״כיסאות מוסיקליים״ מימין ומשמאל: ניתוח ותחזית בחירות



הפוליטיקה בכלל והפוליטיקה הישראלית בפרט, היא כמו משחק, משחק שבו כל הקודים וכל הכללים נשברים

פרטי

א. אין מרכז בישראל, אלא שמאל וימין. רק שזה כבר לא שמאל מדיני או כלכלי, אלא בשוליים. אין אידאולוגיה. אין מצע. הפוליטיקה הפכה לאישית ופרסונלית מאוד. ייצרית ונשכנית מאוד. אמש, הכריז גנץ בנאום הזעם והעברה על עליית מדרגה והקמתה של ״הברית החדשה״ - ברית ״רק לא ביבי״. ברית שנוסדה בבית המטבחיים של הפוליטיקה החדשה.

ב. משחק הכיסאות כולו אישי, רק מתובל כאילו בענייני, באידאולוגי. מזל שבעידן הדיגיטלי הכל מוסרט, מוקלט ומתועד- גם נאומים, גם ראיונות וגם ציוצים. רק שהברית החדשה מייצרת מנדטים, אך לא הנהגה ומהפך שלטוני.

ומכאן לתחזית ולניתוח האישי:
ג. הליכוד:
1. נתניהו עם רצפת מנדטים של 29-30 יוכל בקמפיין אמוציונלי חזק, בדגש על מנהיגותו הייחודית והישגיו ( הסכמי השלום, החיסונים וההישגים המדיניים) + שיריון דמות דומוננטית ( או שריונים) להגיע ל-35 מנדטים.
2. נתניהו יעמיד במתכוון את יאיר לפיד כמועמד מולו, כדי לחזק מעט את לפיד ( כי חולשה רבה שלו לא טובה לנתניהו) , ולמנוע במקביל את חבירתו של לפיד להתארגנות בשמאל ותמיכה בגדעון סער לראשות.

ד. הישראלים:
1. חולדאי בוחן את גובה הסקרים היום, לאחר הכרזתו, כדי ללמוד אם כדאי לו שיכריז על התמודדות על ראשות הממשלה. לחולדאי, שנשא אמש נאום טוב, יכולת לרכז סביבו את מצביעי כחול לבן ואלה החונים אצל סער, ואפילו לפיד, מר״צ, העבודה ובנט. התחזקותו תלוייה בהרכב רשימתו.
2. אם הסקרים ייתנו לו עכשיו 10 מנדטים ויותר, הוא יתמודד על ראשות הממשלה.

ה. יש עתיד- תל״מ:
ללפיד, רשימתו של חולדאי וגם סער ושלח, היא מקור לדאגה.הוא גם לא נתפס כראש ממשלה, לכן, קולות ממנו עשויים לנדוד לחולדאי או סער. פרישתו של יעלון ( וחבירתו לחולדאי למשל) עשוייה לפגוע בו, גם מורלית.

ז. תקווה חדשה:
1. גדעון סער הקדים את יעלון והשמאל כולו בהכרזה ובשליטה על סדר היום. הוא הפך למחוזר. סער בנה על גדי אייזנקוט כקלף מנצח. עכשיו כשאייזנקוט החליט שלא לקפוץ לזירה, סער יחפש כוכבים. אלקין, מיכל שיר ושרן השכל לא יביאו לו את זה.
סער הולך חזק על הקו ( אפילו אסטרטגיה) של ״רק לא ביבי״. 2. סער יודע שמירב קולותיו באים דווקא משמאל וקמפיין אמוציונלי נתניהו יחזיר 2-3 מנדטים מהליכוד שחונים אצלו. אין לסער ברירה, אלא ללכת על הקו הזה. רשימתו החדשה של חולדאי משמאל ואי-כניסתו של אייזנקוט לזירה וודאי מדירים ממנו שינה. הוא עלול לסיים עם 7-10 מנדטים.

ח. ימינה:
1. הערכתי בעבר הלא רחוק שימינה תרד אל מתחת ל-15 מנדטים. סער לקח לו מצביעי השמאל שחנו אצלו, וזה עוד בטרם נתניהו יתאמץ להחזיר אנשי ליכוד וימין החונים אצלו.
בנט יודע כי נצחון של סער הוא בבחינת חיסול ממוקד של שאיפתו לרשת את כס ראש הממשלה.
2. אני מעריך שימינה תסיים עם 8-10 מנדטים. נתניהו תלוי בבנט. אין לו ממשלה בלי בנט. ויותר מכך, הוא זקוק לבנט חזק, אך לא יותר מדי כדי להגיע ל-61.

ט. כחול לבן:
נאום הבכיינים של גנץ ואימוץ ברית ״הרק לא ביבי״ לא תועיל לו הפעם. הבייס שלו איבד בו אמון טוטלי. חבריו ברחו ממנו לא לפני שחוררו אותו ככברה. אם יתמודד ( ואני בספק) יתרסק.

י. הרשימה המשותפת:
1. היא לא תשחזר את כוחה מבחירות 3/2020. מנסור עבאס יעדיף לרוץ לבד. אם יעבור את אחוז החסימה ( 4 מנדטים), ביבי יהיה מאושר.
2. הפעם החיזור אחר הקול הערבי חוצה מפלגות ומחנות. אני מעריך את סך המנדטים של הרשימה על חלקיה ב-12 מנדטים.

י״א. מר״צ:
מר״צ בסכנה ממשית. רשימת חולדאי חותכת אותה ומעמידה אותה על סך אחוז החסימה. ללא שינוי משמעותי ומרענן ברשימה, מר״צ לא תעבור את אחוז החסימה.

סוף דבר:
גם הברית החדשה תתרסק כקודמתה. נתניהו יהיה ראש הממשלה גם בכנסת הקרובה.

הכותב:
יואל ישורון
מרצה למדעי המדינה
המכללה האקדמית אשקלוןי

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה