הבידוד אינו מעיד על סכנה



המלצות מכבי שירותי בריאות להתמודדות משפחתית מיטבית עם בידוד ביתי, עקב חשש להידבקות בנגיף הקורונה

דוברות מכבי

בימים אלו משרד הבריאות מנחה את כל מי ששהה במדינות סין, תאילנד, הונג קונג, סינגפור ומקאו גם לשהות קצרה, להיות בבידוד בית עד להשלמת 14 יום ממועד החזרה. ההנחיה של משרד הבריאות לא לצאת למרחב הציבורי ולא לשהות במקומות ציבוריים ובכלל זה מוסדות חינוך, מקומות עבודה, תחבורה ציבורית, מקומות בילוי וקניות, בתי חולים ומרפאות, לתקופה של 14 ימים, תחייב את המשפחות החוזרות ממדינות אלו ובמיוחד אלו עם ילדים בגילאים שונים להיערכות מותאמת. הבידוד יכול להיחוות כחוויה מלחיצה ומתסכלת אך גם בסדרת צעדים פשוטים יחסית, להוות חוויה משפחתית מעצימה, מקרבת ומלמדת.
*הנה מספר המלצות מאת ליזה כנעני, מנהלת תחום עבודה סוציאלית במכבי שירותי בריאות שכדאי ליישם:*

· ראשית חשוב להדגיש לילדים כי הבידוד אינו מעיד על סכנה אלא מהווה צעד מניעתי, בטיחותי ואחראי הנוגע לשמירה על בריאות המשפחה.

· הבידוד גם יאפשר שבמידה ומי מבני המשפחה לא יחוש בטוב מסיבות שונות, ניתן יהיה לקבל טיפול רפואי מהיר ומותאם. להזכיר לילדים שמערכת הבריאות שלנו היא מצוינת ואפשר לסמוך עליה.

· חשוב להדגיש כי לאחר מועד סיום הבידוד ניתן יהיה לחזור ללימודים, לעבודה ולפעילות רגילה ושגרתית. ניתן אפילו לצייר יחד לוח שנה מיוחד לכבוד העניין ולספור עם הילדים את הימים שעוברים עד החזרה לשגרה.

· חשוב מאוד לתת לגיטימציה גם לתחושה של פחד, מתח ודאגה וכן לתגובות רגשיות ופיסיות שונות הן של המבוגרים במשפחה והן של הילדים למצב. מומלץ להציע לילדים לשתף במחשבות וברגשות שלהם, לשאול שאלות ולהתעניין בתחושותיהם.

· אפשר לעזור לילדים לשמור על קשרים חברתיים דרך הטלפון או בשיחות וידאו, ובתיאום עם הצוות החינוכי בבית הספר לתכנן כיצד הילד יוכל לקבל חומרי לימוד ותמיכה בערוצי המדיה השונים.

· ילדים זקוקים לגבולות ולסדר שיוכלו להישען עליהם ובלעדיהם עלולים לחוות חרדה ובלבול.
חשובה גמישות אך עם זאת חשוב לשמור ככל שניתן על סדר יום בנוגע לשעות שינה, ארוחות וכד'.

· להשתדל להפחית ככל האפשר צפייה בחדשות הקשורות בקורונה, הצפייה יכולה ליצר הצפה ופחד בקרב ילדים ולכן עדיף להתעדכן בסמארטפון מאשר בערוצי החדשות בטלוויזיה.

· אפשר ורצוי לתכנן פעילויות/פרויקטים שהמשפחה כולה יכולה לבצע ביחד כגון ציורים משותפים, פאזל גדול, בניה עם לגו / קוביות וכד'

· כדאי להפוך את הבית לנעים יותר מבחינה משחקית, כדי שיהיה יותר קל לשהות בו ולקיים פעילויות ומשחקים שהילדים אוהבים. אפשר לייצר מרחבי משחק חדשים בבית מעבר לפינה הקבועה בשגרה הרגילה כדי שהילדים לא ירגישו שהם תחומים לאורך היום במקום אחד.

· ילדים זקוקים לתנועה ולפעילות מוטורית שאותה ניתן להבנות ולארגן גם בתוך הבית כמו למשל טרמפולינה קטנה, מרוץ מכשולים, קפיצה בחבל וכד' – רק לזכור לשים בצד את האגרטל שקבלתם מהסבתא...

· לתת לילדים תפקידים שונים בבית באופן מותאם לגילם כדי לתת להם חוויה של שליטה - לעזור להכין ארוחת צהריים, לאפות ביחד, לקפל כביסה, לארגן את המשחקים וכד'

זכרו – חשוב מאוד לשמור על פרופורציות, רוח טובה והומור - ככל שכהורים תשמרו על תגובות רגשיות מאוזנות ורגועות יותר למצב הנתון, זה יקרין גם על הילדים והתנהלותם. 14 ימים זה אמנם זמן לא מבוטל אבל גם הזדמנות נדירה במרוץ החיים לבלות יחד וליצור זיכרונות משפחתיים חדשים.

*שירותי אונליין במכבי עבור מבודדי בית*

חברי מכבי שייאלצו לשהות בבידוד עקב חשש להידבקות בנגיף הקורונה יכולים לקבל מגוון שירותים אונליין ובכך להימנע מיציאה מהבית:

1. מוקד אחיות טלפוני לייעוץ בנושאים רפואיים 24/7
מכבי מפעילה מוקד טלפוני המספק שירותי מידע, ייעוץ והכוונה בנושאים רפואיים (כוכבית 3555). השירות ניתן בכל ימות השבוע, 24 שעות ביממה על ידי אחיות בעלות הסמכה מקצועית.

2. מוקד ילדים טלפוני כל ערב החל מהשעה 19:00 – "מכבי קידס"
צוות המוקד כולל אחיות מוסמכות ורופאי ילדים של מכבי, בעלי גישה לתיק הרפואי של המטופלים. המענה הראשוני במוקד ניתן על ידי אחות מוסמכת, ובמידת הצורך היא מעבירה את הפונים להמשך טיפול על ידי רופאי הילדים שנמצאים במוקד. בהתאם למקרה, באפשרות הצוות להעניק הדרכה וייעוץ טלפוני, להנפיק מרשמים דיגיטליים ובמקרה הצורך להפנות לשירותים רפואיים נוספים.


3. "רופא הילדים שלי": תיאום שיחה טלפונית עם רופא הילדים המטפל בשעות הפעילות שלו
דרך אפליקציית מכבי ניתן לתאם תור טלפוני לרופא הילדים האישי, בשעות הפעילות שהגדיר לצורך ייעוץ רפואי טלפוני (בשירות לוקחים חלק מאות רופאי ילדים במכבי).

4. התייעצות מקוונת עם רופאי המשפחה, הילדים, והנשים האישיים של המטופל/ת
התייעצות מקוונת באמצעות האפליקציה או באזור האישי באתר מכבי במסגרתה ניתן להגיש בקשה לרופא האישי במגוון תחומים ולקבל מענה מבלי לצאת מהבית. שירות זה כולל בין היתר התייעצות רפואית, קבלת אישורי מחלה, הפניה לבדיקות וקבלת מרשמים לתרופות שיינתנו תוך 5 ימי עבודה. זמן המענה הממוצע הינו בתוך כ-24-48 שעות מהגשת הבקשה.

5. מכבי היברידי - התייעצות בווידאו עם הרופא האישי במגוון תחומים
שירות חדש לחברי מכבי המצוי בימים אלו בפיילוט נרחב וכולל התייעצות בווידאו דרך האפליקציה או האתר עם הרופא האישי של המטופל במגוון תחומים: משפחה, ילדים, עיניים, עור, גסטרולוגיה ועוד

6. משלוח של תרופות עד הבית בשיתוף עם סופר פארם
חברי מכבי יכולים לקבל משלוח תרופות עד הבית מ"סופר פארם" לאחר קבלת מרשם דיגיטלי מרופא. המשלוח מתבצע בתוך 24 שעות בעלות של 29.90 ₪ בלבד (ניתן לחסוך את עלות המשלוח במידה ורוכשים באתר בסכום העולה על 249 ₪).

*ד"ר דניאלה רחמים כהן, מנהלת תחום רפואת משפחה במכבי: "חברי מכבי שנמצא בבידוד ואינם מרגישים טוב מתבקשים להתקשר למוקד האחיות של מכבי כדי לקבל הנחיות מתאימות כיצד לפעול ולאן ניתן להתפנות במידת הצורך."*

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה