מחזקים את השלטון המקומי בישראל



שרת הפנים, איילת שקד ומנכ״ל משרדה יאיר הירש גאים לפרסם את המלצות צוות משרד הפנים לביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת הרגולציה העודפת

מנכ״ל משרד הפנים יאיר הירש

הצוות, בראשות רו"ח תומר ביטון, מנהל מינהל שלטון מקומי, ממליץ על ביזור 12 סמכויות לשלטון המקומי.
כידוע הליך ביזור הסמכויות מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי החל בנובמבר 2021 עם אישור החלטת ממשלה 675 לביזור סמכויות לשלטון המקומי והפחתת רגולציה עודפת. בהחלטה נקבעה הקמתה של ועדה בין משרדית בהשתתפות מנכ״לי משרדי ממשלה שונים אשר המליצו על ביזור רחב בתחום פעילות השלטון המקומי. ובנוסף נקבעה הקמתו של צוות פנים משרדי לבחינה ולגיבוש המלצות בדבר ביזור סמכויות לרשויות המקומיות, איגודי ערים ואשכולות אשר בתחום סמכותו של משרד הפנים.

הצוות בראשות רו״ח תומר ביטון, מנהל מינהל לשלטון מקומי בשיתוף מר סיון להבי, המשנה למנכ״ל משרד הפנים הפעיל שלושה צוותי משנה:
* צוות משנה מיסוי ומקרקעין, אשר גיבש המלצות בתחום הארנונה.

* חוקי העזר והמקרקעין בישראל.
* צוות משנה תקציבים, כספים, ערבויות ואשראי אשר גיבש המלצות בתחום האשראי, אישורי התקציב ונושאים נוספים.
* צוות משנה דירוג רשויות שגיבש את מדד הביזור הדיפרנציאלי.

צוותים אלו עמלו רבות לאיתור סמכויות הניתנות לביזור ובניית מודל לאופן ביזורם דה פקטו בשיתוף פעולה של גופים יציגים כדוגמת מרכז השלטון המקומי, מרכז השלטון האזורי ופורום ה- 15, איגוד המנכ"לים והמזכירים ברשומ"ק ואיגוד הגזברים ברשומ"ק.

בסיום התהליך גיבשו הצוותים רשימה של 12 סמכויות המצויות כיום במשרד הפנים שיבוזרו באופן דיפרנציאלי. משרד הפנים מאמין כי הביזור הדיפרנציאלי יהיה תמריץ לשיפור מתמיד, יעודד שיתופי פעולה בין הרשויות ויעצים את הרשויות המקומיות והעובדים בהם.

*להלן 12 הסמכויות שיבוזרו באופן דיפרנציאלי לרשויות המקומיות:*

סמכויות בתחום המיסוי והמקרקעין:
הסמכות למתן זיכיון ומונפולין (סעיף 196), הסמכות למתן היתר להתקשרות ארוכת טווח לביצוע המיזם (45 א'), הסמכות לאישור עשייה במקרקעין של רשות מקומית, הסמכות לשימוש אחר בתקבולי מקרקעין, הסמכות לביצוע שינויים בצו הארנונה של הרשות המקומית, סמכות מועצת הרשות המקומית לאשר פטור מארנונה למוסד מתנדב- ביטול זכות הערעור בפני משרד הפנים למוסד מתנדב והסמכות לאישור חוק עזר של רשות מקומית.
סמכויות בתחום התקציבים, כספים ואשראי:
הסמכות לאישור תב"ר (תקציב בלתי רגיל), הסמכות לאישור ועדכון התקציב השנתי של הרשות המקומית, הסמכות לגיוס אשראי והלוואה על ידי הרשות המקומית, הסמכות לפתיחת חשבון בנק ושינוי נוהלי עבודה לשימוש בכספי תאגוד מים וביוב.

שרת הפנים איילת שקד: "כמי שמכירה מקרוב את כוחו של השלטון המקומי בישראל ומאמינה ביכולותיו לשנות מציאות, אני שמחה לראות כי אחרי עבודה מקצועית וממושכת של הוועדה הממשלתית וצוות משרד הפנים אותרו 12 סמכויות אשר יבוזרו בהדרגה מהשלטון המרכזי לשלטון המקומי ובטוחה כי אלו יחזקו משמעותית את הרשויות המקומיות וישפרו את איכות השירות הניתן לאזרחי ישראל".

יאיר הירש מנכ"ל משרד הפנים: "אני שמח על המלצות הצוות המוכיחות כי ביצוע בפועל של ביזור הסמכויות בתחומי משרד הפנים לשלטון המקומי הוא דבר אפשרי ונדרש. ביזור הסמכויות יאפשר לרשויות המקומיות בישראל להתחזק, להתייעל ולשפר את השירות לתושב בקצה. זהו רק תחילתו של תהליך העצמת וחיזוק השלטון המקומי בישראל".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה