איפה אתה היית ביום שהיה 11/9



איפה הייתם ביום ההוא, בו טרור רצחני פגע בליבה של ארצות הברית ? התאריך הזה - 11 בספטמבר 2001 חקוק בתודעה של כל איש ואישה בכל רחבי העולם

אירועי 11/9

איפה היית ביום ההוא, בו טרור רצחני פגע בליבה של ארצות הברית ? התאריך הזה - 11 בספטמבר 2001 חקוק בתודעה של כל איש ואישה בכל רחבי העולם. 

באותו יום, 11.9.2001, יצאתי מוקדם מהעבודה כדי לקנות מתנה ולהיערך לאירוע חגיגי, לציון חנוכת בית של הבוסית החדשה שלי, והרמת כוסית לכבוד ראש השנה, לכל עובדי האגף שלנו, דאז. אירוע ראשון לאגף החדש שהוקם חודשים ספורים קודם לכן. ההתרגשות והלחץ היו רבים.

בסביבות השעה ארבע אחר הצהריים נכנסתי למשתלה ורכשתי כמתנה עציץ גדול, שהוכנס אחר כבוד למכונית שלי, ובעוד אני מוטרדת מהרגע, אם אני אספיק להגיע בזמן, אם העציץ ראוי ? מה יגידו החברים לעבודה (דרך אגב, אלה שאלות שהיום אני כבר משוחררת מהן), אני מדליקה את הרדיו במכונית ושומעת מבזקעל פיגוע טרור בארה"ב. המחשבה הראשונה מהדיווחים המבולבלים ברדיו הובילה אותי לזיכרון מהפיגוע הקשה שאירע בארצות הברית בשנת 1993 בחניון של מרכז הסחר העולמי במגדלי התאומים, בו נהרגו בפיצוץ חומר נפץ וגז רעיל, "רק" ששה אנשים וכאלף בני אדם נפצעו.

אני זוכרת ששאלתי את עצמי, למה מדברים על זה עכשיו ? וככל שנקפו הדקות והדיווחים ברדיו נמשכו הבנתי את גודל הזוועה. הפיגוע ההוא היה רק פרומו קטן לאסון הנוראי הזה.

כעבור נסיעה קצרה של מספר דקות, הגעתי למסיבה, אף אחד לא היה מודע למה שקרה בדקות האחרונות, ואני הייתי נסערת מהחדשות, והצעתי להדליק טלוויזיה. המראות שנגלו לעיננו היו קשים מנשוא, תמונות של מגדלי התאומים קורסים אחד אחר השני לאחר שהמטוסים נכנסו לתוכם, הכו אותנו בתדהמה. פשוטו כמשמעו.

החגיגה כבר לא היתה כל כך חגיגית והאירוע שהיה אמור להיות משמח הפך לערב בו שלטו ערבוביה של רגשות, מצד אחד הרצון להכיר, להתחבר לבלות ומצד שני האימה והתדהמה נוכח החדשות מעבר לים.

היום הזה 9/11 זכור לדיראון עולם כיום בו נפלו השמיים – היום בו התרחשה סדרה של פיגועים במתקפת הטרור הגדולה ביותר בעשורים האחרונים שזעזעה את מעצמת ארה"ב ואת העולם כולו. 

ארבעה מטוסי נוסעים נחטפו בידי טרוריסטים מארגון אל קעידה, שמאז ועד היום פועל באכזריות ברחבי העולם. שניים מהמטוסים רוסקו בניו יורק אל תוך מגדלי התאומים ומוטטו אותם עד עפר. מטוס נוסף התרסק אל תוך הפנטגון ומטוס רביעי התרסק באזור חקלאי בפנסילבניה לאחר שהטייס הוכנע בידי נוסעים אמיצים במטוס.

בסדרת הפיגועים הללו נרצחו בדם קר כ-3,000 בני אדם (בהם חמישה ישראלים). מרביתם במגדלי התאומים. 

הטרור האיסלמי עלה מדרגה. מאז נוצרה מציאות חדשה בארצות הברית ובעולם כולו. הפיגועים הללו, מלבד ההרס והאסון הברורים מאליהם, גררו אחריהם שינויים מרחיקי לכת בכל תחומי החיים בארצות הברית ובעולם כולו. ההתייחסות לטרור ולמפעיליו החריפה, האבטחה הוחמרה והטרור עלה מדרגה.

מאפייני הגלובליזציה, של העברת בני אדם ומשאבים כספיים ממדינה למדינה ללא כל הפרעה שירתו את מפלצת הטרור :  מיליונר תימני היושב באפגניסטן מעניק מימון לטרוריסטים סעודים ומצריים, החוברים לתא טרור גרמני, כולם מתאמנים על אדמת אירופה וארצות הברית על מנת לייצר את סדרת הפיגועים המזוויעה, אשר פוגעת למעשה בכלכלה העולמית.

עוד מאפיין של הגלובליזציה זה סיפור הנפגעים -במגדלי התאומים, שהיו ברובם בני לאומים שונים – מהגרי עבודה רבים איכלסו את משרדי מרכז הסחר העולמי וגם במטוסים עצמם טסו אזרחי מדינות שונות. הפגיעה הייתה אמנם בארה"ב, באמריקנים, אך למעשה מדובר בפגיעה במערב ובמה שהוא מסמן. הכלכלה העולמית כולה נפגעה כתוצאה מהפגיעה בבורסה האמריקנית, למשל, נפגעו גם חברות תעופה רבות באופן ישיר ועקיף.

אני זוכרת את המראות הקשים עד היום. התקשורת בכל העולם תיעדה את האסון לעיני כל. בשידורים חיים, שתיראו באופן מצמרר את המוות הנורא שמסביב.

ההתקפה ההיא (העונה על הגדרת טרור-על) השפיעה באופן גורף על המדיניות של ארצות הברית בכל תחומי החיים – ביחסה לזרים, ביחסה לדת (ובעיקר לאיסלם), בנושאי זכויות האדם, ומעל לכל היא פגעה בחוסנה של הגאווה הלאומית האמריקנית.

אחרי אירועי 9/11 העולם כולו השתנה ביחד עם ארצות הברית.

הטרור עלה מדרגה, מדינות רבות על פני הגלובוס (קניה, תאילנד, צרפת, דנמרק, אנגליה ועוד) נחשפולאיום האיסלמי הקיצוני. וישראל וארצות הברית כבר לא לבד במאבקן נגד הטרור.

לצערי, ישראל ממשיכה וסופגת באופן עקבי  ואכזר, פגיעות טרור משכנותיה מאז ועד היום, כולל ליל אמש בו תושבי אשדוד ואשקלון שוב נאלצו לרוץ למרחבים המוגנים בשעות הערב ומשפחות רבות הסתופפו בחדרים המוגנים לשנת לילה טרופה.

היום הזה 9/11 הוא יום זיכרון אמריקאי, ולא פחות, יום זיכרון גלובלי.

 

 

 

  פ

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה