מילים תאומות או שגיאות כתיב?



כמה מכם תוהים ברגע זה: האם הרופא נותן 'אבחנה' או 'הבחנה'? ואם בשעת מלחמה מופעלת 'אזעקה' אז מה זאת 'הזעקה'? ואיךלמען ה', כותבים: 'הפליה' או 'אפליה'? משכנתא או משכנתה?

אלבום פרטי

הרצל אמר: "אם תרצו אין זו.....אגדה". אז... מה זו בעצם 'הגדה'? להפתעתי, 'אגדה' ו'הגדה'  נולדו כתאומות סיאמיות, כלומר כמילים בעלות משמעות שווה, אבל אז נשאלת השאלה המתבקשת: מדוע 'כיפה אדומה' זו 'אגדה', בעוד שבפסח קוראים אך ורק את ה'הגדה'?

במקור אלו 'מילים תאומות' *, אולם לפי האקדמיה,ברבות הימים גברה הצורה 'אגדה'  ודחקה את 'הגדה'שמככבת רק בצירוף אחד ויחיד ב'הגדה של פסח' **. המילה 'אגדה' לעומתה באה במשמעות של 'סיפור דמיוני', כנראה בהשפעת המילה הלועזית 'לֵגֶנדה' (legend) (שאליה מן הסתם, כיוון חוזה המדינה הרצל).

תופעה דומה קרתה גם בעוד זוגות מילים שיש בהן דמיון חיצוני רב. המילים 'אבטחה' ו'הבטחה' וודאי נולדו כמילים שוות מבחינת המשמעות, אך השפה המתפתחת והדינמית שנזקקה לעוד מילים, יצרה הבדל ביניהן וכך נוצרו שתי מילים שונות ב'אופי' למרות הדמיון ב'מראה'. לתופעה הזו קוראים בשם'בידול משמעות'.                                      

כמה מכם תוהים ברגע זה האם הרופא נותן 'אבחנה'או 'הבחנה'? ואם בשעת מלחמה מופעלת 'אזעקה', מה זאת בעצם ה'הזעקה'? ואיך למען ה', כותבים: 'הפליה' או 'אפליה'?

אז בואו נעשה קצת סדר בדברים:                                                   הרופא עושה דיאגנוזה, כלומר קובע 'אבחון' או 'אבחנה', ואילו המילה 'הבחנה' באה להבדיל או לשים לב לדברים (כמו במשפט: "הוא הבחין בנערה מרחוק"). כשמזעיקים את כוחות ההצלה זאת 'הזעקה', ואילו הצליל המופעל בשעת סכנה הוא, לא עלינו 'אזעקה' , ו'אבטחה' זו הגנה ושמירה ואילו 'הבטחה' משמעה התחייבות לבצע דבר כלשהו. רואים? מילים שונות לחלוטין! אולם שימו לב: 'אפליה/הפליה', 'אזהרה/הזהרה' ו'אשליה/השליה' אלו מילים שניתן לכתוב גם בא' וגם בה' והדבר לא ייחשב כשגיאת כתיב, כיוון שהמשמעות היא אותה משמעות (לעת עתה לפחות!)

לסיכום, 'בידול משמעות' נוצר כשהשפה מייחדתמילה מסוימת למשמעות ספציפית כמו להשערתי, במקרה של המילה 'כובע' שמופיעה גם כ'קובע' אבל רק במשמעות של המילה 'קסדה' בהקשרים צבאיים (כ'קובע מגן' 'או כ'קובע פלדה' למשל).

ולפני סיום, ודאי יש השואלים בהיסוס קל האם 'דוגמא/דוגמה', 'נוסחא/נוסחה' ו'משכנתא/משכנתה'הן גם 'מילים תאומות'? והתשובה היא לא ולא, מכובדיי, שכן פה מדובר בשגיאת כתיב גרידא!הצורות היחידות המותרות בשימוש הן :'דוגמה', 'נוסחה' ו'משכנתה'***, כל השאר כבר מזמן טמונות בבית העלמין של השפה העברית בחלקת הגויים.****

 *'מילים תאומות' - מונח שהמצאתי לצורך ההסבר, שמשמעו מילים שוות משמעות.

** כדי לקיים את מצוות "והגדת לבנך ביום ההוא", כלומר 'הגדה' מלשון 'אמירה'.

***הנושא יוסבר במאמר אחר.

**** המילים המסתיימות בא' היו שייכות לשפה הארמית, ומזמן כבר עברו 'גיור כהלכה' לעברית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה