בנימין נתניהו: פרופיל של מנהיג ובחירות



ראש הממשלה , הוא ללא ספק, ווירטואוז פוליטי, אשף תקשורת, וקופירייטר שיווקי הטוב בעולם. הוא ניחן במסות אדירות של סמכות כריזמטית לצד סמכות רציונלית ייחודית, יכולת אינטלקטואלית ואנליטית יוצאי דופן

יואל ישורון, מרצה למדינה המדינה ודיקן הסטודנטים במכללת אשקלון, נותן תמונה על דמותו של מנהיג. 

א. נתניהו קורא את ה.ד.נ.א של הציבור ויודע לדבר אליו ולהתכתב איתו באמצעות מסרים פשוטים, חדים וקליטים. יש לו את היכולת, השמורה למתי מעט, למגע בלתי אמצעי עם השטח. זה נשק יום הדין שלו. זה כוחם העודף של מנהיגים כריזמטיים, ועוד לכשמדובר בגורו של הסמכות הכריזמטית.

ב. נתניהו קורא, מצלם במוחו ומנתח סקרים כדבר שבשיגרה כמעין MRI. הוא מזהה ומנצל אל חולשותיהם וחוזקם של יריביו, ויודע לפרוט עליהם. הוא רב אומן בשליטה על סדר היום, והופך זאת לחלק מהקמפיין. אי אפשר לקחת ממני את הנכס הזה. זה שלו.

ג.כשאתה מפסיד בחירות אתה חש את זה, ולא רק בסקרים, אלא בשטח, ברחוב, באווירה. לא רק שזה לא המצב, אלא היפוכו.
התמיכה העממית בנתניהו היא על גבול האקסטזה. והיא מתעצמת ככל שמסע הצייד והעליהום עליו מתגבר ומתעצם.

ד. הוא הופך בעיני תומכיו ל״יהודה המקבי״ החדש. כאילו נגע בו אלוהים. הוא המנהיג לו זקוקים עכשיו כמושיע מול אירן גרעינית, מול ביידן, מול האיומים הביטחוניים מסביב, מול משבר הקורונה הבריאותי.

ה. יכולת העמידה הבלתי נתפסית שלו מול מסע הצייד והעליהום, מול התגייסות שיא של האליטות, התקשורת , גורמי האכיפה ומחנה השמאל כולו להפילו, נתפסית בעיני תומכיו כעל טיבעית. הישגיו במדיניות החוץ, הכלכלה, החיסונים וקשריו הבינ״ל, מעצימים תפיסה זו.

ו. נתניהו רוצה לבוא לבחירות עם 6 מיליון מחוסנים. כשישראל בהנהגתו הראשונה בעולם לצאת מהקורונה, עם ארבעה הסכמי שלום היסטוריים ודרמטיים, בהם הוא ממנף את עצמו ברחוב הערבי. אולי עם הסכם דרמטי אוטוטוטו עם ערב הסעודית. להציג את עצמו כמנהיג-על מול ״זאטוטים״ חסרי ניסיון, חסרי חוט שידרה, אג׳נדה, חזון, מישנה סדורה או אידאולוגיה. קמפיין חיובי בעיקרו.

ז. לראשונה בהיסטוריה הפוליטית של ישראל השמאל מכתיר מנהיגים מימין. פעם המולך היה בני גנץ. משכשל נבעט החוצהבבושת פנים. אחר כך היה זה בנט. לאחריו, סער. עכשיו זה שילוש - לפיד מוסתר + סער ובנט בפרונט.

ח. השמאל הפך לרופס. למגנט לאנרכיסטים. לחדל אישים ומנהיגים. לחדל חזון או אידאולוגיה. לשמאל שהפך בית קיבול לחרמות ושבועות של ״רקלאביבי״. חרמות ושבועות שהפכו לאמונה, לדת פאנטית. פאגנית. זה הדבק המאחד רחמנא ליצלן.

סוף דבר:
הקרב בתחתית הטבלה על אחוז החסימה חושף את ערוות השמאל. זה עלול להסתיים באובדן, אם אחת ממפלגות השמאל לא תעבור את אחוז החסימה. משולש הבינוניות ( לפיד-סער-בנט) לא ישרוד. אני מעריך שנתניהו יגיע ללפחות 35 מנדטים. גדעון סער ובנט מתחת ל-10 מנדטים. נפתלי בנט ייאלץ לחבור לנתניהו אם הוא חפץ חיים.

הכותב:
יואל ישורון
מרצה למדעי המדינה
המכללה האקדמית אשקלון

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה