכל מקצוע - כולל מערך הבדיקות והבקרה. מלבד העלות הכבדה, מקורות במערכת טוענים כי ריבוי המקצועות יוצר כאוס במערכת ובבתי הספר - שמנהליהם נדרשים לארגן את מערכות השעות ולספק מורים לכל תחום. זאת, בשעה שמערכת החינוך מתמודדת עם מחסור אדיר במורים ללימודי מקצועות הבסיס: מתמטיקה, אנגלית ושפה.

במקום לרכז כוח הוראה איכותי , התפזרים לכל כיוון עם הרוח ועם המצב רוח של מי שמקבל החלטות.מעמיסים על התלמידים

במערכות החינוך המתקדמות בעולם דווקא מצמצמים מקצועות במטרה לשפר את המערכות, להעמיק בלימודים ולהפחית את העומס על התלמידים. לעומת זאת, בישראל ממשיכים להוסיף מקצועות ללא הרף מקצועות במקום להשקיע בכישורי חיים כללים שיעניקו לתלמידים כלים לחיים איתם יוכלו להשתלב בכל מקום ובכל מיקום בעולם.

תנו לילדים כנפיים

אם כבר ללמד שפות אז במקום אידיש, פרסית ואיטלקית, פורטוגזית  (שמאפשרים היום להיבחן בהם לבגרות) אז היינו קודם כל מציעים למשרד החינוך ללמד את שפת הגוף – מה שמקנה לך יכולת להבין את מי שעומד מולך – ואם שפה מדוברת אז למה לא סינית שהופכת להיות מעצמת על שחולשת על כל נקודה בעולם וקשריה הכלכליים עם ישראל מסתכמים בעשרות מיליארדים מידי שנה.

בטח ובטח לשאוף שהאנגלית תהיה שגורה בפי התלמידים עד כדי שפת אם....
למה להתפזר? אין עודף מורים, אין עודף תקציב -להפך!

גם כושר הריכוז של התלמידים הולך ופוחת... למה להעמיס? תנו להם שיעורים מרתקים בתחומים שירתקו אותם, יועילו להם כבר היום.

אם הייתי יכול להכריע, בוודאי הייתי משלב מאמנים אישיים בכל התיכוניים אפילו מלמד NLP ותחומים דומים המקנים לילדים כישורים חברתיים משמעותיים כבר ליום יום שלהם ובטח לעתידם.

ממדינת ישראל מצופה לצאת מהקופסא, לפתוח את העיניים, להפנים שהילדים סובלים עד מדוכאים מכך שמפטמים אותם באין סוף חומרים כמו שמפטמים אווזים בכלובים.בואו ניתן להם כנפיים...

בואו נלמד את הנערה להיות ליידי ואת הנער להיות ג'לטלמן – בואו נתן להם כלים שיעלו את הביטחון העצמי שלהם, בואו נלמד אותם לאהוב את עצמם ואת הסביבה, בוא נפתח בהם יכולת לנהל מו"מ, את כושר הביטוי בע"פ ובכתב ...כך שיהיה יוצא מן הכלל, בואו נחשוף אותם לכריזמה... כן כריזמה, זאת שממגנטת אליהם ומאפשרת להם לפרוץ חברתית.... בואו נקנה להם יכולת להתגבר על מכשולים, לקום מהקרשים, לשבור תקרות זכוכית , לכבד את עצמם ואת האחרים...

את כל אלו לא צריך לשנן ולנסות לזכור בע"פ ואחרי חודשים או שנים לשכוח הכול (כמו ברוב המקצועות העיוניים והראליים) , אלו כלים שפעם אחת מלמדים והם מלווים אותך לכל החיים.

עם כלים אלו ואחרים הם פשוט יהיו יותר טובים בכל תחום שיבחרו לעסוק בו – בין אם בישול ובין אם תכנות, בין אם בענף הבניה ובין אם בעסקים, בבנקאות, במפעלים , ביזמות והכי חשוב – בחיי החברה ובתפיסה שלהם את עצמם – כן הילדים שלנו יהיו הרבה יותר מאושרים...

אם נעשה כן, הם ילכו ללמוד בשקיקה וירגישו את התרומה של מערכת החינוך לפיתוח האישי שלהם.

ברור שזה נשמע לכם בעייתי לעשות מהפכה כזו במערכת החינוך של ישראל... הסיבה שזה נשמע לכם אוטופי מידי היא שאנחנו תוצר לוואי של אותה מערכת מקובעת מחשבתית ושתקועה אי שם מאחור.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה