כמה כסף תקבלו במענקים החדשים



במשרד האוצר מגבשים מענקים נוספים למובטלים וסיוע לבעלי עסקים שקורסים תחת הסגר • חלק מדורשי העבודה יקבלו אלפי שקלים - ואחרים לא יקבלו כלום • בדקנו איך יחולק הכסף – והאם התוכנית באמת תעודד תעסוקה כפי שמצהירים באוצר • פרופסור לכלכלה: "הקריטריונים לחלוקת המענקים עלולים להיות לא מספקים"
כתבה מאתר N12
מאת: אורן דורי |נועה רויכמן

אשקלונט

על רקע התנגדותו של ראש הממשלה נתניהו לפתוח את המגזר הפרטי, הנחה אתמול (ד') שר האוצר, ישראל כץ, את אנשי משרדו לגבש תוכנית חלוקת מענקים למובטלים ולעצמאיים שקורסים תחת הסגר.

תוכנית הסיוע החדשה עדיין אינה סופית, אך אלה הפרטים שידועים כיום על המענקים שבדרך – והביקורת של המומחים.

מי זכאי למענק האבטלה?

בישראל רשומים כיום כמיליון דורשי תעסוקה, כלומר מובטלים ועובדים שהוצאו לחל"ת. המענק יינתן לאלה מביניהם שמחוסרי עבודה יותר מ-100 יום, כך שאדם שאיבד את פרנסתו בעקבות הסגר הנוכחי לא יעמוד ברף הזכאות. לפי שירות התעסוקה, מרבית המובטלים החדשים בימים האחרונים הם כאלה שעבדו ברציפות מתחילת המשבר במרץ ועד להחלת הסגר האחרון. קריטריון נוסף שנקבע לקבלת המענק הוא דמי אבטלה בגובה של פחות מ-8,000 שקל.

כמה כסף יחולק?

לפי הערכות, התוכנית כולה נאמדת בכמיליארד שקלים והמענקים ינועו בין 2,000-3,000 שקלים לאדם. הם יחולקו ב-4 פעימות חודשיות יחד עם דמי האבטלה. במידה ואותו אדם ימצא עבודה במהלך תקופת הזכאות, יישמר לו המענק שיתקבל לצד המשכורת. זאת, בניסיון שלא לפגוע במוטיבציה של המובטלים לחזור לשוק התעסוקה.

עדיין לא ידוע מתי בדיוק יחולקו המענקים, שכן כרגע מדובר במתווה ראשוני שטעון סדרה ארוכה של אישורים במשרד האוצר ובממשלה.

ומה יקבלו העצמאים?

באוצר מתכוונים להקדים לתחילת נובמבר את התשלומים והמקדמות לבעלי עסקים, שפגיעתם  מהמשבר הייתה בהיקף של 25% מהמחזור ומעלה. עוד הוחלט על תגבור המקדמות, שייתכן ויוגדלו.

האם המענקים באמת יתמרצו אנשים לחזור לעבודה, כפי שאומרים באוצר?

זה בהחלט לא בטוח. לקבוצת המובטלים שנכנסה לאבטלה ממושכת של 100 יום ויותר יש כנראה סיבות נוספות להימצאותה מחוץ לשוק התעסוקה, כמו קריסת הענף בו התמקצעו וחוסר מסוגלות למצוא עבודה, ואת הסיבות האלה התוכנית הזו לא פותרת. בנוסף, התוספת שניתנת למי שחזר לעבוד ניתנת לו גם כאשר הוא לא עובד, ואם היא תהיה קטנה במיוחד אז היא לא תספיק כדי להוציא אנשים מהבית.

מה חושבים הכלכלנים על התוכנית?

"כמובן שפרטי התוכנית המלאה עוד לא לגמרי ברורים, אך כבר עכשיו אפשר להצביע לפחות על כמה שאלות שעולות ממנה", אומר פרופסור לכלכלה עמו שוחחנו, שהעדיף להישאר בעילום שם. לדבריו, "ראשית, הקריטריונים לחלוקת המענקים עלולים להיות לא מספקים. קבוצת המובטלים שאינם מעסקים כבר 100 ימים ויותר היא קבוצה מצומצמת מאוד, ויש לבחון מדוע היא נותרה באבטלה ארוכה כל כך, גם כאשר המשק חזר כמעט לגמרי לפעילות. בנוסף, נשאלת השאלה מדוע לא בחרו קריטריונים אחרים לחלוקת המענקים, לדוגמא: מצב משפחתי או גיל. קריטריונים אלו יכולים לתת תמונה בהירה יותר לגבי הצורך של המובטל במענק".

עוד תמה הכלכלן מדוע משרד האוצר מחפש דרכים עוקפות למודל החל"ת הגמיש ("המודל הגרמני"): "מדוע לתת פיצויים ומתנות קטנות שיוכלו אולי לתמרץ אנשים לצאת לעבודה ואולי לא, ולא ללכת בדרך שבה הולכות מדינות רבות – מתן דמי אבטלה חלקיים לאנשים שחוזרים לעבוד במשרה חלקית", אמר.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה