רחוב על שם המרגלת שולמית כהן קישיק ז"ל



האשה שפעלה רבות למען ביטחון המדינה בתפקידה במדינות ערב וסייעה ליהודים רבים לעלות ארצה

דוברות העירייה

רחוב חדש בעיר על שם המרגלת שולמית כהן קישיק ז"ל

שולמית פעלה רבות למען ביטחון המדינה בתפקידה כמרגלת במדינות ערב וסייעה ליהודים רבים לעלות ארצה

השבוע (ראשון), 10.10.21, נערך טקס קריאת רחוב בשכונת 'נווה ים' על שמה של האישה הדגולה והאמיצה שולמית כהן קישק ז"ל.

הטקס נערך במעמד ראש העיר, תומר גלאם, בנה של שולמית, שגריר ישראל לשעבר במצרים, יצחק לבנון, בתה, כרמלה אסל, בני משפחה, נכדים, נינים, מכובדים ואורחים נוספים.

שולמית (שולה) קישיק-כהן נולדה להורים ציוניים וגדלה על אהבת ארץ ישראל. אהבה זו בערה בתוכה לאורך כל חייה והתבטאה במעשיה ותפקידה כאחת המרגלות הגדולות של מדינת ישראל. שולמית שימשה כמרגלת בלבנון במשך 14 שנים, במהלכן סיפקה מידע מודיעני וביטחוני חשוב ממדינות ערב.

גם לאחר תום מלחמת העצמאות והקמת המדינה, העבירה כהן מידע מודיעיני רב מסוריה ומלבנון לישראל. שולמית הייתה המרגלת היחידה מבין מרגלי ישראל שלא רק ביצעה עבודות ביטחון ומודיעין אלא אף יזמה ותכננה בעצמה הברחת מאות יהודים ארצה בעיקר של ילדים ובני נוער.

בזכות אישיותה הבולטת הצליחה שולמית אף להציל קבוצת יהודים שנפלו בשבי ומותם היה בטוח.

בשנת 1961 נאסרה כהן בעקבות הלשנה. ובמהלך השבי היא עברה עינויים קשים מנשוא, אך לא נשברה ברוחה ונשארה חזקה ואיתנה. נתפסה ונדונה למוות בתלייה, עונשה הומתק, וכך ריצתה 6 שנות מאסר ושוחררה במסגרת חילופי שבויים בשנת 1967.

לצד חייה כמרגלת ומבריחה שולמית הקימה חיי משפחה לתפארת עם שבעה ילדים, ארבעה בנים ושלוש בנות.

ראש העיר, תומר גלאם: "בטקס מרגש במעמד בני המשפחה היקרים, חנכנו היום את רחוב ׳השולמית׳ בעיר, על שם שולמית כהן קישיק ז״ל, האישה הדגולה והאמיצה ששימשה כאחת המרגלות הנועזות שידעה מדינת ישראל וסייעה בהבאת אלפי יהודים מארצות ערב לארץ ישראל. לפני כארבע שנים הלכה לעולמה וכאן, באשקלון, אנו מבטיחים כי סיפורה וגבורתה ימשיכו להדהד עוד שנים רבות ודורות רבים."

בתה של שולמית כהן קישיק ז"ל, כרמלה אסל: "היה אירוע מרגש מאוד, אני מודה לעיריית אשקלון והעומד בראשה על שימור הזיכרון של אמי והעשייה הענפה שלה למען מדינת ישראל והעם היהודי. תודה רבה".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה