התערוכה: מה זה קורונה בשבילי



ביום רביעי 1/7/2020, ברחבת הכניסה למרכז הרפואי "ברזילי", נפתחה תערוכת יצירות ילדים, המאושפזים ומקבלים שירותי חינוך מהמרכז החינוכי "שקד"

דוברות ברזילי

ההתפרצות העולמית של נגיף הקורונה, גרמה לילדים רבים להתמודד עם אתגרים פיזיים ורגשיים. ילדים סיפרו על רגשות של פחד, בלבול, חוסר ודאות, שעמום ולחץ נפשי. לילדים המאושפזים נוספה להתמודדות זו, גם התמודדות נוספת עם תהליך האשפוז עצמו, שמצריך עיבוד ותמיכה.
סיפורה של התערוכה הוא סיפורם של ילדים אלו.
בתערוכה נכחו פרופ' שרר מנהל המרכז הרפואי, נציגי ההנהלה, צוותים רפואיים, סיעודיים, חינוכיים, ההורים והילדים המאושפזים.
צוות המרכז החינוכי "שקד", בניהולה של מינה יוספי ובהובלה של רימה וינשלבאום, בחר לעבד את הנושא בדרכים שונות כולל יצירה, כתיבה והבעה מילולית של החששות הללו. הילדים מתמודדים באמצעות התכנית "אמנות המקום הבריא", המבוססת על תהליך יצירתי חוויתי, המחזק את כוח ההתמודדות שלהם. התכנית מכילה תכנים ופעילויות, אשר מטרתם ליצור תחושת שליטה ורגיעה לילד המאושפז ומלוויו. תחושת השליטה מאפשרת התמודדות טובה יותר עם התהליך הרפואי שהם עומדים לעבור ובכך, מסייעת לעבד את תהליך האשפוז ולתרום להחלמה מהירה יותר ונטולת חוויה טראומתית בעתיד.
חיבורו של הילד בזמן האשפוז, לתפקוד יעיל, נורמטיבי שבו הוא יוצר, מחליט, שולט ובוחר, הוא תהליך אקטיבי שבאמצעותו ניתן לחוות עולם פנימי כמקור חי, יוצר ומתפתח.
עצם הפנייה אל החלקים הבריאים והחיוניים, מסייעת לילד להתמודד עם המצב המשברי. שהינו חלק מהאשפוז בבית החולים.
הביטוי היצירתי בנושא הקורונה נתן לגיטימציה לשיח, לאוורור ולעיבוד רגשי ובכך, חיזק בילדים את היכולת להמשיך ולהתמודד עם הסיטואציה שנכפתה עליו, באשפוז בבית החולים.
הילדים היוצרים כתבו רפלקציה שצורפה לתערוכה וסיפרו על התהליך לפרופ' יניב שרר, מנהל בית החולים ,שנהנה לשמוע על חוויית אשפוז אחרת.
מספר דוגמאות בולטות כללו את דבריהם של הילדים:
נ בן 6 מאשקלון: "דרך היצירה של גיבורי העל, מצאתי 12 כוחות שיש לי להתמודד עם הקורונה, עם האשפוז ועם קשיים שיש לי".
א בן 10 מאשקלון: "יצרתי יחד עם חבר שהכרתי באשפוז, פסל קורונה גדול מזהב. נתתי לקורונה מקום חשוב ויוקרתי. ככה אני אוכל להתמודד מול הקורונה המאיימת.
ז בת 15 מאזור באר שבע: "בחלק השמאלי של הציור יצרתי את הקשיים, שמביאה איתה הקורונה ובחלק הימני, מצאתי את החלקים הטובים. באשפוז הרגשתי ממש טוב כמו להיות בבית עם המשפחה ובנוסף ללמדתי על עצמי..."


מינה יוספי, מנהלת המרכז החינוכי "שקד":
התערוכה הינה תוצר של תהליך עבודה, המבוסס על ה"אני מאמין" שלנו.
אנו מאמינים שבריאותו של ילד חולה יכולה להיות שלמה יותר ומהירה יותר, אם יקבל מענה לצרכים פיזיולוגיים, רגשיים, מנטליים וחינוכיים בו זמנית. זוהי משמעות המושג: "נפש בריאה בגוף בריא". המרכז החינוכי "שקד" שלנו מהווה "אי של ביטחון" לכל הילדים החולים, בהיותו מייצג פעילות אופטימית ובריאה.
בתקופה זו, הילדים המאושפזים בבית החולים, מתמודדים עם חוסר וודאות כפולה, הכוללת את מחלתם הבסיסית ואת עצם האשפוז בימי הקורונה על כל קשייה.
בתערוכה בא לידי ביטוי תהליך יצירתי מרתק, שאין ספק שאפשר לילדים לחוות את הקורונה והאשפוז בדרך נעימה ומכילה יותר, הכוללת תחושת שליטה ומופחתת חרדה.
אבקש למסור כאן, יישר כוח ענקי לצוות החינוכי שלי, על מאמציו הרבים להתגבר (כן... גם הוא) על תחושת החרדה והאי שקט שמקרינה תקופת הקורונה ולאפשר לילדים להביא יצירתיות ולמידה כל כך מיוחדים ומרגשים. אני גאה בכם!!
רימה ונשלבאום, מורה לאמנות ורכזת המרחב החינוכי "שקד":
תהליך העיבוד בנושא הקורונה דרך יצירה אמנותית מרתק, משמעותי ומרפא. ראיתי שהילדים השתמשו בביטוי אישי מתוך העולם הפנימי שלהם והשתמשו בדמיון וביצירתיות. כל אלו אפשרו הקלה ונתנו מקום לשיח אישי וקבוצתי... התהליך עורר אצלי התרגשות גדולה .
התערוכה מוצגת בבית החולים ברזילי, בכניסה לבניין 400 עד ליום חמישי. הקהל מוזמן להגיע ולכתוב לנו את התרשמותכם בספר האורחים הדיגיטלי. זהו ספר מיוחד, שנוצר עקב מגבלות הקורונה וגרמו לנו למצוא דרכים יצירתיות לספר האורחים.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה