תרגיל: אירוע דליפת שמן מאונייה מול חופי אשקלון



היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, ערכה תרגיל המדמה שפך נפט גולמי כתוצאה מתקלה באונייה באזור אשקלון

דוברות איכות הסביבה

רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה: "תקריות זיהום ים מתרחשות כל הזמן – באחרונה בישראל באירוע 'זפת בסערה' לפני 7 חודשים וכן בתקרית בחופי סוריה בשבועות האחרונים. על כן, אנו רואים חשיבות רבה בביצוע תרגילים בהיקפים שונים עם כלל הגורמים הרלוונטיים בגזרת הים התיכון ומפרץ אילת, כדי להיות מקצועיים ומוכנים לכל תרחיש, וכדי לתפעל ולנהל בצורה מיטבית תקריות זיהום ים בשמן, כאשר יקרו בעתיד" 

היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה ערכה באחרונה תרגיל לטיפול בזיהום ים באזור אשקלון. התרגיל, בהובלת אנשי התחנה הדרומית של היחידה הימית ובהשתתפות מפקחי המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה ומתנדבי עמותת אקואושן, וכן בהשתתפות האונייה "בת גלים" הנמצאת בהפעלה משותפת של החברה לחקר ימים ואגמים (חיא"ל) והמשרד להגנת הסביבה, דימה שפך של נפט גולמי לים כתוצאה מתקלה באונייה שגרמה לכאורה לזיהום מי הים.

על-פי תרחיש התרגיל, בשעות הבוקר קיבל המשרד להגנת הסביבה דיווח על אירוע דליפת שמן מאונייה מול חופי אשקלון. עם קבלת ההודעה יצאו בתרגיל הכוחות באוניות ייעודיות לטיפול באירוע מסוג זה, ביצעו ניטור וטיפול בכתמי השמן בלב הים. בים נפרס חוסם ימי והופעל ציוד לשאיבת הנפט מפני הים. בנוסף, תורגל ריסוס חומר מפזר שמן (דיספרסנט) המצטיין ביכולות הפיזור של השמן לטיפות זעירות והגברת פירוק הדלק בעמודת המים, כל זאת תוך שמירה קפדנית על סביבות ימיות רגישות.התרחיש באימון תרגל את הכוחות בתגובה מהירה ואיכותית לתקרית זיהום הים, שעלולה להיגרם מתאונה ימית או מתקלות תפעוליות בלב ים – כפי שגם התרחשו באחרונה באירוע "זפת בסערה" בחודש פברואר כאשר זוהמו חופי ישראל בזפת כאשר מכלית נפט גולמי שפכה עשרות טונות או אף יותר של נפט גולמי במרחק של כ-130 ק"מ מחופי ישראל, וגרמה לזיהום החופים.

התרגיל, שנוהל על ידי היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, הוכיח את חשיבות מסגרות האימונים והתרגילים השנתיים שמבצעת היחידה עם הגורמים המעורבים, שעסקו בניקוי הים ופינוי הזפת מחופי ישראל, וכן את חשיבות המתנדבים שנוהלו במערך משותף לאקואושן ולמשרד להגנת הסביבה.

תרגיל זה הוא חלק מתוכנית אימונים ותרגילים שנתית שמבצע המשרד להגנת הסביבה, כדי לשמור על כשירות ומיומנות היחידות השונות. המשרד להגנת הסביבה ימשיך להיערך, הן מבצעית והן במדיניות שיקדם, במטרה לשמור על הסביבה הימית והחופית של מדינת ישראל.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה