האם ילדך מוכן לקראת כתה א’?



במיוחד בתקופה ובימים אלו עולות המון שאלות ותהיות :
מהי בשלות לכתה א' ובאלו תחומים היא מתבטאת? מהם המיומנויות הבסיסיות והחשובות שהילד נדרש במעבר מהגן לבית הספר?

פרטי

המעבר מהגן לבית הספר הוא אחד המעברים המשמעותיים בחיי הילד וההורים. בשונה ממסגרת הגן שהינה מסגרת אינטימית שבה הילד מבלה את רוב זמנו במשחק, במסגרת הבית ספרית נדרש הילד לעמוד במטלות לימודיות ולהתמודד עם חוקים ונורמות חדשים שהוא טרם מכיר וכל זאת לצד התמודדות עם סביבה חברתית חדשה. אין ספק כי הכניסה לכיתה א' דורשת מהילד לעמוד במשימות מורכבות ומאתגרות הרבה יותר מאלו שהתמודד איתם במסגרת הגן .
בבשלות ומוכנות הילד קיימים ארבעה תחומים: התחום הפיזיולוגי, התחום הקוגניטיבי-שכלי, התחום החברתי והתחום הרגשי.
התחום הפיזיולוגי
בתחום זה, מתייחסים לגדילה פיזית, התפתחות המוטוריקה הגסה והעדינה ותיאום בין התחומים. מוטוריקה גסה: מתייחסת לתחושה של שליטה בגוף, יכולת להתארגן במרחב, ויכולת לתכנן תנועות בצורה נכונה ומתאימה לפעילות נדרשת. למשל – הליכה יציבה, קפיצה, בעיטה בכדור, ושמירה על שיווי משקל ועוד. מוטוריקה עדינה: הכוונה לשימוש בכף היד ובאצבעות: כפתור כפתורים, אחיזה נכונה של עיפרון או מספריים, יכולת להעתיק צורות גיאומטריות או יכולת לצייר ציורים הכוללים פרטים כמו רקע וסביבה.
תחום רגשי
אצל ילד הבשל רגשית נראה יכולת להתמודד עם קשיים רגשיים – פרידה מההורים, תסכולים וכעסים, ויכולת לוויסות רגשי - להתמודד עם קושי, להתגבר ולהירגע. היכולת לדחות סיפוקים, לפתור לעצמו בעיות. חשוב שלילד יהיה ביטחון עצמי ,שלא יהיה ביישן מידי או רגיש מידי.
תחום חברתי
ההתפתחות החברתית מאפשרת לילד להיפתח ליצירת קשרים עם אנשים נוספים, מעבר לבני ביתו. קבוצת השווים בני גילו הופכת לדומיננטית יותר עבורו ומתפתחת יכולת לאינטראקציה בינאישית משמעותית.
הסתגלות חברתית מתאימה כוללת את היכולת לקבל נורמות וסמכות, להגיב לאירועים ללא התפרצויות זעם או הסתגרות, להבין מטרות קבוצתיות, חוקי משחק ושיתוף.
תחום קוגניטיבי-שכלי
יכולת שכלית חשובה ללמידה בכך שהיא עוזרת להגיע לאיכות והפשטה בחשיבה. בגיל הזה יכולת הביטוי המילולי משתפרת והילד מתחיל לדבר בצורה שוטפת ונכונה מבחינה דקדוקית. הילד מסוגל לבטא את רצונותיו ומחשבותיו, מבחין בפרטי סיפור ויודע לחזור באופן נכון על רצף סיפורי.
בגיל זה ישנה סקרנות ויכולת קליטה גדולה יותר של מידע, עלייה בטווח הריכוז ויכולת להבין מושגים מתמטיים בסיסיים.
בכל מקרה שיש חשש וספק יש אפשרות להעריך את המוכנות והבשלות באמצעות הערכה מיקצועית ויחד עם זאת לקדם את הילד ולצייד אותו עם כלים ואסטרטגיות למידה המתאימות ונכונות עבורו.
כידוע, ילד המגיע מוכן לבית הספר יוכל להפיק את המיטב והמירב מתוך חוויות הצלחה והנאה.


דורית חי- לוי

מורה להוראה מתקנת ומוכנות לכתה א' 052-3495065

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה