אהרון ברק – הלך החבל אחרי הדלי



"יותר מכל איש ציבור אחר, פרופ' ברק פעל ועשה בענייני דת ומדינה ובעשייתו הענפה הוא כפה על היהודים המאמינים, את עמדותיו ללא כל התחשבות בגיוון הרב של החברה, ללא התייחסות הוגנת לקבוע בחוקי היסוד: כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק, שקובעים באופן ברור שערכיה של מדינה ישראל ערכים יהודיים ודמוקרטיים". מאמר דעה מאת ד"ר פנחס חליוה, מנכ"ל ומייסד המכללה האקדמית אשקלון

יח״צ

הריאיון של פרופ' אהרון ברק, נשיא בית המשפט העליון בדימוס, בתכנית "פגישה" עם רוני קובן- אימת את שידעתי לפני 25 שנה, עת למדתי משפטים וזכיתי ללמוד על המשפט העברי מפי המשנה לנשיא דאז, פרופ' מנחם אלון*.

נתבקשתי ע"י פרופ' אלון לבחון למשפט את תקנת השלום בהעברי ובמסגרת עבודתי ניהלתי אתו שיחות על מעמדה של המשפט העברי בחוקי המדינה ובפסיקה של העליון. כבר אז פרופ' אלון הביע צער רב על הניקור של פרופ' אהרון ברק למשפט עתיק יומין זה. כשניסיתי להקשות על ביקורתו כלפי הביקורת שלו על פרופ' ברק ב זה והראיתי לו עניין בעיתון ואת דברי ברק על המשפט העברי ,
הוא השיבני כהאי לישנא: ידידי הצעיר, בעניין זה, פיו ולבו יש שווים.
ושילם במתק שפתיים. למעשה, גם גדולי המשפטנים בארץ, כמו פרופ' רות גביזון, פרופ' מאוטנר, משה לנדוי, נשיא בית המשפט העליון, הזהירו ממהלכיו של פרופ' ברק ויש אפילו שכינו זאת כבר אז "אימפריאליזם של החוק". עובדות שהוא שרשו בפסיקה עד כי קשה לשנותם.
גם תכנית הרפורמה, כפי שמוצעת, ספק אם תחזיר את היהדות למדינת היהודים. ולגופו של ראיון, שבו חשף החל את רצונותיו האישיים, הוכיח את אשר ידענו: למעלה מ-20 שנה הוא שוזר תכנית ארוכה עם אג'נדה מאוד ברורה, שמטרתה להרחיק את מה שקושר אותה למדינת היהודים. בגלל קוצר היריעה אתייחס לכמה נקודות בראיון זה:
א. *פרופ' ברק מצר על חוסר ידיעותיו במשפט העברי*. על כך ענה לו פרופ' אלון בכנס השנתי הראשון שערכה לשכת עורכי הדין באילת. פרופ' אלון השיב לו כך: אתה מרבה לצטט משפט איטלקי, קנדי, אנגלי ואחרים אף שאינך בקיא בכל מערכות המשפט הללו. משפט שהביא לעולם את היסוד המשפט, שבלעדיהם העולם היה חשוך שנים רבות. *ואני שואל: איך משפטן גדול כמו ברק יכול להתקשות בהבנת המשפט העברי כאשר הם קטנים ממנו מבינים? לו רצה היה מומחה בכל סוגיה שהיה לומד במשפט העברי ?*

ב. *כיצד אתאיסט שאינו מכיר את עיקרי היהדות, שכתב בפסיקות רבות על חובת השופט לשמור על ניטרליות - עוסק בסוגיות דת ומדינה, בסמכויות בית דין רבני ועוד?* ההגינות מחייבת שהיה מושך ידו מסוגיות אלה. מה שהתרחש במציאות, שהוא כנשיא, יכול לבחור לדון בכל תיק שירצה, בחר בסוגיות אלה בכוונת מכוון.

ג. *בראיון הביע פרופ' ברק את חששו מדיקטורים ומפגע בדמוקרטיה*. כל יהודי מאמין יודע היום שהוא לא זוכה להיחשף לאותה דמוקרטית חופשית מכפייה עליה דיבר פרופ' ברק בריאיון. *יותר מכל ציבור אחר, פרופ' ברק פעל ועשה בענייני דת ומדינה ובתעשייהו הענפה הוא כפה על היהודים המאמינים את עמדותיו ללא כל התחשבות בגיוון הרב של החברה, ללא רפרנט הגנת לקבוע בחוקי היסוד: כבוד האדם וחירותו וחופש העיסוק, שקובעים באופן ברור שערכיה של מדינה ישראל ערכים יהודים ודמוקרטיים*. הוא צריך לשחרר בין הערכים ושהם באמת שווה, ומשניים לשמוע את דעותיו ואת דבר שמעולם לא נמצא בין השניים. אשמח שיציג לציבור מקרה אחד שהוא בין השניים, הוא הרי לא מכיר את ערכי היהדות!
לסיום, הוא שמיצה את חייו אבל הותיר חברה שסועה ומתלהמת מתמיד, שמתקשה לנהל דיאלוגים פרודוקטיביים כי הכול משפט וכולם רצים לבית המשפט. לו ידע פרופ' ברק מעט מחוכמת ישראל רבא והיה מכיר את ההגות היהודית, הוא היה נחשף לקביעתם המאלפת של חכמים ששמו את התקינות החברה בראש מעייניהם ולא את המשפט, איך הם אמרו: "בשיש משפט אין שלום, ובמקום שיש שלום אין משפט". יש דיאלוג ישפשרה ואחווה. טוב יעשו כולם, שישבו לדיאלוג בונה ויגיעו להסכמות למען חברה תקינה, כי אין לנו מדינה אחרת.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה