״הנציג הציג עצמו כאופטומטריסט״



הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מודיעה על כוונתה להטיל קנס בסך 174,190 ₪ על אופטיקה הלפרין בע"מ בגין הטעיית הצרכנים באשר לזהות נותן השירות

יח״צ

החקירה העלתה כי החברה מעסיקה עובדים בתפקיד אופטומטריסטים וכך הם מציגים עצמם בפני הצרכנים, בעוד שהם אינם מורשים לעסוק באופטומטריה

בעבר, הוטל על החברה עיצום כספי על ידי הרשות, אך החברה לא הפרה את החוק בשלוש השנים שקדמו להפרה בהליך זה. לאור זאת בוצעה הפחתה של 10% מהסכום המקורי בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (במקור הסכום היה 193,545 ₪ ופחת ל 174,190 ₪).

יודגש כי לחברה קיימת זכות טיעון על פי הוראות חוק הגנת הצרכן לטעון הן כנגד הכוונה להטיל עיצום כספי והן לעניין סכומו וזאת בתוך 45 ימים ממועד מסירת ההודעה.

החקירה החלה בעקבות עבודת מודיעין ותלונות שהתקבלו מצרכנים, מהחקירה עולהכי: החברה מעסיקה עובדים בתפקיד אופטומטריסטים וכך הם מציגים עצמם בפני הצרכנים, בעוד שהם אינם מורשים לעסוק באופטומטריה.

לדוגמה: באחד מהמקרים שנחקרו נמצא כי צרכנית רכשה על סמך בדיקה של נציג שהציג עצמו כאופטומטריסט, 3 זוגות משקפי ראיה בשווי של כ 12,000 ₪. כעבור זמן מה גילתה הצרכנית כי המשקפיים אינם מתאימים לה, ולכן נתבקשה לעבוד בדיקה נוספת, ושוב נבדקה על ידי נציג שהציג עצמו כאופטומטריסט, ובהמשך הזמינה שוב משקפיים חדשים. אך גם במקרה זה, המשקפיים לא התאימו למצבהולכן זומנה לבדיקה שלישית ושוב הוזמנו משקפיים חדשים. נמצא כי, 2 מתוך 3 הבדיקות שנעשו לצרכנית, בוצעו על ידי מי שהציגו את עצמם כאופטומטריסטים למרות שלא היו בעלי היתר לעסוק באופטומטריה, חרף העובדה כי הציגו עצמם ככאלה וביצעו לצרכנית בדיקות ראייה מתוקף תפקיד זה. המדובר במעשה העלול להטעות צרכן בזהות נותן השירות.

בנוסף, נמצא כי החברה לא ציינה במסגרת הפרסומים מטעמה את המספר המינימלי של זוגות המשקפיים המוצעים במכירה מיוחדת (מבצע) כנדרש לפי החוק.  המדובר בהפרה בנסיבות מחמירות, כיוון שהחברה פרסמה את המודעות בצורה נרחבת במספר עיתונים.

אניטה יצחק, סגנית הממונה על הרשות וראש אגף חקירות ומודיעין, מסרה כי:"הצגת מצג לצרכנים לפיו עובד בתפקיד אופטומטריסט הוא אכן אופטומטריסט ובעל היתר לעסוק בתחום זה, בעוד שלא כך הם פני הדברים הינה הטעייה בזהות נותן השירות המהווה הטעיה בעניין מהותי בביצוע העסקה. הנזק במקרה הספציפי הזה עשוי לפגוע בבריאותם של ציבור הצרכנים אנו רואים בכך הפרה חמורה וממשיכים במאבקנו להגנה על ציבור הצרכנים ולמיצוי הדין כנגד המפרים".

סעיפי חוק הגנת הצרכן לפיהם החברה נמצאה מפרה:

סעיף 2(א)(6) איסור מסירת מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי, זהות נותן השירות מהווה עניין מהותי.
סעיף 15(ב1) עוסק שהודיע ברבים, למעט במקום העסק, על מכירה מיוחדת של טובין או שירותים, יכלול

בפרסום את המספר המזערי של הפריטים המוצעים באותה מכירה מיוחדת

לפרטים נוספים: דודו אבן חן, עו"ד - דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, 050-6579676

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה